Vad tycker herrskapet om FZ6-SA?

Dr_Strangelove

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
XJ600
Tittar lite lite på en FZ6-SA från -06. Den har det jag har som absolut krav på en mc idag, nämligen insprutning och ABS. Vad har folket här för erfarenheter och omdömmen av den? Har tänkt mest använda den för pendling men nöjesåkning och några bankurser lär det blir också. Jag är ganska lång (187 cm) så det hade varit extra intressant att höra lite tankar från någon med ungefär samma längd.

Har hittat en för 60 000 kr med 1200 mil på nacken. Som sagt, med ABS. Är detta ett bra pris?

Tack på förhand!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Polarn' åkte FZ6 förra sommaren, och han är nog närmare 2 meter, och han var nog lite väl lång på den, det var knän överallt. Men nog funkade det, fjädringen var kanske största problemet, touringspecat, och han var nog 20 kg för tung...och kör rätt hårt.

Rent krasst är den nog lite liten för allroundbruk, skulle titta på storebror FZ1 istället kanske.

60' låter kanske lite i överkant, men det är inte en hoj jag sneglar på i beg-träsket.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Kan varmt rekomendera den som pendlarhoj, har själv en FZ6 -04 som jag pendlat 3000 mil på och även kört några bandagar, vilket var riktigt roligt. Kan hålla med om att fjädringen inte är den bästa. Framfjädringen är väl mjuk, men det går ju att byta fjädrar. Jag är 187cm lång och får plats utan problem. Självklart skulle jag föredra FZ1:an vilken är en kanonhoj, men den kostar dubbelt så mycket att försäkra som min FZ6....

Lycka till med ditt hojköp!
 

Dr_Strangelove

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
XJ600
Tack för svar hittills! Storebror hade ju varit trevligt men den är en helt annan prisklass, både för hoj och försäkring.

Zacke, ingen uppfattning om priset på 60'?
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Man får ju kika på differensen i kostnad mellan hojjarna =) Så jobbar man en vecka extra... =P
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Helt ok som allroundhoj och duger även utmärkt till
att hänga på polarna på"riktiga" sporthojar på krokvägarna :tummenupp

60000:- låter väldigt dyrt för en 06 tycker jag,gav själv 35000:- för
en 05 i nyskick med 245 mil på mätaren i höstas iofs utan abs.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Dom som jag talat med (jag har själv inte kört den hoj du frågar efter) föredrar ER6an om man ska ha en allroundhoj som passar till allt.

Hade jag handlat en kombinerad hoj för pendling och för bana/bus hade jag nog faktiskt köpt en ER6 med ABS..

/ Jens
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tack för svar hittills! Storebror hade ju varit trevligt men den är en helt annan prisklass, både för hoj och försäkring.

Zacke, ingen uppfattning om priset på 60'?

Har tyvärr ingen uppfattning om 60' e dyrt...men det är säkert diskuterbart.

Lycka till:tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har tyvärr ingen uppfattning om 60' e dyrt...men det är säkert diskuterbart.

Lycka till:tummenupp

Kör man en snabb sökning på blocket (som ju är en fantasiprisdjungel i sig) så verkar 60´ vara ett riktigt rövarpris.

07or för 45 verkar finnas innan prut..

/ Jens
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hoppas du menar uppdaterade modellen med alusving? Jag sålde min FZ6S2a från 2007 med 1100 mil för 49K i det närmaste nyskick, nyservad från Yamahaverkstad och nya däck..nej så priset är inte så där anser jag..jag sålde privat dock.

Jag är 193 cm, satt riktigt bra på den, min var lite för mjukt inställd i fjädring som åtgärdades vid serivice(som jag själv aldrig han prova ut..) de går mycket bra väldigt problemfri modell, drar väldigt lite bensin trots inspirerad körning, och MYCKET billiga att helårsförsäkra helförsäkring i bilsport mc!

Om man vill ha en sådan modell är den mycket bra framför allt totalekonomiskt sett , har själv kört 1000 mil med den modellen, både korta, längre turer och några bandagar som den inte heller bangar för, men skall man köra mycket bana..nej, därav mitt byte.
SGM syftade nog på mej!:krama
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Dom som jag talat med (jag har själv inte kört den hoj du frågar efter) föredrar ER6an om man ska ha en allroundhoj som passar till allt.

Hade jag handlat en kombinerad hoj för pendling och för bana/bus hade jag nog faktiskt köpt en ER6 med ABS..

/ Jens

En ER6:a är sämre på allt i jämförelse klenare men törstigare motor, inte lika stadig i chassi, inte lika lättsvängd vad jag anser iaf..men gillar man modellen varför inte!
 

Dr_Strangelove

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
XJ600
Ok, låter som det är läge att vänta. Trots tendenser till vår så har kanske inte folk som tänker sälja har lagt ut sina objekt än.

I vilket fall, tack för feedbacken.

Tänkte bara tillägga att jag givetvis tittat på ER6:an men jag tycker den ser ganska tråkigt ut. Är inte alls sugen. Vill mycket hellre ha Versysen som skulle tillåta lättare grusvägskörning. FZ6:an verkar vara en betydligt gedignare hoj än ER6:an.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top