Vad uppgraderar man på en "modern" hoj?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nä. Jag ville ha förslag på uppgraderingar.
Blir dyrt.......
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För att svara på frågan i rubriken rent generellt - fixar ryckigheten och det ytterst tveksamma gassvar som alla moderna insprutade och till förbannelse avgasrenade hojar har.

Alltså först och främst se till att du har en "flash" som slätar ut eller tar bort "deceleration cut", alltså det otyg som innebär att man stänger bränsleinjektorer en kortare eller längre stund så fort gasen förs i negativ riktning. Detta är djävulens påfund, men tyvärr något som verkar krävas för att uppfylla höga euro-klassningar för emissioner. Och sedan se till att du har en väl genomarbetad bränslemapp över HELA trottel- och varvtalsområdet.

Så ska du se att den blir lika len och fin som en gammal klassisk bank med förgasare.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För att svara på frågan i rubriken rent generellt - fixar ryckigheten och det ytterst tveksamma gassvar som alla moderna insprutade och till förbannelse avgasrenade hojar har.

Alltså först och främst se till att du har en "flash" som slätar ut eller tar bort "deceleration cut", alltså det otyg som innebär att man stänger bränsleinjektorer en kortare eller längre stund så fort gasen förs i negativ riktning. Detta är djävulens påfund, men tyvärr något som verkar krävas för att uppfylla höga euro-klassningar för emissioner. Och sedan se till att du har en väl genomarbetad bränslemapp över HELA trottel- och varvtalsområdet.

Så ska du se att den blir lika len och fin som en gammal klassisk bank med förgasare.

Japp. Men...


Tittar vi krasst på det så är modifieringar av insprutning och avgassystem på EURO-klassifierade fordon inte bara brott mot helfordonsgodkännandet utan kan också bedömas vara ett miljöbrott.

Ett miljöbrott ger en helt ny katalog att slå i för åklagarsidan, och nya vapen att slåss med:

En åkare hemmahörande i Falköping har dömts till 50 000 kronor i böter för att ha manipulerat avgassystemet. En knapp i kupén gjorde det möjligt att styra avgasflödet förbi eller genom ljuddämparen, med syftet att få ett maffigare V8-ljud. Något som upptäcktes vid en flygande besiktning i april i fjol.

Åkaren förklarade under utredningen att rätt motorljud höjer statusen vid utställningar och tävlingar. Han trodde att det var tillåtet att ha anordningen monterad så länge den inte användes på allmänna vägar.


Nyckelordet här i just detta fallet är "företagsbot", något som förvisso inte drabbar en motorcyklist som inte livnär sig på verksamheten - men vi skall vara medvetna om vilka snaror som redan är lagda kring våra halsar. Det räcker att vi hoppar omkring lite för ystert eller skäller på fel person - så rycker starka armen i strypkopplet...




Edit:
Jag vet. Jag är Dr Sadness.

Jag vill bara belysa hur myndigheterna kommer att agera den dag alla ICE-hojar skall hämtas in och skrotas bort.
Självklart kan inte en hoj som påträffas manipulerad komma att lämnas tillbaka till ägaren. Lika självklart kommer ägaren att förbjudas registera ny ICE-hoj på sig - eftersom personnumret nu är flaggat som opålitligt.

Tyska polisen kör redan idag på Autobahn med "sniffers" som i normalt motorvägstempo detekterar framförallt lastbilar som chippat bort AdBlue systemet. Böterna är höga.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kanske uppgradera till en serie open laddningsregulator nu när all last försvunnit från elsystemet för att inte överhetta statorn?

Eller är det inget problem i praktiken?
Vad säger expertisen?

Jag har bytt till LED jag med men inte på halv,hel samt p-ljus.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu är det väl titanventiler och en annan topp på B-King mot Busa gen 1, men som helhet ingen skandalös skillnad.

Jag kollade ventilspel vid 2400 mil. 1 shims bytte jag som var på gränsen. Typ från 270 till 265 eller något sådant Men man hade säkert utan några problem alls kunnat köra till 3500 mil utan att bränna några ventiler.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
För att svara på frågan i rubriken rent generellt - fixar ryckigheten och det ytterst tveksamma gassvar som alla moderna insprutade och till förbannelse avgasrenade hojar har.

Alltså först och främst se till att du har en "flash" som slätar ut eller tar bort "deceleration cut", alltså det otyg som innebär att man stänger bränsleinjektorer en kortare eller längre stund så fort gasen förs i negativ riktning. Detta är djävulens påfund, men tyvärr något som verkar krävas för att uppfylla höga euro-klassningar för emissioner. Och sedan se till att du har en väl genomarbetad bränslemapp över HELA trottel- och varvtalsområdet.

Så ska du se att den blir lika len och fin som en gammal klassisk bank med förgasare.
Håller med. Men det är tack och lov redan gjort. 😁
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag vet. Jag är Dr Sadness.

Jag vill bara belysa hur myndigheterna kommer att agera den dag alla ICE-hojar skall hämtas in och skrotas bort.
Självklart kan inte en hoj som påträffas manipulerad komma att lämnas tillbaka till ägaren. Lika självklart kommer ägaren att förbjudas registera ny ICE-hoj på sig - eftersom personnumret nu är flaggat som opålitligt.

Tyska polisen kör redan idag på Autobahn med "sniffers" som i normalt motorvägstempo detekterar framförallt lastbilar som chippat bort AdBlue systemet. Böterna är höga.
Japp. Jag har identifierat detta jag också och har bara en helfordonsgodkänd hoj.

Men jag har dragit den motsatta slutsatsen tror jag. Dvs jag kör olagligt så länge det går. Passar jag inte på nu så är det kört.:banana
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Du kanske kan byta ut bönan eller spättan mot en modernare. Det kan i och för sig kosta allt man äger men man få se till körglädjen också.
Heh. Det har jag också redan gjort. Det var definitivt dyrare än en motorcykel men milde tid vad det var värt det.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top