Vad\Var sätter din gräns??

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Man har ju sett en hel del sporthojsåkare som blåser om en där man sitter i sen sega bil. Så jag undrar bara, vad eller var sätter ni era gränser?

Är det prestandan på hojen, trafiken eller kanske to.m. det "sunda" förnuftet som säger till när det är dags att lätta på gasen? :D

Skulle vara roligt o veta hur det är för just dig!

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Mitt sunda förnuft + en del feghet. Hojens kapacitet är långt mycket större än min egen.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
För mig är det omgivningen som sätter gränsen. Vägar utan korsande trafik som endast är lätt trafikerade kan man gasa på. Däremot skulle jag aldrig gasa på Sveavägen (eller nån annan stans i stan) pga övergångsställen och korsningar. Fart efter rådande förhållanden!

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Beror på:
En normal dag så är det sunda förnuftet som sätter gränsen, man vill uppleva nästa dag i komplett skick.

Andra dagar kan man få känslan av att man är "odödlig" och kör därefter. Man tar helt enkelt risker som man normalt sett inte tar, men även det är riktigt kul ibland.

Aldrig att jag "chansar" i trafiktäta situationer. jag litar på mig själv, men inte på andra.

CBR_Danne

Skrapar rost...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 600
Mitt sunda förnuft plus en hel del feghet. Hojen är gammal och slö om man jämför med nya hojar men den har kapacitet långt utöver vad jag kan utnyttja, rookie som man är.

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Vill också leva ett tag till..*ler*..så...kör lugnt där det är mycket trafik och så..gasar när det är fritt fram...typ!

Sedis

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Misstänker att jag liksom de flesta som kör hoj besitter en viss nivå av självbevarelsedrift, om något i begränsad form när adrenalinet börjar pumpa :D

30 och 50 vägar i tätbebyggelse skall följas nästan religiöst med sedvanligt momspålägg. Placeringen av 30 skyltar brukar vara välmotiverad. Lågtrafikerade 70+ vägar är motorcyklisternas egendom, nackdelen är att många förare blir en del av vägen då de köper hojar som dom inte är kompetenta att hantera, samt skriver dom på sina 90 åriga släktingar och sen får alla andra kompensera detta genom att betala svinhöga premier. Fast å andra sidan varför skall MC-försäkringsvärlden vara annorlunda än resten av Sveriges politik, 20% betalar för 80%.....

/S

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Lugnt (insidan skallen) där det är trafik och tok-gas där det inte bor någon och böjer av bara den. Således i skogen på 70 väg eller nåt. Stan är stället som man transporterar sig genom i maklig fart för att komma ut till vägarna.

\\ Wip

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gränsen nådde jag förra året, då jag beslöt mig för att sluta köra gata helt och hållet. Nu blir det race:ande på bana istället och det är väl blott ens egen feghet som är det enda som begränsar...

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
TL 1000s -97
Gränsen bestäms av trafik, väg, och väder förhållanden...
Man ska inte tokgasa där det finns barn te.x :fakta

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Som dom flesta andra, omständigheterna + att jag mest tourar runt. Behärskar kanske hälften av vad hojen är kapabel till.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Hojens prestanda (TröTTeR600) sätter nog gränsen tidigare än jag. Hade det gått så hade jag kört hårdare.

Men naturligtvis spelar trafikförhållandena in, jag kör inte på toppfart uppför Stora Södergatan... :rolleyes:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag kör så som mitt sunda förnuft säger att omgivningen tillåter... det är dock rätt ofta som hojjen sätter en gräns även den :(

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Polisen brukar sätta en gräns för mig. :D

Det kan vara olika saker från dag till dag när man gasar. Hojens skick, fyllesvin i bil framför dig, ÖVNINGSKÖRningsskylt, har jag sovit tillräckligt(?), jeans/skinnställ, tid på dygnet(300 på kvällen/natten och normalt olagligt på dagen).

Jag själv begränsar mig ju, jag kan inget i jämförelse vad min hoj kan. :tummenupp

750RR

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Brukar tänka att alla medtrafikanter är ute för att döda mig. Vill absolut inte dö av en annan persons misstag eller döda/skada en annan person i trafiken genom eget misstag. Detta sätter gränsen för mig.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
abstruse skrev:
Gränsen nådde jag förra året, då jag beslöt mig för att sluta köra gata helt och hållet. Nu blir det race:ande på bana istället och det är väl blott ens egen feghet som är det enda som begränsar...

Någon särskild händelse som ledde till att du såg ljuset??

N. Yfiken

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag gasar tills man blir lagom rädd för att bli mos. Jag släpper av ganska tidigt.... tror jag. Mamsen skulle nog ha en annan åsikt om det :D

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Kör lagom lungt i stan när det finns folk i närheten..

På 70-90-110(usch) - Vägar gasar jag mer än vad man igentligen borde..

men.. försöker hålla sig i sin fil på vägen..

vill iaf ha livet i behåll

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Min gräns kommer rätt så tidigt.. ja har inget emot att komma sist el va sämst på att åka på slangen osv..

fikar mer än ja åker.. :D

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...