Vad\Var sätter din gräns??

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Till allra största delen är det hojens kapacitet som sätter p för en del saker.
Sen gör jag inte gärna saker som skulle kunna skada mig lr cykeln. Men visst, man har ju bus i sig för jämnan, så LITE skojs blir det ju.. Men inte sånt "bus" som att köra asfort mellan 2 filer med bilar i kö. Bilister är inte att lita på. Så mkt har jag lärt mig.
När man kör mc är oftast andra motorcyklister att lita på. Inte alla dock, men det brukar ju synas på långt håll vilka som är opålitliga.

Så en kombination av omgivning och egen kapacitet och förnuft, är det väl som sätter gränsen. kort sagt.. :tummenupp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
sätter mina gränser efter hur trafiken är och vad det finns för risker

men om jag är själv så försvinner gränserna och prestandarn sätter gränserna

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Ibland vill jag ta av mig skinnstället och gå på gatorna som en vanlig man...

Jag gasar tills jag ser gud i vitögat, då ökar jag lite till, sen när jag skådar djävulen så bromsar jag.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag har mentalitet som en tonåring och tror att jag är odödlig. Som tur är har jag en extremt gammal och trög hoj, annars hade jag farit till himmelen för längesen.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
CBR_Danne skrev:
Mitt sunda förnuft plus en hel del feghet. Hojen är gammal och slö om man jämför med nya hojar men den har kapacitet långt utöver vad jag kan utnyttja, rookie som man är.

Skönt att se ärligheten i de flesta inläggen.. :tummenupp
Ställer mig till samma skara som CBR_Danne...

//Nichlas

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ankan skrev:
Någon särskild händelse som ledde till att du såg ljuset??

Har kört (förhållandevis) hårt på gata senaste åren. Tycker väl att man har haft någorlunda framförhållning, likväl har det gått för fort för att vara nyttigt men ändå för sakta eftersom man vill köra ändå lite fortare. M a o, ett tecken på viss självbevarelsedrift som ger sig tillkänna. Man ska väl tacka någon högre makt för att inte ett rådjur har sprungit ut vid fel tidpunkt eller att grus har legat på fel ställe genom åren.

Dessutom, jag behöver mitt körkort i tjänsten och "kanotincidenten" gjorde väl sitt till. Jag tror inte jag är kapabel att ligga lagligt på en sporthoj och det är inte läge att dra farbror Haffa varje gång.

M a o, summan av kardemumman gjorde att jag tog det, för mig, självklara steget.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag tror inte att det är någon av oss där hojen sätter gränsen vid gatkörning. Dagens sporthojar är byggda för mer än så. På gatan är det alltid situationen och omgivningen som sätter gränsen.

Själv kör jag efter vad jag tycker/tror att jag klarar av, och utifrån vad som tycks lämpligt i den givna situationen. Vill inte kvadda varken mig själv, någon annan eller hojen.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Begränsningen är vetskapen om att allmänna vägar inte håller liknande standarder som rr-banor. Det kan finnas precis vad som helst bakom varje krön och för alla oss som upplevt hur fort de kära vilda djuren kan ta sig upp på vägbanan, inser att även där måste det till god marginal, om man inte tycker att det är kul med roulette vill säga... :eek:

Är starkt gjort av de som insett detta och håller sig till att köra snabbt på banan istället. En stor eloge till dessa grabbar och tjejer! :tummenupp

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Felix skrev:
Ibland vill jag ta av mig skinnstället och gå på gatorna som en vanlig man...

Jag gasar tills jag ser gud i vitögat, då ökar jag lite till, sen när jag skådar djävulen så bromsar jag.

Sådär körde jag i 18-års åldern. Och närsynt var jag med.
En vecka i respirator fick mig dock på andra tankar.

Nu kör jag som en feg fembarnspappa.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Benny skrev:
Man har ju sett en hel del sporthojsåkare som blåser om en där man sitter i sen sega bil. Så jag undrar bara, vad eller var sätter ni era gränser?

Intressant att notera: bilisterna har lärt sig! Det är fri hastighet för bågar överallt (utom vid skolor (30) etc) och bilarna viker villigt undan när man dyker upp i backspegeln. De har också lärt sig att en båge aldrig ligger kvar bakom en bil oavsett var eller hur det är skyltat. Bågarnas beteende är märkligt accepterat av de allra flesta och vi (jag) möts av den allra största förståelse för att ingen båge går att köra långsamt (vid 250 har man ju en växel kvar).

Med amerikanska customhojar (minns inte vad märket hette) är det dock annorlunda. 70-80 på motorväg är helt accepterad, likaså skuvandet vid vägkanten och fritt utblås som väcker alla i fyra kvarter på natten.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
abstruse skrev:
Har kört (förhållandevis) hårt på gata senaste åren. Tycker väl att man har haft någorlunda framförhållning, likväl har det gått för fort för att vara nyttigt men ändå för sakta eftersom man vill köra ändå lite fortare. M a o, ett tecken på viss självbevarelsedrift som ger sig tillkänna. Man ska väl tacka någon högre makt för att inte ett rådjur har sprungit ut vid fel tidpunkt eller att grus har legat på fel ställe genom åren.

Dessutom, jag behöver mitt körkort i tjänsten och "kanotincidenten" gjorde väl sitt till. Jag tror inte jag är kapabel att ligga lagligt på en sporthoj och det är inte läge att dra farbror Haffa varje gång.

M a o, summan av kardemumman gjorde att jag tog det, för mig, självklara steget.

Klokt, mycket klokt om man känner att man inte kan hålla igen tillräckligt för att vara rimligt säker i trafiken.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Etfersom jag haft kortet sen oktober och köpte hojen för tre veckor sedan så kan man lugnt påstå att jag besitter en begränsad erfarenhet av vad en liten 600:a mäktar med.

Det som sätter gränserna för mig är att det skall vara behagligt att köra hoj.

Jag provade att blåsa på lite häromdan men släppte av vid 190, det var kallt, blåste utav satan och inte fan var ljudet behagligt (motorljudet var underbart, dånandet från fartvinden mindre skönt)

Jag tycker 100-120 är en behaglig cruisinghastighet på bra vägar, man vill hinna se lite av underbara svenska landskapet också.
Tjusningen med en R-hoj ligger enligt mig inte toppfarter på 250+ utan i den vetskapen att man kan göra en omkörning snabbt och säkert. Accet är ju den skönaste känslan som finns!

Kom nu inte och säg att det beror på dålig hjälm eller nåt sånt att jag tyckte det var kallt eller att det dånade. Shoei Z-one regerar!! Dainese regerar!!

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Verkar som om alla eller iaf nästan alla... :D ...kör med insidan av skallen... :tummenupp

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Hmm, körde om en bil som svänger höger på höger sida i Sveriges minsta rondell häromdagen.

Sa jag att jag också skulle åt höger?
Bör påpekas att människan inte använde blinkers förens jag redan hade vridit på rullen (jag trodde han/hon skulle rakt fram). Övningskörning stod det visst på skiten också.
Det är nog den galnaste omkörning jag har gjort under min ännu ganska korta MC erfarenhet.
Men förnuftet försvinner i samband med hastigheten. Dock så är den ännu strypt, men det går att gasa rätt friskt ändå!

Alla får vi våra kickar på olika sätt. Dock kör man hyfsat försiktigt när det är 30-50 sträckor, dock även där mycket beroende på omständigheterna. Som tidigare talare sa, lite moms pålägg får man ju ta, det är ju ändå Sverige vi lever i.

//Fredda

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Re: Re: Vad\Var sätter din gräns??

Busafreak skrev:
Benny skrev:
Man har ju sett en hel del sporthojsåkare som blåser om en där man sitter i sen sega bil. Så jag undrar bara, vad eller var sätter ni era gränser?

Intressant att notera: bilisterna har lärt sig! Det är fri hastighet för bågar överallt (utom vid skolor (30) etc) och bilarna viker villigt undan när man dyker upp i backspegeln. De har också lärt sig att en båge aldrig ligger kvar bakom en bil oavsett var eller hur det är skyltat. Bågarnas beteende är märkligt accepterat av de allra flesta och vi (jag) möts av den allra största förståelse för att ingen båge går att köra långsamt (vid 250 har man ju en växel kvar).

Med amerikanska customhojar (minns inte vad märket hette) är det dock annorlunda. 70-80 på motorväg är helt accepterad, likaså skuvandet vid vägkanten och fritt utblås som väcker alla i fyra kvarter på natten.

Håller med om att bilarna är väldigt duktiga på att akta sig.. märkte det när man åkte upp till sthlm senaste gåcgen.. kommer upp bakom och du blir livrädda och slänger sig in i hövgerfilen1

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Enkelt uttryckt!

Ser jag en lång, bred, tom raka så bränner iallafall jag ut vad hojen går, försöker att låtabli omkörning vid möte i allt för höga hastigheter!

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...