Vad vi ska göra i vinter!!

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
I vinter ska jag bara vara extremt deprimerad och klaga på kylan och snön. Men jag tror att jag emellertid går ut och putsar på något, och fixar saker som måste fixas. :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fräsig sving! Vad kostar det att göra den ? Jag ska väl kolla över Gixxern när det blir tid över.

Tackar! Ingen aning om vad det kostar att göra den... det märker jag! :) Jag får ett bra pris eftersom jag har hjälpt byggaren med lite allt möjligt, men vad det hamnar på vet jag inte.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Tackar! Ingen aning om vad det kostar att göra den... det märker jag! :) Jag får ett bra pris eftersom jag har hjälpt byggaren med lite allt möjligt, men vad det hamnar på vet jag inte.

Du vill inte sälja en tvilling sving? Jag tror att jag inte ska röra motorn i vinter men men jag blir såååå sugen på turbo när man ser hoj med turbo på film.

Köpte mig en quad till vintern, blev en Yamaha Raptor. Inte det sämsta i mina ögon.

Nej en sån behöver man ju inte skämmas för :tummenupp

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du vill inte sälja en tvilling sving? Jag tror att jag inte ska röra motorn i vinter men men jag blir såååå sugen på turbo när man ser hoj med turbo på film.

Vet inte om han som bygger har tid att bygga en till i vinter, men jag kan fråga. Han har mycket annat på gång också... Svingen är anpassad för en GSX-R 1000 bakdämpare med länkage och 86-ans ram, men det går kanske att ändra på om man får nya mått.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Väntar på att de nybeställda crossdäcken ska komma i veckan , så man kan dubba dom o bara vänta på att isen ska lägga sig... Sen blir det fulhjuling (fyrhjuling) hela vintern..:tummenupp

Lokatobbe

Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Vet inte om han som bygger har tid att bygga en till i vinter, men jag kan fråga. Han har mycket annat på gång också... Svingen är anpassad för en GSX-R 1000 bakdämpare med länkage och 86-ans ram, men det går kanske att ändra på om man får nya mått.

Jag har Hayabusa sving på nu. Vilka mått vill du ha? Vilket material är den gjord i? Vad kostar det muta/arbete + material?

Väntar på att de nybeställda crossdäcken ska komma i veckan , så man kan dubba dom o bara vänta på att isen ska lägga sig... Sen blir det fulhjuling (fyrhjuling) hela vintern..:tummenupp

Låter både kul och kallt :gnissla

Båten börjar bli klar för slipgrund nu, det känns som det har tagit flera år. Sen blir det epoxy grund på hela båten sen färg.

Bifogat

• Liberator 5.jpg
    Liberator 5.jpg
    122.2 KB · Visningar: 74
Last edited:

Lokatobbe

Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Dagens arbete var att slipgrunda ! Snygg kulör va ? :D

Bifogat

• Liberator 6.jpg
    Liberator 6.jpg
    89.3 KB · Visningar: 85

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Jag har Hayabusa sving på nu. Vilka mått vill du ha? Vilket material är den gjord i? Vad kostar det muta/arbete + material?

Tjo, glömde svara :rolleyes: Hmmm, måtten borde isåfall vara bredd vid infästningen, dimension på fästet för dog-bones, placering av fästet så dämpare och länkage går fritt, svingbredd för att hjulet ska passa, bredd mellan fotpinnar och var de sitter så inte svingen tar i dem, höjd på förstärkningsbågen så den inte tar i någonstans, hjulaxeldiameter och säkert några mått till.
Materialval har jag lämnat till byggaren att bestämma. Han fixar det. Den aluminiumkvaliteten jag ville ha (och som byggaren också ville ha i hållfasthetssynpunkt mm) fanns inte att få tag på om man beställde mindre än 1000 kg... så det sket sig. Men han har bra koll på vad det håller för, så han fick välja om han ville bygga i lite tjockare aluminium eller i tunt rostfritt. Blir ungefär samma vikt + något kilo för samma hållfasthet eller lite bättre i rostfritt jämfört med aluminium. Får se vad det blir! :)

Pris för muta/arbete + material utan kompispris har jag ingen aning om än. Jag vet inte ens vad det kostar med kompispris. Men jag pratade med honom idag, och han har fullt upp med en massa annat (jobbar >100 timmar i veckan med andra grejor) så om han hinner göra mer är en sving i vinter är jag osäker på.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Planera företaget, regga det och sen köra igång.
Fan mycket och tänka på......:gnissla

...sen kommer nog Riffern att få sig en översyn med. :tummenupp

Lokatobbe

Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Nu har vi grundat båten färdigt. Här kommer lite bilder så ni får se hur den blir som orange :tungan och skriv gärna om ni gillar/gillar inte och vilken färg det skulle vara på den :tummenupp

Bifogat

• Liberator 7.jpg
    Liberator 7.jpg
    120.2 KB · Visningar: 80
  • Liberator 8.jpg
    Liberator 8.jpg
    111.7 KB · Visningar: 91
  • Liberator 9.jpg
    Liberator 9.jpg
    115.5 KB · Visningar: 72

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Jag förstår inte att man kan lägga ner energi på så gamla cyklar som ni gör. En sak om det är veteranhojar, det är kul men en gammal 80-talshoj är bara tung, ful och helt värdelös att åka på. Efter alla timmar i garaget med ny lack och grundlig regöring så står man ju fortfarande där med den där sura 80-talshojen när man är klar. Nä fy fan!

Kul med ett båtprojekt! En båt är alltid en båt och dom förändras inte så mkt som motorcyklar. Alltså, håller man en båt i fint skick duger den i många år. För övrigt cool med orange båt!!

Lokatobbe

Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag förstår inte att man kan lägga ner energi på så gamla cyklar som ni gör. En sak om det är veteranhojar, det är kul men en gammal 80-talshoj är bara tung, ful och helt värdelös att åka på. Efter alla timmar i garaget med ny lack och grundlig regöring så står man ju fortfarande där med den där sura 80-talshojen när man är klar. Nä fy fan!

Kul med ett båtprojekt! En båt är alltid en båt och dom förändras inte så mkt som motorcyklar. Alltså, håller man en båt i fint skick duger den i många år. För övrigt cool med orange båt!!

Vi hoppas ju att den blir cool men reserv planen är silver. Det kan bli lite mycket med sura hojar men det är klart mer jobb med en båt. Kul att någon mer gilla tanken. :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Annars har vi ju redan börjat me vinterprojektet här uppe ;)
[YOUTUBE-ID]3Pksr2QdQnw[/YOUTUBE-ID]

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Vi hoppas ju att den blir cool men reserv planen är silver. Det kan bli lite mycket med sura hojar men det är klart mer jobb med en båt. Kul att någon mer gilla tanken. :)

Dock tror jag det blir för mkt med en båt i en färg oavsätt vilken fäg man väljer. En vit grund är nog ingen dum idé ändå. Ett vitt skrov och en orange överbyggnad kanske, eller jag vet inte.

Lokatobbe

Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Dock tror jag det blir för mkt med en båt i en färg oavsätt vilken fäg man väljer. En vit grund är nog ingen dum idé ändå. Ett vitt skrov och en orange överbyggnad kanske, eller jag vet inte.

Det ska bli som S-10 pickupen med race flagga och lite annat som bryter av, mycket rosfria grejer som ska poleras.

Bifogat

• Liberator 10.jpg
    Liberator 10.jpg
    100.5 KB · Visningar: 74
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...