Vaddå "Inkörningsfilter" ?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Läste här någonstanns att det sitter ett inkörningsfilter på kina mopparna, vart sitter det och vad är det?

Anledningen till att jag frågar är att jag sent igår kom hem med en midsize med XY150 motorn som endast är provstartad. Som ny alltså :)

Sen blir det locktite´a och fetta in allt på hojjen!

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Finns inget oljefilter till YX motorerna som standard. Om du råkar ha oljefilter så är det dit satt i efterhand och inget du behöver bekymra dig över.

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Säker på att det inte sitter oljefilter i YX150 snurrorna?
Känns rätt puckat iom att motorn är "fabriks trimmad" så det blir väll att sätta dit ett.

Men om den nu har hållare för det i motorn och man kör utan filtret så borde den tappa allt oljetryck?

Om det nu går att ha oljefilter i den, vart ska det sitta? känns dumt att sabba en mer eller mindre sprulans ny kina-moppe genom att inte ha ett oljefilter för ett par kronor i

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Ja, original har dessa motorer inget oljefilter, men man kan köpa en ny kåpa för olje filter http://planetminis.com/f113/daytona-type-clutch-cover-kit-141058.html finns en hängande variant oxå. Om det råkar finnas uttag för oljefilter på motorn ska du såklart stoppa i ett oljefilter där. Vet inte om dessa motorer är så värst fabriks trimmade, det dåliga flödet i toppen och avsaknaden av rullvippor till ventil öppningen gör att man brukar stanna på 11-12 hästar på bakhjulet.
Kan tillägga att motorerna fungerar bra utan något oljefilter, det sitter en magnetisk oljeplugg som samlar upp metal flis bra. Kolla bara så att ventilerna sår rätt innan du startar.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Inget oljefilter låter ju lite dumt... Ingen sak jag skulle spara in pengar på iaf men finns det inget så gör det inte, antar att man får byta olja lite oftare?

Förresten Carpe Me, när du prov åkt lite så berätta gärna hur du tycker trycket är i en sån där :)
Vilket märke köpte du?

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Är inte så helt inne på de här mini-mopparna men ska tydligen iaf sitta vassare kam, rotorkitt (vad det nu är) på dom här som standard, lite piggare än en annan 150cc moppe är den iaf :) har inte kört min men kompisens har jag kört. Sen sitter det ett hyffsat grovt avgas på den som hade fått husan att bli avis, vad det nu ska va bra till på den lilla motorn....
Men ventilerna, hur ska dom stå och hur ställer man dom på den här motorn?

R&B

Visst kan jag det, men efter att ha kört kompisens så kan jag väll säga att den är ok, det går att gasa upp den på bakan på 3´an iaf.
Men det är ju en billig leksak...
Det är en Xpit Pro 150cc (tror jag den heter)
Slänger med en bild på den iaf

Fan kineserna ska inte hålla på med sånt här, har satt locktite på alla skruvarna nu, ett par var det redan locktite på och dom satt faktiskt duuuktigt hårt resten gick att lossa på utan verktyg....

Men, har haft problem med att det läckte från bensinkranen, tänkte köpa en ny men fick inte tag på vilken det skulle vara, köpte en bensindunk på feltema, skickade över soppan i den och tömde tanken och tog sen bort kranen.
Tätad med GÄNGTEJP och en halvt uppfrätt o-ring, god natt....
Konstigt att det läcker när dom tätat den urusla gängan med vanlig gängtejp och sen satt en o-ring på den som frätts upp, låsmuttern var inte heller åtdragen.

Bifogat

• 2010-04-27 20.29.25.jpg
    2010-04-27 20.29.25.jpg
    229 KB · Visningar: 156
Last edited:

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Så får väll slänga in en bättre redovisning av moppen nu, var och lattjade omkring i Väsby gropen för ett par timmar sen.

Hojjen går oförskämt bra, att den skulle ha 10-11 på bakhjulet är välldigt i underkant, körde upp för ett par branta backar på lite för hög växel där utan problem, så tippar mer på kring 15 på bakhjulet. Bakhjulskörning går det med, så länge det är ett fast underlag så vill den mer än gärna kasta av mig på 3´an. Lite halv hetsig moppe, händer inte mycket förrän man närmar sig varvstoppet och då är den hispigare än något jag lagt vantarna på innan.
Dämparna funkar hyffsat, blev förvånad över att dom faktiskt gick att ställa in dugligt och juster skruvarna inte bara satt där som dekoration.

Annars kan jag inte säga så mycket mer, svårt att tro att man kan ha roligare än såhär för lite kaffepengar och det är ju ändå bara en leksak!

Btw, så går den bra mycket bättre än kompisens som har en Mikuni 26 fugge på den. Har väll med åldern att göra...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Inkörningsfilter är luftfiltret. Satt på polarns hoj, den började gå skit efter ett tag.

Köpte ett UNI skumfilter så blev det bra sen.

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Ah ok så pass, men finns det något vettigt sätt man kan ställa in fuggen på dom här, Molkt heter den. Kopia av något, säkert av en annan kopia. Totalt omöjlig att få till, ena dagen går den hur bra som helst, nästa dag så bluddrar den och går för fett för att en stund senare gå för snålt.

Jag vet inte riktigt hur det är möjligt, men hojjen går både för fett och snålt samtidigt! Har för den delen ett UNI filter på den just nu.

Magnetisk oljeplugg var en bra idé köpte en, givetvist en blåeloxerad som finns hos en viss handlare här i sthlm, och fanskapet gick av. Den gängade delen och skallen var gjutna var för sig och ihoplimmade :huvet

Orkar inte åka dit och byta eftersom en kompis köpte den och kastade kvittot, fixade en ny riktig.

Satan i gatan vad metallspån! Utöver det så hade den lyckats fånga upp en plastbit, såg som tunn genomskinlig plomberingsplast.
Fråga mig inte vad det gjorde i motorn...

Aja kul leksak som gör närmre 100 knutar på vägen :brinnerup

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
Ah ok så pass, men finns det något vettigt sätt man kan ställa in fuggen på dom här, Molkt heter den. Kopia av något, säkert av en annan kopia. Totalt omöjlig att få till, ena dagen går den hur bra som helst, nästa dag så bluddrar den och går för fett för att en stund senare gå för snålt.

Jag vet inte riktigt hur det är möjligt, men hojjen går både för fett och snålt samtidigt! Har för den delen ett UNI filter på den just nu.

Magnetisk oljeplugg var en bra idé köpte en, givetvist en blåeloxerad som finns hos en viss handlare här i sthlm, och fanskapet gick av. Den gängade delen och skallen var gjutna var för sig och ihoplimmade :huvet

Orkar inte åka dit och byta eftersom en kompis köpte den och kastade kvittot, fixade en ny riktig.

Satan i gatan vad metallspån! Utöver det så hade den lyckats fånga upp en plastbit, såg som tunn genomskinlig plomberingsplast.
Fråga mig inte vad det gjorde i motorn...

Aja kul leksak som gör närmre 100 knutar på vägen :brinnerup

Gör som din polare, köp en mikuniförgasare:D

Jag har gjort det, brorsan har gjort det, din polare har gjort det...

det löste mina problem iaf.

Ska passa på och tipsa om styrhöjare om du redan inte har monterat det. Iofs kanske individuellt men jag upplevde en mycket trevligare körställning.

Ang metallspånen så byt olja ganska ofta, det har jag gjort och min har hållt i över ett(!) år.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
VW bubblorna körde ju utan oljefilter från 30-talet till 2002 eller närfan de va de sluade tillverkas :)

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Ja alla verkar ju säga det så jag får väll pallra mig iväg och köpa en ny fugge någon dag.

Tror det kommer bli mindre spån i oljan vid nästa byte, var ju första bytet nyss, men får ju se sen vad som fastnat på pluggen. Fyllde på med Castrol GP1 nånting nånting olja. Säkert duktigt med overkill men säkert bättre än Lidls motorolja lite iaf :tungan

Styrhöjjare har jag redan och ett högre styre, passar mig hyffsat :)

Carpe me

Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Hm funderar på att ev sälja lill-moppen.
Har ingen möjlighet att transportera den för tillfället och det passar sig inte riktigt att köra den från huset här.

Bytt olja till Castrol Power 1 Racing vid service + satt på magnetisk oljeplugg. Annars inga konstigheter, Pris närmre 10´kr gått ca 5h

Btw så går den riktigt oförskämt bra, 80kg mig + kläder så reser den sig på 2´an, wheela på 3´an är ingen omöjlighet det heller :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award