Vadfan är detta försäkringsbolagen?!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Åtminstone bilsport&mc förklarade för mig att de har en "haft-körkort-i-fem-år" tariff. Alltså, dyrare blir sen billigare.
Min gammelsukka skulle kosta för mycket tyckte jag. Ringde fb och tjöta med dem. De motiverade sig med att jag saknar garage. Jag kontrade med att den anses ful, har en oattraktivt klen 400cc motor samt att annonser på blocket med samma för 5 pix ligger kvar i månader. Ingen jävel som är seriös hojtjuv tar sig besväret att stjäla en sån, och skulle det hända snackar vi ju inte multum stålar här utan kaffepengar. Fb veknade och gav mig deras förmånligaste garageförsäkring.
Det går att snacka ibland.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Som många nämnt så beror detta på främst ålder, adress och KW. Det är oftast helt omöjligt för 2 indevider att få samma premie, allt är inviduellt.:fakta

En annan faktor är tidigare skador, inte alls lika viktigt som ovannämnda dock.

Största anledningen dock är körkortsår, precis som för bil.

Jag arbetar på vårt lands 4'e största försäkringsbolag, så borde ha någon koll :crash:va
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Som många nämnt så beror detta på främst ålder, adress och KW. Det är oftast helt omöjligt för 2 indevider att få samma premie, allt är inviduellt.:fakta

En annan faktor är tidigare skador, inte alls lika viktigt som ovannämnda dock.

Största anledningen dock är körkortsår, precis som för bil.

Jag arbetar på vårt lands 4'e största försäkringsbolag, så borde ha någon koll :crash:va

Jo visst förstår jag att det handlar om ålder, adress och KW, men nu är vi i stort sätt lika förutom några månader på åldern. så den stora skillnaden här är egentligen bara hur länge vi har haft korten, vilket även verkar väga in vääääääääldigt tungt i hur bolagen räknar försäkring, men du som har insikt kanske vet om det blir bättre efter man haft det över 1 år eller om det fortsatt höga premier de 15 första åren av sitt MC liv :gnissla.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jo visst förstår jag att det handlar om ålder, adress och KW, men nu är vi i stort sätt lika förutom några månader på åldern. så den stora skillnaden här är egentligen bara hur länge vi har haft korten, vilket även verkar väga in vääääääääldigt tungt i hur bolagen räknar försäkring, men du som har insikt kanske vet om det blir bättre efter man haft det över 1 år eller om det fortsatt höga premier de 15 första åren av sitt MC liv :gnissla.

Jag måste förtydliga mitt uttalande, jag menar körkortsår, ålder spelar mindre roll, det är körkortsåren som är den största boven i dramat. Även när det gäller bilar är körkortsålder det som påverkar premien mest i istortsett alla försäkringbolag.

Många bolag sänker premien rätt drastiskt efter första året. Tyvärr brukar ca 40% av skadorna ske första körkortsåret, där av ofta rätt hög premie.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. De är inte välgörenhetsföreningar.

Antingen kan man slå ut deras kostnader för motorcykelärende och dividera med antalet försäkrade hojar för att få fram en motorcykeltariff. Det skulle innebära att alla fick samma premie, oavsett hoj, körkortstid, bostadsort o.s.v. Det skulle innebära att inga lågriskhojar tecknades medan nyblivna körkortsinnehavare på högriskhojar blev överrepresenterade. Detta skulle såklart innebära att premierna sköt i höjden något enormt.

Alternativet är att dela upp de som försäkrar sina motorcyklar i olika kategorier baserat på körkortsålder, val av hoj, nattparkering och en mängd andra parabler som anses vara avgörande för hur mycket bolaget måste försäkringsreglera.

Inget bolag väljer att göra som det första alternativet...
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Enda faran är väl att man fastnar i banknarkarträsket, och vips står man där med ett banlik och tar licens. :näsblod
-det här faktiskt väcker nu tanken att försäkringsbolag borde premiera mc-förare med banvana och giltig Svemo-lisens.
De mest sannoligen har "något bättre" förmåga att hantera hojen under oväntade och "extrema" situationer. Samtsom de (vissa) är helt enkelt så snabba att de vill inte bus-köra på allmänna vägar: mera risker än njutning.. nej, de vill köra fort på banan istället; på vägarna räcker det med gubbeköra.. (Undrar om någon FB agent läser detta och kan fånga bollen, samtsom om det finns något statistik som kunde styrka hypotesen)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
-det här faktiskt väcker nu tanken att försäkringsbolag borde premiera mc-förare med banvana och giltig Svemo-lisens.
De mest sannoligen har "något bättre" förmåga att hantera hojen under oväntade och "extrema" situationer. Samtsom de (vissa) är helt enkelt så snabba att de vill inte bus-köra på allmänna vägar: mera risker än njutning.. nej, de vill köra fort på banan istället; på vägarna räcker det med gubbeköra.. (Undrar om någon FB agent läser detta och kan fånga bollen, samtsom om det finns något statistik som kunde styrka hypotesen)

Jag kan ju bara säga hur jag själv är, men efter en racehelg kör jag som en kärring, knappt ens i hastighetsbegränsningen. Man är liksom så väldigt nöjd med fortkörat att det inte riktigt finns någon lust för det i ett par veckor... Iaf för mig.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Enda faran är väl att man fastnar i banknarkarträsket, och vips står man där med ett banlik och tar licens. :näsblod

Helt OT, men läste ditt inlägg helt fel och min hjärna läste in ett R för mycket. Ditt inlägg blev helt obegripligt och mycket makabert! :död :lol
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Jag bor i byhåla, har haft kortet i ett år och betalar kring 9k för en helförsäkring på min r1 (helt acceptabelt tycker jag) dock när jag skulle försäkra min exc250 på samma bolag så fick jag ett prisförslag på 12k! :huvet Smälte det hela en stund och ringde sen tillbaka och fick veta att de måste ha gjort något fel och fick istället ner priset till acceptabla nivåer så betalar nu drygt 1k(för en trafik) per år för den.. Dock var det flera försäkringsbolag som gav mig kalla handen eller hade fantasi premier när jag skulle försäkra R1an.

Är lite rädd för att det till slut inte ska gå att försäkra en hoj som inte klassificeras som fåtölj eller gynekologstol när försäkringsbolagen kan vägra eller sätta premier som är omöjliga för gemene man att betala.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dom är nog oftast mindre benägna att bomba satan i alla lägen. än en som precis fått lappen och ska testa vad sin nya RR går för.:D

Dom som tog körkort för 1 januari 1976 fick AB, dvs. mc kort samtidigt... Dom får klart bättre pris på försäkring än du, även om dom inte kört en meter mc.. Enl. försäkringsbolagen så har dom haft mc kort massor av år å ska vara väldigt erfarna...
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
40+ haft kort sen 91 och försäkringen på vissa MC är billigare än för min gamla Volvo S80 -00

Monstret (821) ligger på drygt 5k helår hel på Svedea för mig. En ny Monster 1200 hade legat på drygt 7k helår hel.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top