Vajerräcke vid sidan av väggen?

Swedie skrev:
Kolla den här artikeln från Holland:
http://www.motorfreaks.nl/index.php/news/3079

De protesterar visst hej villt där nere.

Vet inte om jag ser rätt, men har de verkligen placerat vajerräcken EFTER att man åkt vägen? Snacka om strimmelmaskin.

Jag har sett VÄLDIGT många sträckor med vajerräcke längs med BÅDA vägsidorna och INGENTING i mitten, i Sverige alltså!.
Det kan ju vara rätt farligt åka av vägen, så därför ska man studsa runt från ena sidan till andra istället..... :rolleyes:

Tyvärr har vi vajerräcken vid sidan av vägen i Sverige med. Ur MC-perspektiv kan det inte vara något annat än vansinne, eller brist på insikt. I viss mån kan man acceptera vajerräcken i mitten av vägen som skydd mot möteskollisioner men vid sidan av vägen är det inte acceptabelt. SMC jobbar med frågan. Men varför går det så långsamt?

Lite intressant läsande för MC-folk rörande denna typ av räcken (bland annat)

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/N43-2005.pdf

Jobbar själv med design av vägar och gator och stöter ideligen på dilemmat med produkter som man gör allt för att inte få upp längs våra svenska vägar.
Påtalar detta vid mer eller mindre varenda möte för att påpeka hur olämplig denna lösning är ur MC-förarens synvinkel.
Tyvärr är den där typen av lösning som syns på Swedies bild ganska vanlig idag. Dock har de inte förstått att det ej heller är bra ur bilars och lasbilars perspektiv då bilarna har en tendens att krypa under varjarna då slänten som räcket står i lutar ganska kraftigt. Mycket olämplig lösning som jag själv aldrig kommer att rita på några av "mina" vägavsnitt.

WilleZL skrev:
Tyvärr har vi vajerräcken vid sidan av vägen i Sverige med. Ur MC-perspektiv kan det inte vara något annat än vansinne, eller brist på insikt. I viss mån kan man acceptera vajerräcken i mitten av vägen som skydd mot möteskollisioner men vid sidan av vägen är det inte acceptabelt. SMC jobbar med frågan. Men varför går det så långsamt?

Pengar och åter pengar. Detta är den överlägset mest kostnadseffektiva lösning som Vägverket tagit fram.

Kurvmakaren skrev:
Pengar och åter pengar. Detta är den överlägset mest kostnadseffektiva lösning som Vägverket tagit fram.
Är de inte dyra att underhålla? Vajern på E65 Malmö-Ystad måste ha varit avkörd på något ställe åtminstone ett dussin gånger i år.

Nya vägen mellan Falun Borlänge har vajrar på bägge sidor vägen. Ingen trevlig upplevelse, enfiligt och osthyvlar på bägge sidor :3freak

Kurvmakaren skrev:
Detta är den överlägset mest kostnadseffektiva lösning som Vägverket tagit fram.

Det kanske är mest kostnadseffektivt att sätta upp vajerräcken när man bygger ny väg, men jag kan för mitt liv inte förstå att det kan vara billigare att byta ut befintliga avbärarräcken mot vajer som VV har gjort lite varstans.

Micke

Pluggen skrev:
Det kanske är mest kostnadseffektivt att sätta upp vajerräcken när man bygger ny väg, men jag kan för mitt liv inte förstå att det kan vara billigare att byta ut befintliga avbärarräcken mot vajer som VV har gjort lite varstans.

Micke

Det är mycket billigare även där. Att laga ett EU-räcke (den vanliga typen av räcken med längsgående balk) kräver mer i material samt kostar betydligt mer. Dessutom är ett vajerräcke enligt VV fullt bärande sekunden efter det att en bil kört in i det. En vanlig balk deformeras samt stannar i det deformerade läget efter en kollision. det gör inte vajern.

VV ser MÅNGA fördelar med detta, tyvärr. Att dessutom lagerhålla X antal km balk kostar pengar, tar längre tid att sätta upp samt tar mer plats ur lagringssynpunkt.

Ett vajerräcke behöver ej lagas med en gång då vajrarna fortfarande är verksamma som krockskydd. Vid lagning så tar det kort tid och det krävs i stor sett en lätt lastbil med 2 man att fixa.

Allt detta "bra" får vi MC-förare lida för.

Last edited:
Som Jarl Lander (Socialdemokratisk ledamot i riksdagen) sade i senaste MC Folket, "Men bästa lösningen är ändå rådet till alla hojåkare: Håll hastigheten och använd insidan av skallen när du är ute och åker så behöver du inte bry dig om vad det är för räcken som hindrar mötande trafik att komma över på din väghalva."

:rolleyes:

Läste precis VTIs rapport (tack för tipset, Kurvmakaren!). De har en sund inställning. Det hjälper tyvärr föga om inte Vägverket ändrar inställning, lyssnar på VTI tex, och arbetar utifrån målet att skydda alla trafikanter.

VTI pekar på det uppenbara (allt behöver inte vara så vetenskapligt signifikant). Att kantiga stolpar och krokar som vajrar löper i är olämpliga ur en MC-förares perspektiv. Det vore en bra start för Vägverket, att reducera riskerna med räcken som ser ut på det viset?

En annan intressant fråga är varför motsvarande myndigheter i Tyskland och Norge har har tagit frågan på ett annat allvar? Där har man agerat vilket Vägverket hittils inte gjort!

Last edited:
Bingo skrev:
Är de inte dyra att underhålla? Vajern på E65 Malmö-Ystad måste ha varit avkörd på något ställe åtminstone ett dussin gånger i år.

Det är oftast bara stolparna som behöver bytas ut och det görs med enkla medel och är billiga i inköp.

Jag skulle också protestera om nån satte vajerräcken vid sidan om min vägg :hihi

;)

Allvarligt talat ser det galet farligt ut ju :brinnerup

WilleZL skrev:
En annan intressant fråga är varför motsvarande myndigheter i Tyskland och Norge har har tagit frågan på ett annat allvar? Där har man agerat vilket Vägverket hittils inte gjort!
Därför att det finns faktiskt simuleringar och prov gjorda sedan flera år som visar att VV's mest kostnadseffektiva lösning också är den i särklass farligaste för oskyddade trafikanter (mc).

Har en del material på detta nånstans...hmm

Last edited:
Jåke skrev:
Därför att det finns faktiskt simuleringar och prov gjorda sedan flera år som visar att VV's mest kostnadseffektiva lösning också är den i särklass farligaste för oskyddade trafikaner (mc).

Har en del papper på detta nånstans...hmm

Helt korrekt. Det är därför de förberedande undersökningarna gällande vajerräckenas var eller icke vara gjordes under den kallare delen av året vilket givietvis ledde till att andelen trafik bestående av motorcyklar var så liten att man förbisåg denna typ av forrdon.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick