Vajerräcken

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
När jag slog på nyheterna i morse hörde jag Galne Danskens röst.

Fram för mer medialuppmärksamhet för denna fråga :tummenupp så kanske någonting sker så småningom

För er som vill se inslaget finns det på www.nyheterna.se, 0800 sändingen

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tja.. att åka in i ett vajerräcke är nog något man bara gör en gång på MC..

Har själv länge hävdat att vajerräcken är vansinne med tanke på att förarnas koncentration flyttas över till att hålla sig mellan räckena istället för att överblicka trafiksituationen. Kommer på mig själv att slappna av vid korsningar när räckena upphör, där brukade jag tidigare vara extra uppmärksam på ev korsande trafik, detta gäller när jag kör bil..

Den dagen en älg kliver upp framför bilen på en mitträckesväg där jag saknar möjlighet att själv undvika kollision kommer jag att driva rättsprocess mot VV :fatta!

Mitträckesvägar lockar fram en dålig sida hos mig.. :mad:

OBS detta gäller 2+1 vägar och det fullkomligt vansinniga förslag på 1+1 vägar som lämnats av den galna kvinnan som är chef för VV i Norrbotten(tänk er 1+1 väg i 18mil utan möjlighet att köra om en lastbil på 110väg..)

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
RacerRaffe skrev:
2197185 Tja.. att åka in i ett vajerräcke är nog något man bara gör en gång på MC..

Har själv länge hävdat att vajerräcken är vansinne med tanke på att förarnas koncentration flyttas över till att hålla sig mellan räckena istället för att överblicka trafiksituationen. Kommer på mig själv att slappna av vid korsningar när räckena upphör, där brukade jag tidigare vara extra uppmärksam på ev korsande trafik, detta gäller när jag kör bil..

Den dagen en älg kliver upp framför bilen på en mitträckesväg där jag saknar möjlighet att själv undvika kollision kommer jag att driva rättsprocess mot VV :fatta!

OBS detta gäller 2+1 vägar och det fullkomligt vansinniga förslag på 1+1 vägar som lämnats av den galna kvinnan som är chef för VV i Norrbotten(tänk er 1+1 väg i 18mil utan möjlighet att köra om en lastbil på 110väg..)
Behöver du koncentrera dig för att hålla dig inom räckena? Det tycker jag låter skrämmande... Och om det nu inte är räcken måste du väl koncentrera dig på att hålla dig på din sida vägen istället? Eller är det inte lika viktigt då? Hur många motorcyklister har man räddat genom att bilar som annars hade kommit över på fel sida hållt sig på sin sida?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
RacerRaffe skrev:
2197185 Tja.. att åka in i ett vajerräcke är nog något man bara gör en gång på MC..

Med tanke på hur galna vi norrbottningar är så tror jag nog att någon kommer att plöja bort räckena om den idiotiska kärringen (ursäkta franskan) får som hon vill. Finns många sätt att få bort metallen i mitten på vägen, dynamit, batteridrivna rondeller, traktorer, gammla skrotbilar odyl :hihi

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
RacerRaffe skrev:

Körde på E4:an vid Örkelljunga och norrut. Dubbelfiligt, men med vajerräcke på mittremsan och vägrenen numera. Helt sjukt, när vajerräcke finns på båda sidor. Det finns inga marginaler kvar och helt livsfarligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är det någon som kan maila/posta/rapidshare'a nyhetsinslaget? TV4 crashar både Internet Explorer och Firefox för mig.

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
HanneZ skrev:
2197198 Behöver du koncentrera dig för att hålla dig inom räckena? Det tycker jag låter skrämmande... Och om det nu inte är räcken måste du väl koncentrera dig på att hålla dig på din sida vägen istället? Eller är det inte lika viktigt då? Hur många motorcyklister har man räddat genom att bilar som annars hade kommit över på fel sida hållt sig på sin sida?

Tja.. man behöver koncentrera sig för att hålla BILEN mellan räckena då hjulspåren är snart 1dm djupa pga att alla fordon åker i samma spår för att inte tala om när det är vatten i spåren..

Jag kör MYCKET på dessa vägar och VET hur folk beter sig genom ERFARENHET.. Många törs inte åka på dem och andra kör 60km/tim på 110 väg pga obehagskänsla, givetvis kombinationen spåriga vägar och räckena. Lägg pengarna på att åtgärda vägen istället. Person angrepp tycker jag vi kan hålla från forumet..

Jag har utbildat många MC åkare och har ganska god uppfattning om människans begränsade förmåga att hantera flera saker samtidigt, vajerräcken drar till sig vår uppmärksamhet på bekostnad av annat som vi istället borde koncentrera oss på, det är min mening i vart fall

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
RacerRaffe skrev:
2197231 Tja.. man behöver koncentrera sig för att hålla BILEN mellan räckena då hjulspåren är snart 1dm djupa pga att alla fordon åker i samma spår för att inte tala om när det är vatten i spåren..

Jag kör MYCKET på dessa vägar och VET hur folk beter sig genom ERFARENHET.. Många törs inte åka på dem och andra kör 60km/tim på 110 väg pga obehagskänsla, givetvis kombinationen spåriga vägar och räckena. Lägg pengarna på att åtgärda vägen istället. Person angrepp tycker jag vi kan hålla från forumet..

Jag har utbildat många MC åkare och har ganska god uppfattning om människans begränsade förmåga att hantera flera saker samtidigt, vajerräcken drar till sig vår uppmärksamhet på bekostnad av annat som vi istället borde koncentrera oss på, det är min mening i vart fall
Det var inte min meningen att göra nåt personangrepp.

Jag håller inte riktigt med, varför inte åka några dm åt sidan om spåren? Det gör jag iaf. Sen borde väl folk alltid koncentrera sig på att hålla sig på sin sida av vägen, t.o.m. ännu mer om det inte finns några räcken.

Jag ser iaf en fördel med att motorcyklister slipper att fronta med mötande trafik.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
räddar liv

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
RacerRaffe skrev:
2197231 Tja.. man behöver koncentrera sig för att hålla BILEN mellan räckena då hjulspåren är snart 1dm djupa pga att alla fordon åker i samma spår för att inte tala om när det är vatten i spåren..

Hur menar du, att de "drar till sig uppmärksamhet"? Inte sitter jag och funderar innerligt på dessa vajrar när jag kör. Är det ett stort problem?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag var på muggen när de spelade in inslaget från MC Varuhuset. Berätta för barn och barnbarn :tungan

Jag är själv otroligt skeptisk till räcken och motorcyklister. Förstår inte hur man kan vara för som hojåkare. Om det fanns någon tanke med hasskydd i plast eller metall så man inte fastnar skulle jag bli mer nöjd. Nu känns det grymt att på vissa ställen inte kunna väja åt något håll.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nicke skrev:
2197317 Jag var på muggen när de spelade in inslaget från MC Varuhuset. Berätta för barn och barnbarn :tungan

Jag är själv otroligt skeptisk till räcken och motorcyklister. Förstår inte hur man kan vara för som hojåkare. Om det fanns någon tanke med hasskydd i plast eller metall så man inte fastnar skulle jag bli mer nöjd. Nu känns det grymt att på vissa ställen inte kunna väja åt något håll.

Nu har kameran ballat ur(annars kunde tagit kort på pappret) men jag skrev under en protsetlista mot en vägsträcka och fick hem papper på hur dom skulle fixa till den. Vanlig 2 filig väg kostar 10 gånger mer än 2-1 med wire räcke och enligt studier som dom skickade med så skulle det inte alls vara farligt för motorcyklister :3freak menade på att det inte hade orsakat värre skador än andra räcken.

RacerRaffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Chronic skrev:
2197298 Hur menar du, att de "drar till sig uppmärksamhet"? Inte sitter jag och funderar innerligt på dessa vajrar när jag kör. Är det ett stort problem?

Allt som finns i vårt synfält och speciellt det som vi vill undvika att köra på är vi naturligtvis uppmärksamma på, problemet ligger i att vajerräcket finns alltid där oavsett om vi har möte eller ej eller om en älg är på väg upp från sidan. Denna konstanta "uppmärksamhet" på ett närliggande räcke mil efter mil tröttar ut våra sinnen så vi blir sämre på att reagera på annat, nu får alla "jag är bättre än medelbilisten" hävda vad de vill men ALLA tröttas ut av att vara koncentrerade längre stunder, givetvis varierar graden av koncentration som vi behöver hålla men speciellt i vinterväglag så får man inte släppa koncentrationen många millisekunder då saltmodd/spårighet/plogvall mot räckena gör vägbanan mycket smal(inte direkt ett MC problem på vintern..)

De flesta bilister/MC åkare reflekterar inte över hur de egentligen påverkas utan anpassar sig till rådande situation, personligen tycker jag att man bör ställa sig frågan och om det är bättre eller sämre får var och en tycka som de vill bara man är medveten om att man påverkas av dessa förändringar och gör rätt anpassningar, vissa kör 60km/h på dessa 1-filiga sträckor, andra undviker den.

Jag flyger.. där jobbar man MYCKET med mänskliga faktorer och lägger undan prestige för att kunna analysera faror och sedan göra förbättringar för att öka säkerheten, tycker att VV koncentrerat sig väl mycket på det mekaniska hindret istället för att studera det mänskliga som egentligen är det verkliga problemet..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Mr Helmut skrev:
2197344 Nu har kameran ballat ur(annars kunde tagit kort på pappret) men jag skrev under en protsetlista mot en vägsträcka och fick hem papper på hur dom skulle fixa till den. Vanlig 2 filig väg kostar 10 gånger mer än 2-1 med wire räcke och enligt studier som dom skickade med så skulle det inte alls vara farligt för motorcyklister :3freak menade på att det inte hade orsakat värre skador än andra räcken.
Jag får korrigera dig, var ju med på den listan oxå.
50% dyrare enligt VV om vägen skulle göras 4-filig.
Enligt mig är detta lätt som en plätt, bygg om hälften så många sträckor om året, men dom blir å andra sidan riktigt bra om man använder vettigt mittseparation.
Sen om man ska nämna något mer ur Vägverkets svar så är väl det där att ingen mc dött av mittvajer under 2000-2003. Jag undrar bara, hur många meter mittvajer fanns det 2001 tex.?
Sen för att prata vajer rent allmänt, har sett att det finns på lv.263 i trakterna av Sigtuna. Inte mittvajer men väl på sidan. Och på andra sidan vajern ligger det grässlänter, åkrar och liknande. Varför ska man först bli av med lite armar och ben innan man får landa i det mjuka gräset? Finns hur många exempel som helst.
Sen att mittvajer skulle rädda liv.. ja kanske på rv.40 och E4 strax norr om Gävle. Men dom vägarna borde ju redan varit motorvägar sedan länge. Samma sak med E18 upp till Norrtälje.
Jag tycker RacerRaffe ska bli ny chef på VV!

Så, nu har jag spytt klart.

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
RacerRaffe skrev:

:tummenupp :tummenupp

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Och när de satt vajrar på varenda vägstump och det trots detta fortfarande finns motorcyklister kvar på vägarna (fast inte lika många...) så kommer väl nästa åtgärd: Skyddsjakt på motorcyklister. Statligt avlönade jägare som sitter och skjuter av "ohyran" så at de inte ställer till obehag för "hederligt folk" :mad: :4skrika :huvet

Lucus

Guest
Varje gång jag ser och åker längst med ett vajerräcke får jag kalla kårar. Det kommer inte rädda mitt liv i alla fall ifall, en bilist klarar sig förmodligen men inte en motorcyklist.
Nollvision my as.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...