RacerRaffe
MR Wheeler( Långbens alter ego)
andersbrink skrev:2200963Säg det till min kusin Torbjörn (han på TV4 i måndags) som loosade ben och arm för att man inte tycker det är lönt att spendera på adekvata skydd för motorcyklister. Det GÅR att göra vajerräckenas infästningar mycket bättre för oss motorcyklister, men det skiter Vägverket i.
Jag hoppas bara att du inte får punktering nästa gång du motorcyklar ute på vajerväg och får ryggen krossad mot ett vinkeljärnet som håller räcket.
Verkligen tråkigt med vad som hände din kusin Anders..
Det många missar är att så enkla saker som en punktering eller motor/växellåds haveri med låsning av ex vis bakhjulet leder till att man dör vid kontakten med räcket eller i bästa fall "bara" tappar någon/ra kroppsdelar..
Vad jag menar är att en krock med ev mötande fordon kräver att det vid tillfäller råkar finnas ett mötande fordon medan vajerräcket ALLTID finns i alla riktningar utom om man nu skulle ha den TUREN att man bara glider rakt fram mellan räckena, det som sedan komplicerar saken är att ev bakomliggande bil/ar ej kan väja för mig/dig när vi ligger där mitt i vägen..
Enligt Vägverkets mycket begränsade "utredning" bedömde de risken att man faller över räcket som stor, föreställ er att man överlever ex vis en prejning mot räcket och har turen att hamna relativt oskadad i andra körfältet, dvs i detta läge 2+1 väg och det fält man nu ligger i är just det 1-filiga, vart tar den bil som kommer där i 110km/h vägen när den ser dig/mig ligga mitt på vägen för att inte tala om alla som ligger kloss bakom den första för att de vill köra om så fort det blir 2-filigt igen. Jag tror att vi kan glömma att den/de förarna kommer att väja in i räcket instinktivt då de instinktivt absolut undviker att köra in i det och detta beteende är något de gör dagligen per automatik och i den väldigt stressiga situationen tror jag att de KAN ta beslutet att hellre köra över dig/mig istället för att köra in i räcket.. Vore riktigt intressant med lite forskning om hur folk verkligen reagerar i en sådan situation. Som jag skrivit tidigare.. Människan är en rätt begränsad varelse när det gäller konsekventa beslut i stressade lägen
Har precis noll förtroende för mina mottrafikanter när jag sitter på MC, betraktar ALLA som idioter och försöker därför tänka åt dem.. Senast idag försökte en bil köra på mig i en rondell, var rätt kul att väcka upp personen med ljudet från liters hoj..
Jag är övertygad om att vi snart kommer att få statistik som visar att vajerräckena har medfört nya typer av olyckor, ett exempel är den där en SUV hoppade över räcket rätt in i rutan på en mötande bil, är rätt säker på att den olyckan aldrig inträffat utan räcket.. En jag känner blev prejad in i räcket av en Omega kombi när han satt i sin nya Cooper "Hundkojja", "kojjan" voltade uppe på räcket, tänk er att möta det ekipaget..