Vajerräcken

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
andersbrink skrev:
2200963 Säg det till min kusin Torbjörn (han på TV4 i måndags) som loosade ben och arm för att man inte tycker det är lönt att spendera på adekvata skydd för motorcyklister. Det GÅR att göra vajerräckenas infästningar mycket bättre för oss motorcyklister, men det skiter Vägverket i.

Jag hoppas bara att du inte får punktering nästa gång du motorcyklar ute på vajerväg och får ryggen krossad mot ett vinkeljärnet som håller räcket.

Verkligen tråkigt med vad som hände din kusin Anders..

Det många missar är att så enkla saker som en punktering eller motor/växellåds haveri med låsning av ex vis bakhjulet leder till att man dör vid kontakten med räcket eller i bästa fall "bara" tappar någon/ra kroppsdelar..
Vad jag menar är att en krock med ev mötande fordon kräver att det vid tillfäller råkar finnas ett mötande fordon medan vajerräcket ALLTID finns i alla riktningar utom om man nu skulle ha den TUREN att man bara glider rakt fram mellan räckena, det som sedan komplicerar saken är att ev bakomliggande bil/ar ej kan väja för mig/dig när vi ligger där mitt i vägen.. :näsblod

Enligt Vägverkets mycket begränsade "utredning" bedömde de risken att man faller över räcket som stor, föreställ er att man överlever ex vis en prejning mot räcket och har turen att hamna relativt oskadad i andra körfältet, dvs i detta läge 2+1 väg och det fält man nu ligger i är just det 1-filiga, vart tar den bil som kommer där i 110km/h vägen när den ser dig/mig ligga mitt på vägen för att inte tala om alla som ligger kloss bakom den första för att de vill köra om så fort det blir 2-filigt igen. Jag tror att vi kan glömma att den/de förarna kommer att väja in i räcket instinktivt då de instinktivt absolut undviker att köra in i det och detta beteende är något de gör dagligen per automatik och i den väldigt stressiga situationen tror jag att de KAN ta beslutet att hellre köra över dig/mig istället för att köra in i räcket.. Vore riktigt intressant med lite forskning om hur folk verkligen reagerar i en sådan situation. Som jag skrivit tidigare.. Människan är en rätt begränsad varelse när det gäller konsekventa beslut i stressade lägen :(

Har precis noll förtroende för mina mottrafikanter när jag sitter på MC, betraktar ALLA som idioter och försöker därför tänka åt dem.. Senast idag försökte en bil köra på mig i en rondell, var rätt kul att väcka upp personen med ljudet från liters hoj.. :hihi

Jag är övertygad om att vi snart kommer att få statistik som visar att vajerräckena har medfört nya typer av olyckor, ett exempel är den där en SUV hoppade över räcket rätt in i rutan på en mötande bil, är rätt säker på att den olyckan aldrig inträffat utan räcket.. En jag känner blev prejad in i räcket av en Omega kombi när han satt i sin nya Cooper "Hundkojja", "kojjan" voltade uppe på räcket, tänk er att möta det ekipaget..
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Kan dom inte sätta upp plexiglas, hård frigolit/plast eller gummi framför räckena? Så man glider längsmed istället för in, borde ge högre säkerhet än vanligt räcke även för mc. Billigt, om man sparar mc åkarnas ben armar eller liv.

Edit: Fast då är man ju tillbaka till det gamla räcken som säkert blir billigare per meter. Det gamla räcket funkar väl lika bra när det gäller att hålla bilen på rätt sida vägen? Jag tror det är bara skitsnack från vv och skälet är egentligen att slippa undan billigt. :banana
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
andersbrink skrev:
2200963 ..Det GÅR att göra vajerräckenas infästningar mycket bättre för oss motorcyklister, men det skiter Vägverket i. .

FLER VÄGRÄCKEN GER FLER DÖDADE MOTORCYKLISTER!
SMC Pressrelease Publicerad: 2006-05-03

I VTIs nya studie om vägräcken och risker för motorcyklister framgår att ju fler vägar vi får med vägräcken, desto fler motorcyklister dödas och skadas. Så bör det vara säger rapporten vilket är en cynisk hantering av motorcyklisternas säkerhet. Omkring 10 % av alla mc-olyckor med dödlig utgång beror på kollision med räcken. Det är ett problem som måste tas på allvar.

Rapporten säger vidare att det är en myt att vajrarna är ett problem och att det inte finns någon rapporterad olycka där vajrarna haft en skärande effekt.
Tyvärr finns det flera fall där motorcyklister både skadats för livet och dödats, en olycka återges i MC-Folket 3/06 som utges i början av maj 2006.

”Det är skrämmande att inte Vägverket tar den hänsyn till motorcyklisterna som vi har rätt att kräva, särskilt som Nollvisionen ger systemutformarna det yttersta ansvaret för vägtransportsystemets utformning, skötsel och användning ”, säger SMCs ordförande Larz Glemfors.

SMC har sedan vägräcken började användas i Sverige krävt att de vägräcken och stolpar som sätts upp ska vara säkra för alla trafikanter, även motorcyklister.

Ändå sätts mestadels vajerräcken upp, trots att det förmodligen är den sämsta räckestypen för oskyddade trafikanter. I stora delar av Europa sätts mcvänliga skydd upp på räcken och stolpar för att förbättra motorcyklisternas säkerhet. I Sverige struntar man i det. Medan andra EU-länder förbjuder vajerräcken av hänsyn till oskyddade trafikanter, saknas alternativ i Sverige där vägräcken oftast är synonymt med vajerräcken.

”De senaste åren har motorcyklisternas säkerhet snarare försämrats än förbättrats om man ser på stolparna som håller i vajern. Att stolparna är det största problemet är alla överens om. Ändå används stolpar med krokar som sticker ut i vägbanan med några meters mellanrum. Det rimmar illa med EGdirektiv som förbjuder utstickande kylarprydnader och viltfångare på bilar”, anser Larz Glemfors.

”Eftersom motorcyklister inte ingår i gällande europeisk räckesstandard, EN 1317, måste Vägverket som ansvarig myndighet för både vägar och trafiksäkerhet kräva detta”, framför Larz Glemfors. Idag är det bara motorcyklisterna själva som ställer dessa krav. Flera frågor är på väg till EU-kommissionen, via EU-parlamentariker, som efterlyser dels att motorcyklisterna ska ingå i räckesnormen, dels ett förbud av vajerräcken av hänsyn till de oskyddade trafikanterna.


Vajerräcken har sparad cirka 25 liv årligen - vilket är bra.
MEN, på SMC estimeras att VV mörkar senasta verklighet om antal avlidna motorcyklister p.gr av fel konstruerade vajerräcken - och att man på så sätt ekonomiserar billiga vajer byggen med vore (motorcyklisters liv) som "trade in"

Vi kräver att VV bygger och förbättrar vajerräcken, så dom blir MC vänliga..
Det kan INTE vara rätt att motorcyklister ska ihjelslås av ekonomiska skäl - när vi annars sköter oss bra...
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
lorkan skrev:
2200908 En del borde nog lämna in sina körkort..
Förstår inte hur ni kan ha svårt att inse att vajerräcken är bra, de räddar fler liv än de tar.Kan man med dom rädda tio liv men måste offra ett, är det bra, såklart.

Välkommen till verkligheten. :hej

Nästa gång du på mc får möte med ett djur på en väg som har vajerräcken och du inte kan väja pga att vajerräcken är i "vägen" så kanske du ändrar åsikt.fast å andra sidan det kommer vi aldrig att få veta pga att du antingen körde in i djuret eller ligger avsågad på andra sidan vägen. :död


Så... Välkommen själv till verkligheten :7peta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
PutteLiten skrev:
2200655 :va :va :va

Va f-n sitter folk och tittar på när de kör??

Jag kör ofta på mitträcke vägar både med MC och bil och ägnar dem inte många sekunders tanke. (12 mil per dag...)

...

Sluta stirra på varjrarna och koncentrera er på att köra hojen/bilen
:hej
Nu missförstod du. Problemet blir inte att man skulle sitta och fånstirra på vajerräcket. Utan att det finns i synfältet nära oss och stör koncentrationen. Prova att under en timmes tid ha en lampa bredvid datorskärmen som blinkar t.ex. tre gånger per sekund. Då är väl det bra mycket jobbigare än att inte ha den ilsket blinkande lampan bredvid skärmen?



Dessutom tycker jag att hela idén med att ha hårda järnstolpar och varjar uppspännade mitt i vägen är rent galen. De stoppar en personbil. En lastbil kan lika gärna åka över med halva fordonet i fel körbana och sedan åka så en bit innan det blir stopp på fordonet. En kollision mellan mc och vajerräcke kan aldrig sluta bra för motorcyklisten.

Vid en skidbacke så är alla stolpar och liknanden som finns i direkt anslutning till backen madrasserade...
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Vad är vitsen med detta vajerräcke?
Jag kör mycket hellre av vägen än studsar in i vägbanan igen och kanske blir manglad av en långtradare oavsett om jag sitter i bil eller åker mc!
Sitter man på mc så lär man antagligen inte bry sej efter kontakt med räcket.
Mitträcke finns det en poäng med, men detta?
 

Bifogat

  • Vajerräcken.JPG
    Vajerräcken.JPG
    140.1 KB · Visningar: 103
  • P4051575.JPG
    P4051575.JPG
    101.6 KB · Visningar: 90
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
DRZSM skrev:
2202833 Vad är vitsen med detta vajerräcke?
Jag kör mycket hellre av vägen än studsar in i vägbanan igen och kanske blir manglad av en långtradare oavsett om jag sitter i bil eller åker mc!
Sitter man på mc så lär man antagligen inte bry sej efter kontakt med räcket.
Mitträcke finns det en poäng med, men detta?


Inflation i vajerräcken. Finns som jag ser det ingen vits med denna typ av vajerräcke på högersidan.

Man blir förbannad. Det är till sån här skit våra skattepengar ska gå till :mad:
 

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
För oss motorcyklister är vajjerräcken som att ha två stora köttknivar på vardera sidan om vägen istället för att få kana rakt ut i spenaten om nåt händer. Klart att det är otäckt. Det är ju redan 15 gånger farligare per tidsenhet att åka hoj än bil, och att sen Sverige är sämre än andra länder att förstå skadan med vajjerräcken är beklagligt. Jag hoppas svaret från (var det?) generaldirektören för Vägverket i det nämnda instaget ovan uppfattades som så dåligt att vi nu får en desto större opinion för att detta är ett problem. Det är ju det här som är så viktigt: att vi MC åkare enat försöker gå ihop, gå med i SMC, och se till att vi tas hänsyn till. Därför är det så illa när en del (inte här, jag menar ibland) har en rebellattityd och tycker det är deras ensak om de vill dra förbi bilköer på bakhjulet och ge fingret åt snuten, för då underminerar vi chansen att politiker och vägverket lyssnar på oss. Sista tanken när du åker in i vajjerräcket: Tack och hej, leverpastej.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
- Vajerräcken sparar massor med liv.
- Vajerräcken är ett mycket kostnadseffektivt sätt att spara massor med liv och lidande.
- För att säkra fler vägar utan vajerräcken måste mer pengar fram, pengar som kommer från vård, skola, omsorg..?
- SMC har sökt med ljus och lykta för att finna vajerräckenas offer och funnit 1(!). Däremot har de kommit fram till att kollision med vanliga räcken orsakar ca10% av alla dödolyckor. Men inget hörs om räckesförbud...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Chefen Alabama skrev:
2203122 - Vajerräcken sparar massor med liv.
- Vajerräcken är ett mycket kostnadseffektivt sätt att spara massor med liv och lidande.
- För att säkra fler vägar utan vajerräcken måste mer pengar fram, pengar som kommer från vård, skola, omsorg..?
- SMC har sökt med ljus och lykta för att finna vajerräckenas offer och funnit 1(!). Däremot har de kommit fram till att kollision med vanliga räcken orsakar ca10% av alla dödolyckor. Men inget hörs om räckesförbud...
Äh, du snackar skit nu.
- På vilka vägar spar vajrar massor av liv? Dessutom får man inte glömma att i samband med vajrar så tas det bort en massa utfarter så för en rättvis jämförelse bör man vänta med att sätta upp vajer.

- Kostnadseffektivt?? Vilka siffror använder du till att få det kostnadseffektivt?

- SMC borde väl inte behöva söka efter antalet som dött mot vajrar, VV ska ha full koll på det.
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Chefen Alabama skrev:
2203122- SMC har sökt med ljus och lykta för att finna vajerräckenas offer och funnit 1(!). Däremot har de kommit fram till att kollision med vanliga räcken orsakar ca10% av alla dödolyckor. Men inget hörs om räckesförbud...
Kan det bero på att det finns så pass mycket mer vanliga räcken än så länge tro :confused:
Undrar hur statistiken skulle se ut om alla vanliga räcken skulle bytas ut mot vajerräcken?
Det behövs väl ingen Einstein för att räkna ut vad som händer om man ramlar in i ett sånt, titta på bilderna! Ett vanligt räcke har man chansen att glida över utan att man fastnar och slits sönder och kör man moped/cykel kan man komma emot det utan att man fastnar.
Så här borde det kanske se ut, gärna med en ribba till under!
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    88.8 KB · Visningar: 57

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
>> FARTGALEN << skrev:
2203857 Äh, du snackar skit nu.
Förmodligen, men nått ska man väl göra på jobbet...
>> FARTGALEN << skrev:
2203857
- På vilka vägar spar vajrar massor av liv? Dessutom får man inte glömma att i samband med vajrar så tas det bort en massa utfarter så för en rättvis jämförelse bör man vänta med att sätta upp vajer.
Ett exempel, E4 mellan Gävle - Hagsta en sträcka på 3,5mil. Innan vajern kom upp dog det ca 15 personer/år efter 2 på över 5 år.

>> FARTGALEN << skrev:
2203857
- Kostnadseffektivt?? Vilka siffror använder du till att få det kostnadseffektivt?
.

Ptja, jämför vad ovanstående väg skulle kosta att bygga om till riktig motorväg mot vad vajern och dess tillbehör kostar inkl underhåll så kommer du se en stoooor skillnad. Och då vet vi ändå inte om en riktig motorväg skulle spara lika många liv som vajern gjort.

>> FARTGALEN << skrev:
2203857
- SMC borde väl inte behöva söka efter antalet som dött mot vajrar, VV ska ha full koll på det.

Iom att SMC går ut och slår på stora trumman om att vajervägar är djävulen och bör förbjudas totalt så bör de kanske göra lite bättre bakgrundscheck först...

DRZSM skrev:
2203915 Kan det bero på att det finns så pass mycket mer vanliga räcken än så länge tro :confused:
Undrar hur statistiken skulle se ut om alla vanliga räcken skulle bytas ut mot vajerräcken?
Det behövs väl ingen Einstein för att räkna ut vad som händer om man ramlar in i ett sånt, titta på bilderna! Ett vanligt räcke har man chansen att glida över utan att man fastnar och slits sönder och kör man moped/cykel kan man komma emot det utan att man fastnar.
Så här borde det kanske se ut, gärna med en ribba till under!

Alltså jag håller med om att vajernas (det finns flera utförande av vajrar i Sverige) utseende kan behöva förbättras men hur faan ska du lyckas "glida över" det där?
Det är väl egentligen inte vajern som sådan som är farlig utan stolparna om du inte vurpar och glider sittandes upprätt vilket kanske inte sker så ofta. Då är vanliga räcken precis lika farliga...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Chefen Alabama skrev:
2205629 Förmodligen, men nått ska man väl göra på jobbet...

Ett exempel, E4 mellan Gävle - Hagsta en sträcka på 3,5mil. Innan vajern kom upp dog det ca 15 personer/år efter 2 på över 5 år.



Ptja, jämför vad ovanstående väg skulle kosta att bygga om till riktig motorväg mot vad vajern och dess tillbehör kostar inkl underhåll så kommer du se en stoooor skillnad. Och då vet vi ändå inte om en riktig motorväg skulle spara lika många liv som vajern gjort.



Iom att SMC går ut och slår på stora trumman om att vajervägar är djävulen och bör förbjudas totalt så bör de kanske göra lite bättre bakgrundscheck först...



Alltså jag håller med om att vajernas (det finns flera utförande av vajrar i Sverige) utseende kan behöva förbättras men hur faan ska du lyckas "glida över" det där?
Det är väl egentligen inte vajern som sådan som är farlig utan stolparna om du inte vurpar och glider sittandes upprätt vilket kanske inte sker så ofta. Då är vanliga räcken precis lika farliga...

Kör du hoj på dessa vägar eller enbart bil?

På E4:an utanför Ljungby är en sträckning av några mils vajerräcke. Vilket har dragit ner statistiken väsentligt med dödsolyckor. Diskuterade detta för ett tag sedan med räddningstjänsten, vilket lovprisade vajerräcken.

Men, problemet är ju utformningen av stolparna och designen. Detta är ju rena "konservöppnaren". Livsfarliga för hojförare. Samt varför ha vajerräcken på högersidan så att det inte finns "avåkningszoner" längre. Det saknas förståelse helt för andra fordon än bilar.

Statistik och pengar: Det vi har i Sverige ser ut som en "bean calculation". Ingenting kommer att göras om inte X antal olyckor med dödlig utgång eller mediafokusering sker.

Din inställning är ju då "politisk" korrekt tills vidare eller? Ni verkar jobba med VV's budget ...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Badger skrev:
2205671 Kör du hoj på dessa vägar eller enbart bil?

På E4:an utanför Ljungby är en sträckning av några mils vajerräcke. Vilket har dragit ner statistiken väsentligt med dödsolyckor. Diskuterade detta för ett tag sedan med räddningstjänsten, vilket lovprisade vajerräcken.

Är det dåligt då?

Badger skrev:
2205671
Men, problemet är ju utformningen av stolparna och designen. Detta är ju rena "konservöppnaren". Livsfarliga för hojförare. Samt varför ha vajerräcken på högersidan så att det inte finns "avåkningszoner" längre. Det saknas förståelse helt för andra fordon än bilar.

Stolparna verkar ha olika utformning i olika delar av landet. Här uppe har vi inga utstickande krokar utan vajern ligger i 3 lager i stolpen ca 30-40cm upp från vägbanan.
När E4'an gjordes om här uppe så rensades det även upp i vägrenen. därför så är det bara på några ställen där vajern sitter på högersidan.

Badger skrev:
2205671
Statistik och pengar: Det vi har i Sverige ser ut som en "bean calculation". Ingenting kommer att göras om inte X antal olyckor med dödlig utgång eller mediafokusering sker.

VV har förmodligen inte obegränsad budget därför bör man göra det bästa av situationen. Dessutom har vi i det här landet något som kallas snö och snöröjning vilket, i princip, flisar sönder varenda vajerskyddslösning som finns att tillgå i dagens läge. När det väl kommer en bra lösning finns det förmodligen ingen som inte vill ha den.

Badger skrev:
2205671
Din inställning är ju då "politisk" korrekt tills vidare eller? Ni verkar jobba med VV's budget ...

Vajern är inte lösning på alla trafikproblem, även om en del vv verkar tro det. Däremot så kan det vara en lysande lösning på rätt ställe. Att som SMC gå ut och kräva totalförbud mot vajervägar är bara idiotiskt och trångsynt. Här kan man snacka om att bara se till det bästa för sig själv...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Chefen Alabama skrev:
2205629 Förmodligen, men nått ska man väl göra på jobbet...

Ett exempel, E4 mellan Gävle - Hagsta en sträcka på 3,5mil. Innan vajern kom upp dog det ca 15 personer/år efter 2 på över 5 år.



Ptja, jämför vad ovanstående väg skulle kosta att bygga om till riktig motorväg mot vad vajern och dess tillbehör kostar inkl underhåll så kommer du se en stoooor skillnad. Och då vet vi ändå inte om en riktig motorväg skulle spara lika många liv som vajern gjort.



Iom att SMC går ut och slår på stora trumman om att vajervägar är djävulen och bör förbjudas totalt så bör de kanske göra lite bättre bakgrundscheck först...
15 st. varje år? Källa på det? Hur dog dom som dött efter vajerns montering? Hade en motorväg med långt avstånd mellan körbanorna förhindrat olyckan? Sen är ju inte endast säkerheten intressant, framkomligheten på vissa 2+1-vägar är under all kritik.

Om du hade läst min tidigare post hade du förstått att just extremfallen (E4 norr om Gävle och Rv.40) inte är dom vägarna som gör mig mest upprörd. Nej det är alla vägar som får vajer utan att ha varit speciellt olycksdrabbade. Och jag kan aldrig för mitt liv tro att det är ekonomiskt lönsamt att bygga vajer längs sådana vägar. Sen används just exemplet du nämner om E4 Gävle som motivering till alla vajerbyggen. Blir så trött.

Att SMC bör göra en grundligare research om antalet offer kan säkert stämma. Men man får ej heller glömma att vajern är rätt ny och det av naturliga skäl inte hunnit dö så många än. Men man kan ju vända på det hela och fråga sig hur många som behöver dö p.g.a. vajern för att dom ska rivas? Man kan ju kolla sig omkring lite… varför tog danskarna bort sina vajrar redan under 90-talet?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
>> FARTGALEN << skrev:
2207056 15 st. varje år? Källa på det? Hur dog dom som dött efter vajerns montering?
Skulle gissa att 80-90% var mötesolyckor. Åkte på just den vägen i stort sett varje dag i 3 års tid innan vajern och har åkt ofta på den vägen efter vajern kom upp. Det var jävligt ofta det var olyckor under den tiden.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/English/R484.pdf

>> FARTGALEN << skrev:
2207056
Hade en motorväg med långt avstånd mellan körbanorna förhindrat olyckan? Sen är ju inte endast säkerheten intressant, framkomligheten på vissa 2+1-vägar är under all kritik.
Förmodligen hade motorväg hjälpt precis lika bra men då hade det fått vänta pga merkostnaden till priset av ännu fler döda. Det gjordes även katastrofala försök med att ha 2+1-väg utan mittvajer.

>> FARTGALEN << skrev:
2207056
Om du hade läst min tidigare post hade du förstått att just extremfallen (E4 norr om Gävle och Rv.40) inte är dom vägarna som gör mig mest upprörd. Nej det är alla vägar som får vajer utan att ha varit speciellt olycksdrabbade. Och jag kan aldrig för mitt liv tro att det är ekonomiskt lönsamt att bygga vajer längs sådana vägar. Sen används just exemplet du nämner om E4 Gävle som motivering till alla vajerbyggen. Blir så trött..
Som jag sagt tidigare, vajer är INTE lösningen på alla trafikproblem. Men att en SMC och kräver totalförbud för vajer är enbart idiotiskt.
Dessutom så faktureras den som kör ner stolparna för kostnaden att sätta upp nya så vv kommer undan hyggligt billigt...

>> FARTGALEN << skrev:
2207056
Att SMC bör göra en grundligare research om antalet offer kan säkert stämma. Men man får ej heller glömma att vajern är rätt ny och det av naturliga skäl inte hunnit dö så många än. Men man kan ju vända på det hela och fråga sig hur många som behöver dö p.g.a. vajern för att dom ska rivas? Man kan ju kolla sig omkring lite… varför tog danskarna bort sina vajrar redan under 90-talet?

Vajer har ju trots allt funnits i +15år och det är väl ytterst få projekt som vv drivit igenom som varit så lyckade i räddade liv mätt. Ingen ska ju behöva dö för att en vajer ska rivas, men man kan vända på det igen, hur många bilister ska dö innan den får uppföras?
Jag kan bara jämföra med mina egna erfarenheter och dom är bra. Andra kanske har dåliga erfarenheter och SMC har tydligen väldigt dåliga erfarenheter vad det verkar som...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
PutteLiten skrev:
Och jag är glad att de finns, för det är ju inte sällan man ser dem ner mejade i mitten. Och varje gång så har de hindat en bil från att fronta en mötande bil.
Nej, där tänkte du nog tokigt. Många gånger har de sannolikt hindrat en bil från att komma över i mötande körbana, men därifrån till att säga att en frontalkollision förhindrats är väldigt långt. Ett fordon som sneddar över mötande körbana och ut från vägen innebär inte alls nödvändigtvis en möterolycka.

Dessutom är vajerräcken sådana till sin natur att mycket stora skador uppkommer på både räcke och fordon vid en relativt lätt sammanstötning, där ett balkräcke - eller ännu bättre en betongvall - hade inneburit betydligt mindre skador.

Fokuseringen på just vajerräcken är olycklig. Räknar man på de personskador som uppkommit vid kontakt med vajerräcken jämfört med vid balkräcken hittar man förmodligen inte tillräckligt mycket underlag för att skapa hållbar statistik. På det stora hela är vajer- och balkräcken ungefär lika farliga för en hojåkare; det är de skarpa fäststolparna som orsakat - och kommer att fortsätta orsaka - nästan alla svåra personskador.
Slät betongvall är både mindre underhållskrävande och betydligt mer skonsamt för oskyddade trafikanter.

Precis som någon skrev tidigare i tråden; räcket finns där som faromoment för en hojåkare hela tiden medan mötande fordon och hinder vid sidan av vägen bara finns under totalt sett relativt liten del av färden.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Chefen Alabama skrev:
2208613
Som jag sagt tidigare, vajer är INTE lösningen på alla trafikproblem. Men att en SMC och kräver totalförbud för vajer är enbart idiotiskt.
Dessutom så faktureras den som kör ner stolparna för kostnaden att sätta upp nya så vv kommer undan hyggligt billigt......

Nej, det är inte idiotiskt, det är lobbyverksamhet för att få politiskt gehör som slutar då med en kompromis. (standardsätt för att driva diverse frågor från intresseorganisationer)


Chefen Alabama skrev:
2208613
Vajer har ju trots allt funnits i +15år och det är väl ytterst få projekt som vv drivit igenom som varit så lyckade i räddade liv mätt. Ingen ska ju behöva dö för att en vajer ska rivas, men man kan vända på det igen, hur många bilister ska dö innan den får uppföras?
Jag kan bara jämföra med mina egna erfarenheter och dom är bra. Andra kanske har dåliga erfarenheter och SMC har tydligen väldigt dåliga erfarenheter vad det verkar som...

Du är en bilförare. Detta är fel forum för det :pannkyss
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top