Vakna, hur gör man?

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Fazer skrev:
Gift dig, det funkade för mig. Nu på mornarna har jag en fru, som skriker och hotar mig och det funkar.

Jag kör en liknande taktik med sambon, fast inte skriker och hotar (jo, hota lite gör jag bara för det är kul). Mina väckningsmetoder brukar bestå av iskallt vatten, hoppa i sängen, skicka hunden på husse, hoppa i sängen, kittla, slita bort kuddarna -funkar ganska bra. :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
RacerDave skrev:
Sova till 6 på kvällen??? Kan man överhuve taget göra det? Skaffa dig ett jobb... eller ett med vettiga arbetstider om du nu redan har ett...

jag jobbar mellan 06:00 och 14:15, sen 14:15 till 22:30 och sen 22:30 till 06:00, växlar varje vecka bakåt så att nu när jag jobbat natt så blir det eftermiddag. Tror det kan vara den stora boven egentligen. Jag blir som irriterad. Då jag sovit 8 timmar så kan jag även snooza i kanske 3(!!!!) timmar till.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
KalleNorton skrev:
Funkar endast i villa. Ställ en stereo så långt bort från där du sover i huset som möjligt, när väckarklockan går på ska det vara högsta volym + att den står många rum bort, gärna en trappa emellan. Efter det brukar man vara hyffsat vaken iaf.
Idag så hade jag ställt väckarklockan i hallen så att jag skulle vara tvungen att gå upp plus att jag sov i soffan för att det inte skulle vara för behagligt. Det hjälpte föga, vaknade med klockan bredvid mig avstängd.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har du jobbat skift i mer än 3 år är det läge att byta arbetsuppgifter eller arbetsplats, om du inte vill bränna sönder din kropp innifrån. Tallkottkörteln är inget man leker med... ostraffat.

honkiie skrev:
jag jobbar mellan 06:00 och 14:15, sen 14:15 till 22:30 och sen 22:30 till 06:00, växlar varje vecka bakåt så att nu när jag jobbat natt så blir det eftermiddag. Tror det kan vara den stora boven egentligen. Jag blir som irriterad. Då jag sovit 8 timmar så kan jag även snooza i kanske 3(!!!!) timmar till.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
andersbrink skrev:
Har du jobbat skift i mer än 3 år är det läge att byta arbetsuppgifter eller arbetsplats, om du inte vill bränna sönder din kropp innifrån. Tallkottkörteln är inget man leker med... ostraffat.

Tre år i sommar, men sen har jag planerat att sätta stopp för det hela och börja plugga heltid.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ställ väckarklockan långt bort eller tvinga upp dej på första beepet, snooza inte! Eller skaffa katter, min minsta biter mig i näsan/öronen/tårna när hon tycker att jag ska gå upp. :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Emmi skrev:
Ställ väckarklockan långt bort eller tvinga upp dej på första beepet, snooza inte! Eller skaffa katter, min minsta biter mig i näsan/öronen/tårna när hon tycker att jag ska gå upp. :D

Jag har vant mig vid bitningar och klösningar så det känns knappt längre. Plus att min katt är t.o.m latare än mig så han ligger oftast och sover med mig.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Se till att ha en klocka som låter tillräckligt för att du ska vakna snabbt iaf ca15 innan du måste vakna.. svep då två koffein-tabletter, med vatten/kaffe.

...sen vaknar du lagom av dig själv o e pigg o kry :D

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Droger är det enda rätta!
Detta har jag sagt tidigare:
Ställ klockan. Sätt 2 koffeintabletter eller en efedratablett bredvid den tillsammans med ett glas vatten. När klockan ringer på morgonen och väcker dej så sveper du vattnet och tabletterna, sedan trycker du på snooze och lägger dej igen. Tryck på snooze så många gånger du vill. Efter max en halvtimme kickar tabletterna in och då kommer du att vilja upp!

Om du INTE trycker på snooze så kommer du sova för djupt och tabletterna tas upp för långsamt för att ha effekt.

Allt ovan har jag lärt mej helt själv och kan intyga att det stämmer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
Jag har vant mig vid bitningar och klösningar så det känns knappt längre. Plus att min katt är t.o.m latare än mig så han ligger oftast och sover med mig.

Gå och lägg dig nu, varför inte? Svep en 10:a av ngt starkt först, vänta inte - gå direkt till sängen. Om du vaknar fem imorgon då, ja då behöver du hjälp tror jag.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Wunder skrev:
Droger är det enda rätta!
Detta har jag sagt tidigare:
Ställ klockan. Sätt 2 koffeintabletter eller en efedratablett bredvid den tillsammans med ett glas vatten. När klockan ringer på morgonen och väcker dej så sveper du vattnet och tabletterna, sedan trycker du på snooze och lägger dej igen. Tryck på snooze så många gånger du vill. Efter max en halvtimme kickar tabletterna in och då kommer du att vilja upp!

Om du INTE trycker på snooze så kommer du sova för djupt och tabletterna tas upp för långsamt för att ha effekt.

Allt ovan har jag lärt mej helt själv och kan intyga att det stämmer.
jasså de säger du :hihi

Ephedra ska man vänta med tills koffein inte funkar längre :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
kajlyl skrev:
jasså de säger du :hihi

Ephedra ska man vänta med tills koffein inte funkar längre :tummenupp

Eller varför inte börja med crack direkt? :tummenupp

Vad har effedrin för bieffekter egentligen? Lätt att bli beroende? Känner att jag har nog med laster för tillfället. Har funderat på att skaffa några tabletter för dom där svåra vändningarna på dygnet och när man inte kunnat sova en sekund under natten och börjar 06:00. Brukar svulla en 4-6 kaffekoppar på jobbet men det hjälper inte så hemskt mycket.

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
honkiie skrev:

Vad har effedrin för bieffekter egentligen? Lätt att bli beroende? Känner att jag har nog med laster för tillfället. Har funderat på att skaffa några tabletter för dom där svåra vändningarna på dygnet och när man inte kunnat sova en sekund under natten och börjar 06:00. Brukar svulla en 4-6 kaffekoppar på jobbet men det hjälper inte så hemskt mycket.

det är skönt att sova! ;) Självdiciplin funkar! (om man har ngn sådan) ;)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
honkiie skrev:
Idag så hade jag ställt väckarklockan i hallen så att jag skulle vara tvungen att gå upp plus att jag sov i soffan för att det inte skulle vara för behagligt. Det hjälpte föga, vaknade med klockan bredvid mig avstängd.
Fixa en väckarklocka som låter mer. Drick minst en liter vatten innan du går och lägger dig.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
honkiie skrev:

är inte så insatt.. men tror man kan mer eller mindre träna ihjäl sig om man tränar för hårt på dem.. tar du ephedra och drar ut o springer så blir du aldrig trött, kan inte vara nyttigt. Sen ska det inte tas av gravida, folk med hjärtproblem o.s.v..

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag är förvånad över att ett av de mer självklara tipsen inte har nämnts!
Hoppa in i duschen! För och vakna så långt, synka två veckaklockor med olika ringning och placering.

Men ofta är det ett mysterium för mig hur jag kommer upp, brukar få tillbaka medvetandet någonstans i duschen.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Skaffa väckarklocka som döva använder,dvs med vibrator som fästes under sängen.
Du vaknar!
Den reagerar på ljud så lägger mobilen bredvid micken till vibratorn, sedan är den ju bra om det skulle börja brinna och den vibrerar när brandlarmet går.
Fast vaknar man 18.00 är det nåt som är fel, antingen jobbar du natt, eller så får du börja sysselsätta dig.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ställ väckarklockan längre bort och tänd ljuset så fort som möjligt. Själv har jag ingen insyn till sovrummet så jag har alltid persiennerna öppna på nätterna. Det är lättare att vakna när det börjar bli ljust.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...