Vakna medtrafikanter INTE

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Fast BMW föraren är ju inte blind alls... Han bara skiter i motarden... :mad:
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
:4skrika :dummer

Varför hålla på och byta fil fram och tillbaka
om man inte ska köra om eller svänga?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eehh... BMWn gjorde ju inte ens nåt speciellt konstigt. Han hade lite brått och körde lite bussfil, visade tydligt att han skulle byta fil och tog det lugnt och försiktigt...

Är ni från landet eller?
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
visade tydligt att han skulle byta fil

Inte första gången

Dom där filmerna är väl knappast värre än hur dom flesta mc-åkare kör.

Nej men när vi kör som svin så får vi oftast själva ta konsekvenserna

Sen är väl det här inte det värsta man varit med om
Men kamera kan ju vara ett sätt att straffa dom klantigaste bilisterna
Meningen med tråden var väl att publisera förakt filmerna

Sen finns det nog mycket värre i andras kameror
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Tycker nog inte att någon av filmerna var nåt att hetsa upp sig på.

Visst gör dom fel, men båda bilarna rör sig långsamt och visar tydligt vad dom gör, uppfattar det aldrig som någon fara.

Såhär ser det ju tyvärr ut i tät trafik, missförstånd och snabba beslut...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte första gången

Jo, första gången. I mina ögon finns det inte ens en andra gång!

Han sticker försiktigt ut nosen, rullar en halvmeter och tar sig sen ut hyfsat snabbt..

Är han en idiot för att han inte blinkade eller gick ett varv runt bilen först eller?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad är det som sägs i första klippet? Låter som franska :hihi

(sen visst kan man irritera sig på sådana här beteenden, men iallafall jag börjar bli van, så numera siktar jag in mig på att "förvärra" situationen utan att skada mig själv eller någon (eller något) så dom verkligen får sig en tankeställare, förbannad och arg blir jag däremot inte, ser det som en utmaning hehe)

(exempel: istället för att tvärnita och stanna två meter bort eller parera så det finns två meter mellanrum mellan mig och fordonet så minimerar jag dessa luckor till 10-20 cm medvetet, så det ser värre ut än vad det är)
 
Last edited:

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Exempel: istället för att tvärnita och stanna två meter bort eller parera så det finns två meter mellanrum mellan mig och fordonet så minimerar jag dessa luckor till 10-20 cm medvetet, så det ser värre ut än vad det är

Det låter smart.. Undrar hur länge det dröjer tills du sitter i häcken på en bil. Dessutom har du isåfall rätt bra odds för att anses som vållande för att DU inte hållit avståndet..
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Köra mc är en lek, ska man in i leken får man leken tåla. Bilförare gör misstag och kommer alltid göra det (mc förare också). Man kan inge göra något åt saken förutom att vara på sin vakt och korrigera andras misstag. Kan man inte acceptera detta kan man ju faktiskt välja att skippa köra hoj.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det låter smart.. Undrar hur länge det dröjer tills du sitter i häcken på en bil. Dessutom har du isåfall rätt bra odds för att anses som vållande för att DU inte hållit avståndet..

Njaoo, det ska alltså vara under kontrollerade former. Tror dom flesta av oss här (mc-körare) har en bra tendens till att söka ögonkontakt eller på annat sätt "känna av" vad fordon/förare runt omkring oss är på väg att göra - så skulle det vara skarpt läge (vilket jag inte anser det var i dom två klippen/exemplen) så skulle ju reptilhjärnan hoppa in ordentligt och tvärnita.
Men när någon bara gör något idiotiskt som skulle kunna generera till olycka om JAG inte avbryter min körning (alltså att någon skiter i sina skyldigheter mot övriga trafikanter) så skrämmer jag gärna till lite genom att "spela med".

I bilen däremot är jag tvärtom, följer med trafikrytmen, gör någon en mindre genomtänkt filbyte eller whatever så gasar eller bromsar jag mer än gärna för att hjälpa mina medtrafikanter (har kompisar som jobbar inom logistik som däremot är tvärtom, dom gasar eller bromsar mer än gärna för att förhindra andra trafikanter... fattar inte hur dom tänker).
Men nånting i mig gör att när jag sitter på hojen så stör jag mig på hur andra trafikanter ibland omedvetet missar ens närvaro, eller ännu värre bara ignorerar ens existerande fast dom har sett mig.

(men som sagt, det ska vara i situationer jag känner att jag har kontroll över det hela, är det riktigt illa situationer så kickar reptilhjärnan igång och tvärnit blir oftast den enda lösningen man kommer på då hehe)

*EDIT*

(fasen va skrivsugen jag blev... hehe)

tänkt igenom scenarion jag varit med om lite nu, och det är väl mest som mest att när det är dom värre situationerna blir det alltid tvärnit och "va fan gör han/hon?" tänk, för att SEDAN bli en illasinnad omkörning (ibland med tuta) för att informera "hej idiot, jag existerar faktiskt och du missade precis dina skyldigheter gentemot mig i trafiken".

Att bara stanna kvar bakom och gorma över läget känns så "knyta näven i fickan" - ge klara signaler över att det som nyss hände är inte acceptabelt.

Däremot är väl ketting och/eller skadegörelse inte att föredra, även om det är SH's lösning på allt från stopp i toan till terrorism :D
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
VFAN han kom minst 200 på bakan och låste upp framhjulet inte konstigt att ziggen inte såg han för fan! :mad

PS inget utöver det ovanliga kör försiktigt i stan är det enda som gäller. Be safe :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
I första klippet vet man ju inte om det är en sån där cool mc-förare som kör runt med blinkersen på tex, men visst lite onödigt att köra in framför en mc. Någon gång måste man in i rondellen samt att hastigheten var inte speciellt hög, och man kan inte vänta tills den är helt tom på trafik... Hade det vart en bil i fråga, hade reaktionen vart samma då?

I andra klippet kallas det för stadstrafik! Smidig körning, bilen blinkar och går ut mjukt.
 

Knasknutten

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Satt och studerade första klippet länge, hittade inga hajtänder målade på vägen på höger sida eller huvudledsskylt!
Kan inte vara så att volvon gjorde rätt och han på hojen bröt mot högerreglen?
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Satt och studerade första klippet länge, hittade inga hajtänder målade på vägen på höger sida eller huvudledsskylt!
Kan inte vara så att volvon gjorde rätt och han på hojen bröt mot högerreglen?

nej men han kör in i en rondel, och har passerat cirkulationplats skylten, och då har man väjningsplikt mot allt och alla i rondellen :krama
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Satt och studerade första klippet länge, hittade inga hajtänder målade på vägen på höger sida eller huvudledsskylt!
Kan inte vara så att volvon gjorde rätt och han på hojen bröt mot högerreglen?

Vart fan hittade du dit körkort!!!!!!???

Det är en rondell!!!! ALLA i rondellen har ALLTID förträde!!!

Sen så ligger han helt fel, Snubben ska till vänster i rondellen och är i högerfältet påväg in vilket ABSOLUT inte är rätt!!!!!!!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vart fan hittade du dit körkort!!!!!!???

Det är en rondell!!!! ALLA i rondellen har ALLTID förträde!!!

Sen så ligger han helt fel, Snubben ska till vänster i rondellen och är i högerfältet påväg in vilket ABSOLUT inte är rätt!!!!!!!!

Om det inte finns skyltar som beskriver var man ska ligga då man kör in i en rondell kan man ligga i ytterfil och snurra hur många varv man vill.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top