Vakuumslang - Bör man köpa något särskilt material?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag skulle jag synka spjällhus på CBR600, men märkte att samtliga vakuumslangar hade torrsprickor. Blir till att byta alla slangar. Då jag ändå ska byta rubbet, bör jag köpa någon särskild slang typ silikon eller håller "vanlig" i svart gummi lika bra?

Sett att det skiljer en del med temperaturspann. Vad är rimligt att välja?

Grävde igenom servicemanualen utan att hitta något bra.

Lägger hellre några kronor extra och får en slang som håller längre, då vakuumläckor inte är kul att felsöka och vakuumslang inte är kul att byta.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När jag funderar på slangar så går jag till Hydroscand och frågar.
Oftast får jag hjälp och blir nöjd.
Men de har ju inte allt och kan inte allt men det är värt att kolla.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Wonderwisard
välj en slang av EPDM
Förklara gärna varför EPDM ev är bättre än Silikon slang av bra kvalité,

Har alltid själv kört silikon slangar på alla Turbo byggen o det har varit helvetiskt varmt och rökigt och eldfängt innimellanåt när någon stake kommit ut o sagt hej här är jag.. Men aldrig haft bekymmer med att silikon slangarna inte har hållt.

Nu är det ju naturligtvis skillnad på kvalitets silikon o kines silikon av varmt smör med rabarber fibrer i.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Iom inköp av 10 meter 6 mm och 10 meter 8 mm Tygon® F-4040-A var mina val rätt begränsade. Noll åldring är det iaf. Tål dock inte att skruvas med slangklamma utan det är fjäderklämmor à la original som gäller.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Så silikon, EPDM eller Tygon är bäst då. Kanske ska vända på min fråga och fråga var ni köper kvalitativ slang istället. :crash

Känner en kille som jobbar på Hydroscand, så ska rådfråga honom och se om han har några bra svar.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
silicon är mjukare och kan tryckas ihop / sugas ihop om man kör det som vacumslang
epdm tål det mesta.. kom in på valfri hydroscandfilial & fråga efter en produktbok, så kan du ta den hem & plugga på om du vill fördjupa dig
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
silicon är mjukare och kan tryckas ihop / sugas ihop om man kör det som vacumslang
epdm tål det mesta.. kom in på valfri hydroscandfilial & fråga efter en produktbok, så kan du ta den hem & plugga på om du vill fördjupa dig
Nu blev silikon beställt före du skrev ditt inlägg. Får se om det beter sig utan att slangen kollapsar då.

Min vän som jobbade på hydroscand hade fixat mycket slang i jobbet, men hade inte koll på vad som är bra vakuumslang, så han föreslog silikon.

Bra tips med produktbok, ska nog be om en sån. Gillar att läsa på mig överdrivet mycket.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Wonderwissard

Nja nu har du nog fel.. En silikon slang sugs aldrig i helavetet ihop av en sugmotors undertryck, jag har använt silikon slang med min vacum pump o den kommer nästan upp i - 4 bar i vacum o det klarar 5-6mm silikon slang utan bekymmer.

Därimot så kan o armerad silikon slang spricka om man kör höga laddtryck igenom 5-6 mm slang men då pratar vi +2bar eller mera.

Varför dådå? Jo helt enkelt den totala inner arean är så liten att sug /tryck inte påverkar dessa klena dimensioner något speciellt.

Sedan tål ju silikon oftast mycket höga temperaturer där andra slangar behöver skydds isolering.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Var och en blir ju salig i sin egen tro. Själv har jag sedan 2009 nyttjat vanlig gummislang utan åldringsproblem. Har dessutom samma typ av slang uppdragna från vacuumnipplarna på insuget (det är ju ett helvete att komma åt nipplarna annars) , och dom ligger ganska nära cylinderraden. Inte blir det så jävla varmt där inte.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är skillnad på en slang för övertryck och en som ska hantera undertryck.
Oftast räcker det med mer materialtjocklek för att säkra att slangen inte sugs ihop vid undertryck.

Nästa pilsner är materialvalet, nitrilgummi är bra på sitt, EPDM bra på sitt och silikon lite bra på det mesta.

Blir det högre övertryck vill man helst ha en armerad slang......

Den här typen funkar till undertyck och har bra åldringsbeständighet:
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top