Vakuumslang på förgasare till vart?

Filip Stenmark

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2021
Hoj
1983 Suzuki gsx400f
Tjenare har en Suzuki gsx400f motor som jag tänkt använda till ett crosscartbygge. Kommit fram till ett litet problem, på förgasare nr.2 sitter en slang som det inte gör på de andra. Kollade upp en sprängskiss på dessa förgasare och namnet på slangen var vakuumslang. Frågan är vart denna ska gå. Har sökt lite men endast kommit fram till att den antingen ska till luftboxen eller till en ventil på bensinkranen. Mitt lilla problem är att jag inte har någon tank med denna ventil och om den hakas upp till luftboxen så tar den väl ”tjuvluft” pga att den sitter på motorsidan om gasspjället? Finns det något som jag kan göra, typ något ”bondmek” eller vad man vill kalla det, som kan ersätta denna ventil om det nu är så att den ska dit.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vakumet är till för att öppna kranen. På de andra sitter en hatt på motsvarande ställe, eftgersom du inte ska öppna någon kran kan du sätta en hatt där också.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ful fixade detta på förgasaren på min kompressor Honda med en slangstump och en skruv som plugg i änden på slangen. Efter som att jag nu har svarv så här jag svarvat en plugg som är lite snyggare i väntan på att jag hittar en gummi hatt nånstans.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har ful fixade detta på förgasaren på min kompressor Honda med en slangstump och en skruv som plugg i änden på slangen. Efter som att jag nu har svarv så här jag svarvat en plugg som är lite snyggare i väntan på att jag hittar en gummi hatt nånstans.
Typ en sådan här?

Bifogat

• 20210305_070503.jpg
    20210305_070503.jpg
    143.5 KB · Visningar: 7

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
På BMW finns gummihattar som nog passar.
De sitter på trottelhusen och är uttag för att kolla synkn av cylindrar

Filip Stenmark

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2021
Hoj
1983 Suzuki gsx400f
Vakumet är till för att öppna kranen. På de andra sitter en hatt på motsvarande ställe, eftgersom du inte ska öppna någon kran kan du sätta en hatt där också.
Jaha, visste inte om att det funkade så. Tack så mycket!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Glömde en sak i mitt svar, som de andra skrivit men kan vara av intresse är att när man ska synkronisera förgasarna så kopplar man in vakummätarna (eller valfri metod) på de anslutningarna. Googla på synka förgasare.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år