Tycker sandlådenivån varit extrem de två förra valen. Var så stort fokus från så många partier på att stänga ute SD. Gillar själv inte SD och deras retorik, men man kan inte ignorera att det är ett av Sveriges tre största partier. Att då i stället samarbeta med en massa småpartier, och låta alldeles för mycket av deras politik styra är ju bara fel. Jag ska nog rösta på Ebba då det är den enda partiledaren jag kan tänka mig ligga med, för då ligger min röst på samma sandlådenivå som de nuvarande partiledarna verkar vara på.
Tror vi behöver ändra lite i svenska valsystemet för att det inte ska bli samma röra igen som det är i regeringen just nu.
Alternativ 1. Höj åldersgränsen för rösträtt till 20år, precis som på bolaget. Är man inte mogen nog att hantera alkohol när man är 18 ska man fan inte vara med och styra ett helt land!
Alternativ 2. Höj riksdagsspärren med 1procentenhet
Alternativ 3. Krav på minst ett års inkomsttagande för rösträtt, med undantag olika handikapp eller sjukskrivning sen innan man är myndig. Tycker inte att folk som inte själv bidragit med pengar ska kunna vara med och bestämma över pengarna jag har bidragit med.
Bonus alternativ. För att öka spänningen, och locka fler till att rösta, får man lägga två röster. En +röst och en -röst. Så man röstar på det partiet man vill ska sitta, och det man absolut inte vill ha. Lite som örådet på Robinson och liknande skit på tv. Då minskar risken att ett hyffsat vettigt parti samarbetar med ett som fullständigt saknar verklighetsförankring.
Jag kommer såklart inte att rösta på den jag vill ligga med. Där finns partier som delar tillräckligt mycket av mina politiska åsikter för att få en röst. Men samtliga partier måste börja tänka till om vem de samarbetar med.