Val av återförsäljare och ny mc

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Är i farten att köpa en ny Ktm 890 Adventure R och har valet av fyra återförsäljare i omnejd, Bergmans motor, Elite MC, CEC (cross & enduro companiet) samt Bike Trollhättan, det skiljer sig naturligtvis lite mellan deras erbjudanden men jag har inga tidigare erfarenheter utav någon annat än reservdelar till crossen från cec (*tummen upp*). Men är alla auktoriserade Ktm återförsäljare så kanske det är hugget som stucket eller vad säger era bemötanden/omdömen ?
Jag har gjort klart att den skall vara ny (0 mil), kan det fortfarande vara ett butiks-ex då ? (vetskapen av att andra pillat på den ;)).

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du kollat med mc-companiet i Väring (skövde)?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du goda erfarenheter av CEC, varför inte välja CEC ?

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag har ingen erfarenhet av någon av firmorna annat än Bike Trollhättan via postorderköp. Och det var utmärkt, även vid reklamation.
Men jag har erfarenhet av att köpa ny hoj, både ny som kommer i låda och ny (0 mil) men som stått i butik.
Om du köper ett butiksex så kommer du att vara andra ägare på hojen så priset ska vara något lägre. Jag fick mitt butiksex med 13% rabatt ungefär. (126 000 istället för 145 000). Det var inte en KTM dock men det gör ju knappast någon skillnad.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Av ovan nämnda butiker har jag bara erfarenhet av Bike i Trollhättan. Köpte min Triumph där. Väldigt smidig affär tycker jag. Dom hämtade till och med upp mig på tågstationen. Kunde inte pruta på priset men fick en värdecheck att handla tillbehör för. Passade mig då jag behövde hjälm och lås.
Jag är nöjd med min affär. Hade aldrig några problem med hojen så min enda kontakt var när jag köpte den.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det var nyheter för mig att jag ska förvänta mig rabatt på ett "butiksex". En hoj med 0 mil som står i hallen är väl ny? 13% lägre pris för att någon provsuttit verkar galet. :)
Jag har ingen erfarenhet av någon av firmorna annat än Bike Trollhättan via postorderköp. Och det var utmärkt, även vid reklamation.
Men jag har erfarenhet av att köpa ny hoj, både ny som kommer i låda och ny (0 mil) men som stått i butik.
Om du köper ett butiksex så kommer du att vara andra ägare på hojen så priset ska vara något lägre. Jag fick mitt butiksex med 13% rabatt ungefär. (126 000 istället för 145 000). Det var inte en KTM dock men det gör ju knappast någon skillnad.
Alltså pratar du demohoj? För en hoj som står i butiken utan mil är det ju inga andra ägare på, även om handlaren "äger" hojen. Första ägaren registreras när första riktiga köparen köper, hur mycket hojen än stått i butiken.

När jag köpte demo-hoj sist så blev jag även då första ägaren, och garantin började gälla samma dag som jag köpte hojen. Detta trots att den gått som demo i 80 mil.

Att få 13% rabatt bara för att hojen stått i hallen och provsuttits är nog inget man kan räkna med, även om Anca gjorde en bra deal!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har du kollat med mc-companiet i Väring (skövde)?
De är definitivt min rekommendation, de är precis så bra som man önskar att alla handlare skulle vara.
Från Borås är det väl bara marginellt längre dit än till Trollhättan?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men, varför åka över ån?

Om Bergmans finns i Borås och det är en flång ny som ska köpas.
Priset lär ju inte kunna ryckas, utan det är nog samma överallt, speciellt i början av säsongen.

Rätt gött att bo nära handlaren om det är något. Då har man ju etablerat en relation som det går att bygga på.

Vad kan skilja på CEC och Bike eller Elit mot Bergmans?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Från det sämsta budet till det bästa skiljer det 10.000:- så det är väl ändå något att ta i beakt, men om då cykeln är ett butiks-ex eller paketerad i låda vet jag inte, men alla är 0-mil.
Ett butiks-ex ska väl inte skilja sig, annat än att andra provasuttit den i butiken ?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är ju värt en del att handla på hemorten. Du borde kunna får bra service där i och med att de kan se fram emot att få dig som helkund ett bra tag framöver. Åtminstone så länge som du (av garantiskäl) behöver serva på märkesverkstad. Så mitt förslag är:

- Gå till Bergmans och säg "jag tänker köpa en KTM 890. XXX är xxxx kronor billigare än ni. Men jag vill hellre handla hos er, jag tror att det blir bättre. Vad kan du göra på priset?" Ungefär "hjälp mig handla hos er".

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Slår ett slag för GMC Karlstad, jag kände jag fick ett så personligt bra bemötande av deras säljare och meck att jag valde dom över andra alternativ när jag köpte min KTM. Tyvärr ingen erfarenhet av företagen du listade upp så lite därför jag kommer med ett wildcard ;)

Raderad medlem 51742

Guest
Inget säger ju heller att du måste köpa och serva hojen på samma ställe (även om servicestället naturligtvis behöver vara auktoriserat för garantins skull).

Gör själv service hos en verkstad (gäller inte KTM, utan annat märke) som jag är oerhört nöjd med, men som inte säljer hojar. För service är det dock viktigt att verkstaden ligger hyfsat nära där jag bor. När det är dags för ny hoj väljer jag den handlare som jag upplever som bäst. Även om det hittills har landat i att jag köpt hojen hos en handlare på orten som jag är nöjd med och gärna stöttar, behöver det heller inte utesluta att jag kör lite längre vid behov, då hojinköp inte sker i närheten av lika ofta som besöken hos serviceverkstaden.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det var nyheter för mig att jag ska förvänta mig rabatt på ett "butiksex". En hoj med 0 mil som står i hallen är väl ny? 13% lägre pris för att någon provsuttit verkar galet. :)

Alltså pratar du demohoj? För en hoj som står i butiken utan mil är det ju inga andra ägare på, även om handlaren "äger" hojen. Första ägaren registreras när första riktiga köparen köper, hur mycket hojen än stått i butiken.

När jag köpte demo-hoj sist så blev jag även då första ägaren, och garantin började gälla samma dag som jag köpte hojen. Detta trots att den gått som demo i 80 mil.

Att få 13% rabatt bara för att hojen stått i hallen och provsuttits är nog inget man kan räkna med, även om Anca gjorde en bra deal!
Det jag fick förklarat för mig var att de registrerar hojarna när de kommer till handlaren, finns det ingen som beställt hojen så är det handlaren som registreras på fordonet.
Och tittar jag på min egen hoj så är jag andra ägare så för mig blev det i alla fall så.

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
kymco Cobraracer
Är i farten att köpa en ny Ktm 890 Adventure R och har valet av fyra återförsäljare i omnejd, Bergmans motor, Elite MC, CEC (cross & enduro companiet) samt Bike Trollhättan, det skiljer sig naturligtvis lite mellan deras erbjudanden men jag har inga tidigare erfarenheter utav någon annat än reservdelar till crossen från cec (*tummen upp*). Men är alla auktoriserade Ktm återförsäljare så kanske det är hugget som stucket eller vad säger era bemötanden/omdömen ?
Jag har gjort klart att den skall vara ny (0 mil), kan det fortfarande vara ett butiks-ex då ? (vetskapen av att andra pillat på den ;)).
Jag servar själv numer, då garantin är ute, men skulle gärna återvända till Bergman, trots avståndet för min del.
Servicen (KTM-service) blev lite försenad, typ någon dag, men de körde den i skåpbil till Kungsbacka utan kostnad - toppklass.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lite längre att åka, men jag skulle rekommendera Alternativ1 MC i Kalmar. BMW, Triumph, KTM

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det jag fick förklarat för mig var att de registrerar hojarna när de kommer till handlaren, finns det ingen som beställt hojen så är det handlaren som registreras på fordonet.
Och tittar jag på min egen hoj så är jag andra ägare så för mig blev det i alla fall så.
Det låter som den handlaren inte har koll, alternativt gråimporterar (vilket inte behöver vara galet, så länge det reflekteras i priset).

Min förra hoj köpte jag ny, 2019. Det var en MY2018 som tillverkats 2017, och levererats till JE68 sent 2017.

När jag knappt två år efter leverans köpte den, blev jag första ägare. Samma datum blev ”först registrerat den...” hos Transportstyrelsen och fabriksgarantin började gälla. Hojen har varit JE68:as egendom innan den blev min.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det låter som den handlaren inte har koll, alternativt gråimporterar (vilket inte behöver vara galet, så länge det reflekteras i priset).

Min förra hoj köpte jag ny, 2019. Det var en MY2018 som tillverkats 2017, och levererats till JE68 sent 2017.

När jag knappt två år efter leverans köpte den, blev jag första ägare. Samma datum blev ”först registrerat den...” hos Transportstyrelsen och fabriksgarantin började gälla. Hojen har varit JE68:as egendom innan den blev min.
Märkligt att det kan vara så. Jag köpte hos en auktoriserad ÅF, jag tror inte det var något fuffens med import och liknande.
Men till TS, kolla vad som gäller för det fordon du tittar på om du köper en som står i butik. Om du blir andra ägare (även om du är den första som kör hojen) så ska det synas i priset.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Märkligt att det kan vara så. Jag köpte hos en auktoriserad ÅF, jag tror inte det var något fuffens med import och liknande.
Men till TS, kolla vad som gäller för det fordon du tittar på om du köper en som står i butik. Om du blir andra ägare (även om du är den första som kör hojen) så ska det synas i priset.
Vad har det för betydelse om en firma stått som ägare innan du köper den och blir första som ställer på den och tar ut den i trafik? Har aldrig hört att någon stört sig på att en firma varit ägare innan man köpt en ny bil/mc

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS