Val av 125:a?

Lodisen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar
Jag ska skaffa mig en 125:a, då undrar jag vad ni rekomenderar.
Jag har ~50k att röra mig med, men det skulle vara trevligt om det finns någon för ~30k.

Aprilia RS, eller KTM EXC? Måste någon av dessa underhållas väldigt mycket såsom kolvbyte etc? 2-taktare gentemot 4-taktare?
Ja, storma mig med bekymmer som kan uppkomma. Vilken rekomenderar ni?
Tack på förhand.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag hade nog köpt mig en fin hoj exempelvis Nya NSR eller aprilia RS.. sen hade jag försökt komm aundan billigt med kortet och sparat resten av pengarna 2 år till en GSXR :D Eller varför inte ha lite bensinpengar?. :rolleyes:
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Lodisen skrev:
Jag ska skaffa mig en 125:a, då undrar jag vad ni rekomenderar.
Jag har ~50k att röra mig med, men det skulle vara trevligt om det finns någon för ~30k.

Aprilia RS, eller KTM EXC? Måste någon av dessa underhållas väldigt mycket såsom kolvbyte etc? 2-taktare gentemot 4-taktare?
Ja, storma mig med bekymmer som kan uppkomma. Vilken rekomenderar ni?
Tack på förhand.
Vill du ha en hoj som du kan köra lite villt med i skogen elr på landsvägen....?

En fyrtaktare kan du ju ha om du totalt skiter i effekten och bara ska köra bensinsnålt och bara tuffa runt lite...

En två-taktare ska du ha om du gärna vill ha lite mer effekt och klarar av att byta kolv var 1000 mil och kanske klarar av att meka lite...

Jag tycker du ska köpa en två-taktare för de rockar.....
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker du ska köpa en Aprilia MX för dom rockar :D
Jag är kär.. i min hoj :hihi

Annars så är ju NSR ett bra val, dom går bra, håller bra..

Cagiva Mito, snygg som en sate och går riktigt bra..!
Har dock hört en hel del historier om Miton, bla om reservdelar.
Men enligt mig och många andra är Miton den snyggaste 125an på marknaden!

Eller så köper du en Aprilia RS, som alla andra :rolleyes:
En mycket fin hoj som går bra, men många har den!

Med 2 takt får du räkna med att byta kolv någon gång ibland!
Med 4 takt får du ingen kraft i hojen, runt 15hkr brukar dom ligga på..

Om du vill ha 4takt så kan du kolla närmare på CH Racing........
Vet inte riktigt vad den heter mer men sök på forumet så hittar du den!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Fyrtakt är inget alternativ enligt mig.

KTM är fin om du vill va o härja i skogen eller buskörningar i stan, samt stuntande, den axxar bra men toppfarten är inte jääättefort, dock tillräckligt för en sån hoj, skulle jag tro.

Aprilian är kanon om du vill köra lite härliga vägar eller längre sträckor, väldigt bra hoj för bankörning med. Inte lika mycket service och underhåll som KTMen... Bättre andrahandsvärde med förmodligen. En av de 125or med högst toppfart.

Mitt val hade varit aprilian mellan dom två, även om båda är väldigt roliga hojar på sitt sätt.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Fyrtakt låter underbart! :näsblod
Men tvåtakt luktar bättre... :hihi Köp en som passar din körstil, provsitt några och känn efter vad som tilltalar dig mest.. Helt plötsligt är man fast, man har bestämt sig. :)

/mvh Johan
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Själv hade jag nog valt antingen en NSR av den nyare modellen eller en DTR.

Ska berätta lite om hojarna jag kört ganska mycket (läs lite :hihi ) med.

Honda NSR -89 (Gamla modellen): Pålitlig och gedigen hoj med väldigt bra vägegenskaper, bra effekt! Ganska snygg med rätt originallack, finns många som har lackat om dom sjukt fult. Dock är den äckligt svårmekad och har lite för många kåpor.

Honda NSR -94 (Nya modellen): Går väldigt stadigt på vägen, lätt att hålla lite högre hastighet med. Väldigt snygg. Busenkel att meka med. Har nog inte hittat några nackdelar på min än, kan ju bero på att jag har haft den i 2 veckor, men det tror jag inte, Honda är Honda! :)

Yamaha DTRE -04: Har haft min kompis hoj i 2 dagar nu då han har min nsr. Gillar denna hojen. Dock är den slöööö om man inte har effektsystem på. :4skrika Snygg är den också. Bra om man vill åka både grus och asfalt. :tummenupp
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
varför har alla något emot 4-takt? har någon kört en sån? :rolleyes:
du slipper lukten & dom går förhoppningsvis längre.
sen om det blir fel men en 4-takt så blir det ju oftast dyrare. :gnissla
men som sagt det är inga raketer dagens 4-taktare, men dom duger :)

aprilia rs har nästan alla & dom flesta verkar vara nöjda med dom. så det måste ju vara en rätt bra hoj :)

sen beror det ju på vad du vill ha för sorts hoj. det är rätt STOR skillnad på en ktm exc & en aprilia rs. försök bestämm dej vad du kan tycka vara roligast först. då kan du få lite mer "bestämmda" svar :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Bäst att köpa en beggad RS för cirka 25-30.000 så har du pengar över :)

Enligt mig så lönar sig det inte att köpa en ny 125:a... den kör man bara cirka 2 år sedan är det dags för tyngre grejer.. och så förlorar man en hel del pengar.

Så jag hade nog köpt en Aprilia RS, Honda NSR eller Cagiva Mito.. alltså begagnade.
 

Lodisen

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar
Jag har nu läst tråden noggrant, men jag skulle vilja ha mer tips. ;) Jag ska alltså bara köra den i sommar var det tänkt. Alternativt nästa med.

Det ser lite oskönt ut att "ligga" ner på en RS.
Hur ofta behöver man "sköta" om en KTM EXC? Vad kan toppfarten på en sådan ligga? Med ett hyffsat acc?

Jag skulle gärna vilja ha lite kräm i min kommande leksak, så 2-taktare är att föredra. Föreslå gärna fler modeller som ni tycker skulle kunna passa. Det är alltså max 50K+ det handlar om som högst.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lodisen skrev:
Jag har nu läst tråden noggrant, men jag skulle vilja ha mer tips. ;) Jag ska alltså bara köra den i sommar var det tänkt. Alternativt nästa med.

Det ser lite oskönt ut att "ligga" ner på en RS.
Hur ofta behöver man "sköta" om en KTM EXC? Vad kan toppfarten på en sådan ligga? Med ett hyffsat acc?

Jag skulle gärna vilja ha lite kräm i min kommande leksak, så 2-taktare är att föredra. Föreslå gärna fler modeller som ni tycker skulle kunna passa. Det är alltså max 50K+ det handlar om som högst.
säg mig en 125a du inte får för 50k!!! ifs ny kan väl bli lite svårt annars får du nog allt.. men jag ser inte anledningen i att lägga mer än 25 på en 125a.. även fast du har pengarna.. om du vill sitta skönt så köp en varadero eller nåt.. :hihi Hoj handlar om att ha kul och inte sitta skönt.. sånt tänker man inte på när man är ute och leker om du inte i huvudsak pendlar eller åker långturer.. för oss med "sporthojar" så skulle jag kunna säga överlag att deflesta är rätt nöjda med konforten på sporthojarna vid längre turer också..
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Om du är sugen på 2-t motard och inte vill meka dagarna i ändå så köp en Aprilia MX!

Bra komponenter runtom hela hojen!
Lite låg bak men kan ju höjas..
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Yamaha DT e ganska bra, den e bekväm att köra tycker jag...de e bra drag i dom också men toppfarten e ju int så hög den ligger väl på 120-130 sku ja tro...ja va ganska nöjd me min iallafall och de e int så dyra helller om man letar... :tummenupp
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Om ekonomin hade tillåtit samma för mig så hade valet varit ganska lätt.

Aprilia RS. Och så en modell som är svensksåld, och som har några år på nacken (00-02), då får man ut mer när man säljer den. =)

Köper du en helt ny eller en begagnad 04:a så sjunker andrahandsvärdet rejält.
Sånt tycker jag är viktigt att tänka på vid köp...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Allround skrev:
Om ekonomin hade tillåtit samma för mig så hade valet varit ganska lätt.

Aprilia RS. Och så en modell som är svensksåld, och som har några år på nacken (00-02), då får man ut mer när man säljer den. =)

Köper du en helt ny eller en begagnad 04:a så sjunker andrahandsvärdet rejält.
Sånt tycker jag är viktigt att tänka på vid köp...
mycket sant och bra sagt.. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top