Val av aggregat till min 1100R turbo?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Jag har en TD04-16T på min hoj nu, och har "lite" uppgraderingsplaner av min motor. Någon som har några åsikter om turboval och olika aggregats egenskaper? Jämför gärna lite olika.
De jag funderar på är, GT2871R, GT28RS, KKK K27 och en GT32 som jag hittade på annons.
GT2871R eller GT28RS hade varit idealet, men de är lite för dyra för mig just nu...
Hur står sig K27:an mot dem? 2871 och RS är kullagrade, men det är inte K27:an eller GT32:an. GT32 är kanske lite väl stor? Får en K27:a eller GT32:a plats bakom framhjulet på min 1100R -86 utan att behöva rejka? Tvärstaget framför motorn ska bort så jag kan vika in turbon mera mot motorn och jag vill ha lite fjädringsväg också...
TD04-19T har jag också kollat på men jag vill ha lite större avgashus för att få ner avgasmottrycket, så den är kanske inte såååå intressant. Iallafall inte lika intressant som Garrettarna :)
Någon som har lite koll på detta och kan hjälpa mig att jämföra prestanda, spool-up, flexibilitet, storlek mm mm?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Hej!
Jag har en TD04-16T på min hoj nu, och har "lite" uppgraderingsplaner av min motor. Någon som har några åsikter om turboval och olika aggregats egenskaper? Jämför gärna lite olika.
De jag funderar på är, GT2871R, GT28RS, KKK K27 och en GT32 som jag hittade på annons.
GT2871R eller GT28RS hade varit idealet, men de är lite för dyra för mig just nu...
Hur står sig K27:an mot dem? 2871 och RS är kullagrade, men det är inte K27:an eller GT32:an. GT32 är kanske lite väl stor? Får en K27:a eller GT32:a plats bakom framhjulet på min 1100R -86 utan att behöva rejka? Tvärstaget framför motorn ska bort så jag kan vika in turbon mera mot motorn och jag vill ha lite fjädringsväg också...
TD04-19T har jag också kollat på men jag vill ha lite större avgashus för att få ner avgasmottrycket, så den är kanske inte såååå intressant. Iallafall inte lika intressant som Garrettarna :)
Någon som har lite koll på detta och kan hjälpa mig att jämföra prestanda, spool-up, flexibilitet, storlek mm mm?


har ingen erfarenhet av turbohoj men kan dra lite paraleller från bilvärlden då jag kört både 15-19t samt gt3071r (snäppet större än gt2871r), samt to4e med olika steg på axlarna (360lager) på lite olika motorer.

för å få bäst paralell jämför jag med en rad4 på 1.8 liter..

kan bara säga att den nya gt serien som garret släppt dvs gt3071r etc är sjuka turbo agregat. dom är pyttesmå i storleken, pumpar i regel mer än dom är specade för och har en spool upp tid lika snabb som en hälften så stor annan turbo:), to4e snurrorna som många åker, är ganska sega och rätt stora fysiskt tyvär. inte jämförbara med nya gt serien.

hade jag varit dig å sattsar på nånstanns runt 340-400 hkr och vill slippa motrycket från td04hl snurrornas små avgashus så hade jag absolut sattsat på en gt2871rs. bör gå med a/R 0.63 på avgas. borde inte bottna. pma mig kan jag kolla med polarn vad han kan ta hem ett sånt agregat för. deustom är ju en sådan inte specielt mycket större fysiskt än en 16t.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
har ingen erfarenhet av turbohoj men kan dra lite paraleller från bilvärlden då jag kört både 15-19t samt gt3071r (snäppet större än gt2871r), samt to4e med olika steg på axlarna (360lager) på lite olika motorer.

för å få bäst paralell jämför jag med en rad4 på 1.8 liter..

kan bara säga att den nya gt serien som garret släppt dvs gt3071r etc är sjuka turbo agregat. dom är pyttesmå i storleken, pumpar i regel mer än dom är specade för och har en spool upp tid lika snabb som en hälften så stor annan turbo:), to4e snurrorna som många åker, är ganska sega och rätt stora fysiskt tyvär. inte jämförbara med nya gt serien.

hade jag varit dig å sattsar på nånstanns runt 340-400 hkr och vill slippa motrycket från td04hl snurrornas små avgashus så hade jag absolut sattsat på en gt2871rs. bör gå med a/R 0.63 på avgas. borde inte bottna. pma mig kan jag kolla med polarn vad han kan ta hem ett sånt agregat för. deustom är ju en sådan inte specielt mycket större fysiskt än en 16t.


Tackar för svaret! :Bugar
to4e har jag uteslutit tidigare just pga segheten och storleken. Jag har ju bara 1100 cc, snart 1200. Hade jag haft 3 liter volym så hade det varit en annan femma :hihi
Ja, Garretts GT-serie verkar ju vara riktigt bra grejor. Är inte 2871 så mycket större fysiskt än min 16T så kan jag kanske till och med få plats med en sådan :) Att den spoolar så bra är ju inte heller fel. Med min 16T så har jag positivt tryck från strax under 4000, och laddtrycksnålen far iväg ordentligt från 6000. Så mycket senare än så vill jag helst inte att trycket ska komma. Gärna vid ungefär samma varv, möjligtvis lite senare (500 varv kanske) om det är absolut nödvändigt.
Efter många samtal med mig själv så har jag och jag kommit fram till att jag vill minimera avgasmottrycket eftersom effektökningen påverkas mycket av förhålladet mellan avgasmottryck och laddtryck. Får jag ner avgasmottrycket så kan jag få samma effekt fast vid lägre laddtryck. Och då borde motorn kanske kunna bli körbar trots högt effektuttag eftersom skillnaden i ladd mellan oladdat och laddat blir mindre, dvs mindre ketchup. Men det är bara funderingar. Dock funderingar som jag är villig att prova praktiskt :) Då verkar ju, precis som du skriver, gt2871r vara väldigt lämplig. Men som fattig student så ligger den turbon egentligen över min prisklass... Finns ju inga begagnade att få tag på heller. Jag har letat som fan... Har fått höra att den räcker till över 400 hästar på en Hayabusa iallafall. Förresten, jag skriver PM till dig nu.
 

Tommie Ibert

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Dax Rush Hayabusa Turbo (Kitcar)
Annars så har du ju kkk24 från Volvo s60R som är ett populärt val. Nästan lika kvick som en td04-t16 men räcker någonstans upp mot 380hk, och har inbyggd wg. Däremot så är dom lite känsliga på oljereturen och behöver rätt mycket fall för att inte blåryka. Prisnivån är däremot helt rätt då det går att få tag i splitter nya aggregat under 5000:- på blocket eller Volvo performance club.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enda nackdelen med K24'an är det relativt lilla ausgepuff-huset som gör att vridet är vålsamt starkt på mellanvarv som gör att speciellt 3'ans drev går relativt lätt. Kör man dragracing är man dock hela tiden på högre varv redan från början så där är det inga problem - däremot på en gathoj kan det vara lite vanskligt. K26/K27-hybriden är nog ett bättre alternativ på en gathoj då dess egenskaper gör att motorn upplevs som en STOR sugmotor - dock större i sitt fysiska format. S60'ans K24'a är trevlig att jobba med.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
vetinte vad man laddar med hojjar, men när man börjar pasera 1.3-1.4 på bilar med kkk24 så är livslängden drastiskt förminskad. många har kört sönder dom redan efter en 200 mil på 1.5 i laddtryck.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Annars så har du ju kkk24 från Volvo s60R som är ett populärt val. Nästan lika kvick som en td04-t16 men räcker någonstans upp mot 380hk, och har inbyggd wg. Däremot så är dom lite känsliga på oljereturen och behöver rätt mycket fall för att inte blåryka. Prisnivån är däremot helt rätt då det går att få tag i splitter nya aggregat under 5000:- på blocket eller Volvo performance club.

Ja, det är ju ett bra aggregat. Men som Brink skrev, den har lite för litet avgashus för min smak. Fallet kan bli ett litet bekymmer också, just nu har jag 13 mm... men jag ska kapa av ett tvärstag på ramen så jag kan vika in turbon och få upp den lite. Då är nog det problemet löst.


Enda nackdelen med K24'an är det relativt lilla ausgepuff-huset som gör att vridet är vålsamt starkt på mellanvarv som gör att speciellt 3'ans drev går relativt lätt. Kör man dragracing är man dock hela tiden på högre varv redan från början så där är det inga problem - däremot på en gathoj kan det vara lite vanskligt. K26/K27-hybriden är nog ett bättre alternativ på en gathoj då dess egenskaper gör att motorn upplevs som en STOR sugmotor - dock större i sitt fysiska format. S60'ans K24'a är trevlig att jobba med.

Hmm, gillar inte att rensa drev. Jag har redan kört sönder 3:an 2 gånger och 4:an en gång, och det är inte så kul som man kan tro att riva ur motorn och klyva den... Vill helst inte ha jättevrid på låga varv just för att spara lådan... powerwheelie vid 4-5000 varv på 3:an eller 4:an är lite jobbigt eftersom man har 6000 varv kvar på den växeln. Bättre om den hjular lite senare då + att det sparar lådan. Var hittar man en K26/K27? Är det sådana som heter McX400 hos Marklund?

vetinte vad man laddar med hojjar, men när man börjar pasera 1.3-1.4 på bilar med kkk24 så är livslängden drastiskt förminskad. många har kört sönder dom redan efter en 200 mil på 1.5 i laddtryck.

Ahaaaa... jag laddar 1,45 med min 16T, och jag tror inte att jag kommer att köra med lägre tryck med en annan turbo.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilket effekt är du ute efter? Detta är alltid fråga 1.0 i turbovalstrångmål.
Som regel (i alla fall mina..) så vill jag ha ett aggregat som ligger relativt nära sin maxkapacitet. Varför? Man vill inte knuffa runt på onödig massa, man vill ju ha en körbarhet. Visst finns problematiken med vridkurvor som liknar Väggen i mellanregistret, detta styr man lämpligen med en varvtalsberoende laddtrycksstyrning. Det är nämligen "lättare" att reglera ett väldimensionerat aggregat för motorn än ett stort ett as. När dunderklumparna vaknar till liv så gör de detta med besked. Ett litet följer motorns tidigare karaktär på ett mer civiliserat sätt. På en dragbike kan jag tänka mig att "HEJ JÄÄ..LAR vad det vaknar är att föredra" men på gatan blir det rätt, okörbart när det börjar svänga lite. Samtidigt finns ju alltid risken med höga avgastemperaturer med småaggen, det är å andra sidan inget som inte går att råda bot på om man mappar rätt.
( om man önskar extra skoj så kör man dessutom på E85, då blir avgastempen som vinterluft, samtidigt som man kan ha relativt högt grundkomp och därmed råda bot på bottenslöheten...)

En GT2871R skulle vakna till liv ordentligt vid ca 6000rpm på din spis, vilket i sig inte är alls tokigt med tanke på att de pumpar mos till 400 driftsäkra. Litet och litet, jämfört med ditt 16T är det aaaningen större i omfång.
16T:t är inte vansinnigt större i omfång än ett T25
Här har du en liten jämförelse
t_zbior_turbin_840.jpg


En lösning är följande, om man nu vill ha ett relativt kompakt agg;
Ett st 19T, inget ombyggt utan med volvos vinklade 3".
Sedan tar man kompressorhuset från ett saab 15T (då de inte har integrerad AV). Svarvar upp detta och voilá! Ett kompakt 19T, inte större än ett 15.
Räcker bevisligen för 340+..
Men det är kanske lite klent:)

Nåväl, då går vi på de andra MHI aggen då. TD05, här finns en hel flock här med. Varför jag gillar MHI? Deras impellerar tål obehagliga värmetal(framförallt de i inconel), utan att avlida! Och det är ju delvis värmen som sätter fart på fläkten..

ööhm.. kanske snöa in lite här...

Åter till kärnan; Vilken effekt var det nu igen?

/Johan, som för övrigt snart flyttar ner till Halmstad
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Satan vilken massa nyttigt vetande herrarna besitter.
Bara läsa, tacka och ta emot:tummenupp
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Får man låna tråden, har funderat att bygga turbo på min gamling jag med och kollar lite på turbon men vet ärligt sagt inget om dem.
Har lite begränsad ekonomi och kollar vilka som är billiga och har hittat ett par Garrett T25 men nu känner ju jag inte till dessa agg. alls.

Vad säger ni om en sån på min 1127cc -90 motor?
Målet för mig skulle vara att ladda runt 1 bar, klarar agget av det?
Hur blir det med ketshup effekt då, vill gärna ha en jämn kurva så man inte behöver byta kalsong efter varje körning.
Ett annat alternativ som jag funderar på är ett likadant aggregat som Lahi har, klarar väll 1 bar utan större problem.

Tackar för alla svar och ursäkta för trådkapningen :)
Bara tokjävlar som laddar över 1 bar, blir ju redan rädd av att nämna det :D
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
min uppfattning av turbo är den att vill man ha pålitliga aggregat som klarar av total mishandel och har grym livslängd, snabb spolupp och tar liten plats och sattsar på 200-350 hkr så är volvos tdo4hl agregat helt outstanding. 13c-19t...

nöjer man sig inte med 350 hkr strecket och har lite med pengar så är garets nya gt serie helt outstanding. gt2871r i sina olika varianter, gt3071R i sina varianter och gt35, sen tror jag itne man behver gå längre gå gt35an pallar runt 700 hästar. även denna serie tar liten plats, sjuk spoolupp. livsläng vet jag itne men generellt sett klarar itne dessa fina race agregat specielt mycket misshandel innan dom börjar ge sig.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
det är en ny turbo-hoj i stan som jag måste hänga av...??? :D :D

Hehe, nä, det är inte den största anledningen även om man kan tro det :D Du kommer bara att hjula hela tiden ändå med din korta sving :D Med min nya sving så kan jag ju få ner mer effekt i backen innan den hjular, så då är det ju onödigt att inte ha mer effekt att få ner i backen... Lite mer acceleration hade ju inte skadat, nu hjular den ju på upp till 4:an, men på 5:an kan man ha mer effekt. Lite trött även vid 1,45 bar. Allt är ju relativt, men ändå :D Jag har iallafall vant mig lite vid draget. Dessutom vill jag kunna hjula lika jävligt med den nya svingen som jag kan med den svingen jag har, och då krävs mer pulver.

Vilket effekt är du ute efter? Detta är alltid fråga 1.0 i turbovalstrångmål.
...detta styr man lämpligen med en varvtalsberoende laddtrycksstyrning.

En GT2871R skulle vakna till liv ordentligt vid ca 6000rpm på din spis, vilket i sig inte är alls tokigt med tanke på att de pumpar mos till 400 driftsäkra.

En lösning är följande, om man nu vill ha ett relativt kompakt agg;
Ett st 19T, inget ombyggt utan med volvos vinklade 3".
Sedan tar man kompressorhuset från ett saab 15T (då de inte har integrerad AV). Svarvar upp detta och voilá! Ett kompakt 19T, inte större än ett 15.
Räcker bevisligen för 340+..
Men det är kanske lite klent

Nåväl, då går vi på de andra MHI aggen då. TD05, här finns en hel flock här med. Varför jag gillar MHI? Deras impellerar tål obehagliga värmetal(framförallt de i inconel), utan att avlida! Och det är ju delvis värmen som sätter fart på fläkten..

Åter till kärnan; Vilken effekt var det nu igen?

/Johan, som för övrigt snart flyttar ner till Halmstad

Utförligt svar, gött :tummenupp Jadu, effektmålet... Hmm, vågar man skriva det här :D Med 1195 cc, Hayabusakolvar har jag kommit över (smidda med negativ dome = skitbra för turbo), Bandit- eller 1127-rad jagar jag (ska borras), förhoppningsvis Carrillostakar, APE-dragstänger sitter i motorn, Dyna2000 tändsystem kör jag med redan mm, så runt 400 hk. Det är ju målet, sen får man se var jag hamnar. Strax under gör ju ingenting heller, men en 4:a i början hade suttit fint. Ser ju bra ut på bänkningsdiagrammet också :D

Det där med 19T/15T visste jag inte, smart lösning. Svarva upp, går det? Sväljer undan bra ändå? Men lite klent blir det :D

Det där med varvtalsberoende laddtrycksstyrning, hur löser de som kan det?

TD05 vet jag ingenting om. Hur är de jämfört med TD04-familjen? Finns ju en massa olika TD05:eek:r, TD05-16T BIG och en flock andra, du har kanske koll?

Jaså, du flyttar snart hit? När då? Ta gärna med dig en GT2871R :D Den verkar vara riktigt bra, men plånboken säger "dra röven i grus vad dyrt detta blev..."


nöjer man sig inte med 350 hkr strecket...
Jag tror inte att jag nöjer mig där. Är ju inte såååå hemskt långt därifrån (nåja... 266 på hjulet vid 1,1 bar, laddar 1,45 nu, räknar man sen om till vevhästar så :hihi ) Men skulle gärna passera 400 på hjulet... Som sagt, det är målet, men jag vet inte om jag kommer dit. Men med grejorna jag nämnde ovan så är det bara en fråga om laddtryck :D


Där är den ju! Men det ser ut som det är en sk. "blacktag" dvs. kinaaggregat. Jag har mailat och frågat om närbilder... verkar inte som det står Garrett på kompressorhuset.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Styrning görs med nån form av boostcontroller;
exempelvis A'pexi AVC-R, poppis bland risbrännarna ;)

Jodåsåatt, svarva går utmärkt!

td05, inte helt dumma, en 20T kanske vore nåt, sen finns det ju Greddy-varianter som är ännu argare. Orginal eller eftermarknadsvisslor på Mitsubishis EVO modeller. Tillgängligheten här är väl mager, men inte ovanlig på ex. Ebay. Sen fortsätter nöjet med Td06 osv..
TD05,TD06 osv är som bekant beteckningen på själva coren, axel, lagerhus och avgasimpeller. Resten är däremot bytbart inom familjen och vissa hybrider finns även.
Här har du en liten länk så du kan härleda aggregatens storlek på avgashus,
Mitsufläktarna finns ju i en uppsjö varianter Länk

Tyvärr kan jag bara instämma i dina farhågor avseende det där GT28RS aggregatet. Det är ju inte att beblanda med ett 2871R. 28RS är ett populärt namn som lånats av 2871:ans föregångare, som hette just GT28RS. Sedermera snickrade Garrett på sitt aggregat, med förbättrade flödesprestanda och minskade vikter vilket gav GT2871R. Det länkade objektet är dock en kopia, på det "gamla" agget. Funkar säkert att åka med om man inte tänker plåga men jag skulle inte vilja köra med detta på en mer stressad motor, där (japp, min käpphäst) temperaturer är klart påtagliga. Material som används i dessa kopior är inte i den klass som orginalet. Har själv monterat ett sådant åt en stackare, finishen var inte övertygande...

2871R dyr? Ja... men sen får du vad du betalar för, från nånstans 8-9papp är vad man får ge så jag vet int jag..Jämfört med att ge några lappar mindre för ett "mindre pålitligt".

Men 400pållar+ ur ett 2871R, då är det dags att gå på .86 A/R imo..

Japp, flyttar ner somsagt, så utöver motarden blir det en till turbohoj i byn :hihi

/Johan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Styrning görs med nån form av boostcontroller;
exempelvis A'pexi AVC-R, poppis bland risbrännarna ;)

Jodåsåatt, svarva går utmärkt!

td05, inte helt dumma, en 20T kanske vore nåt, sen finns det ju Greddy-varianter som är ännu argare. Orginal eller eftermarknadsvisslor på Mitsubishis EVO modeller. Tillgängligheten här är väl mager, men inte ovanlig på ex. Ebay. Sen fortsätter nöjet med Td06 osv..
TD05,TD06 osv är som bekant beteckningen på själva coren, axel, lagerhus och avgasimpeller. Resten är däremot bytbart inom familjen och vissa hybrider finns även.
Här har du en liten länk så du kan härleda aggregatens storlek på avgashus,
Mitsufläktarna finns ju i en uppsjö varianter Länk

Tyvärr kan jag bara instämma i dina farhågor avseende det där GT28RS aggregatet. Det är ju inte att beblanda med ett 2871R. 28RS är ett populärt namn som lånats av 2871:ans föregångare, som hette just GT28RS. Sedermera snickrade Garrett på sitt aggregat, med förbättrade flödesprestanda och minskade vikter vilket gav GT2871R. Det länkade objektet är dock en kopia, på det "gamla" agget. Funkar säkert att åka med om man inte tänker plåga men jag skulle inte vilja köra med detta på en mer stressad motor, där (japp, min käpphäst) temperaturer är klart påtagliga. Material som används i dessa kopior är inte i den klass som orginalet. Har själv monterat ett sådant åt en stackare, finishen var inte övertygande...

2871R dyr? Ja... men sen får du vad du betalar för, från nånstans 8-9papp är vad man får ge så jag vet int jag..Jämfört med att ge några lappar mindre för ett "mindre pålitligt".

Men 400pållar+ ur ett 2871R, då är det dags att gå på .86 A/R imo..

Japp, flyttar ner somsagt, så utöver motarden blir det en till turbohoj i byn :hihi

/Johan


Hmm, den där Apexin verkar ju vara ganska tuff... måste du fresta mig med sådant? :D En sån måste jag ha... hade nog passat fint innanför kåpglaset. Är det en sådan som pyser ut rätt tryck ur wg:slangen, precis som min high/low-switch, fast lite fetare och smidigare att ändra tryck? T-kors på slangen? Måste ha, måste ha... Verkar vara väldigt smidigt med en sådan.

Hur långt räcker en td05-20T? Kollade lite på Ebay, och en ny sådan kostar nästan lika mycket som en gt2871r, men jag ska ta mig en titt på engelska Evo-forum. Man kan hitta ganska mycket på sådana ställen :)

Sen är ju frågan hur stort avgashus jag ska ha... Jag har 7:ans hus nu, det är väl arean, dvs det som står i länken i kvadratcm? Jag vill ju verkligen få ner avgasmottrycket, men ändå ha hyfsad spoolup. En kompromiss får det bli!

Den där gt28rs, hur långt räcker en sådan? Alltså en äkta? Fick svar på mitt mail till snubben som sålde kopian, och han skrev "Detta är inget "äkta" Garrett aggregat men det är inte heller nåt Kina skit, dessa är tillverkade i England av ett företag som heter TurboXtreme och det sitter Garrett lager, axel och impellrar i deras agg.. Jag vågar säga att det ända som skiljer sig från Garrett orginal är stämplen.."
Någon som känner till detta TurboXtreme? Jag har sökt men inte hittat något, så om man ska tro på det han skrev om att det sitter Garrettgrejor i eller inte vet jag inte.
.86 A/R kan jag nog stå ut med :)

Jaså, blir det turbobygge för dig? Eller du har redan? Vadvadvad? :) :) Då blir det rejs :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Apexin styr likt likt magnetventil på nyare turbobilar, dvs elektronisk/pneumatisk reglering av wg. Ja, den är söt =)

Hur långt ett 20T räcker får du nog ett mer "utprövat" värde på ett Evo-forum. Vad MHI uppger är inte alltid sanningsenligt, det finns ofta mer att ge.
Senaste stabila noteringen på ett litet 15T är 316hk med 6:ans hus.
Det är rätt, det är arean som anges. Hade en tabell med omräkningen av garretts A/R till kvadrat så man har nåt att jämföra med, men min dator är så rööörig :D

Ett GT28RS(te real thing) håller för ca350, kallas även GT2860RS nuförtiden hos Garrett.

Har ingen erfarenhet av detta "turboXtreme" men jag vet vad ett riktigt kullager kostar och.. ja..

Som du ser i signaturen saknar jag enbart hojen :va , resten ligger på hyllan(ic, turbo, Autronic).
Så en trekvartsliters nätt sak ska det bli. Oja, race får det bli :tungan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Apexin styr likt likt magnetventil på nyare turbobilar, dvs elektronisk/pneumatisk reglering av wg. Ja, den är söt =)

Hur långt ett 20T räcker får du nog ett mer "utprövat" värde på ett Evo-forum. Vad MHI uppger är inte alltid sanningsenligt, det finns ofta mer att ge.
Senaste stabila noteringen på ett litet 15T är 316hk med 6:ans hus.
Det är rätt, det är arean som anges. Hade en tabell med omräkningen av garretts A/R till kvadrat så man har nåt att jämföra med, men min dator är så rööörig :D

Ett GT28RS(te real thing) håller för ca350, kallas även GT2860RS nuförtiden hos Garrett.

Har ingen erfarenhet av detta "turboXtreme" men jag vet vad ett riktigt kullager kostar och.. ja..

Som du ser i signaturen saknar jag enbart hojen :va , resten ligger på hyllan(ic, turbo, Autronic).
Så en trekvartsliters nätt sak ska det bli. Oja, race får det bli :tungan


Det får nog bli en sådan Apexi-grunka om pengarna räcker.

Jag ska höra rundor på Evo-forum! Jag hittade några olika, så jag ska nog kunna få fram ett svar.
316 hk ur ett 15T??? :näsblod Hur gick det till? Motor och kringutrustning? Vad var gjort med det aggregatet?

Hehe, hittar du omvandligstabellen så får du gärna hojta till :hihi

Ja, jag har fått för mig att ett sådant lager är ganska dyrt... hittade en gt28rs på Blocket för 2000:- med lagerras. Kostar nog en slant att fixa till, men jag vet inte heller om det är en äkta Garrett. Jag har skickat mail iallafall!

Vet du något om KKK 26/27? Kanske stenålder, vad vet jag?

Ahaaa, så det blir en sådan! Trevligt trevligt! Det går ju att svänga hyfsat med en sådan också :tummenupp


Någon som vet hur mycket originalstakarna pallar i min motor? Brink, Andersson m.fl. Suzukigurus kanske vet? Jag vet iallafall att det finns folk som plockat ut betydligt mer effekt än vad jag gör nu med originalstakar, men det kan vara kul att veta. De har kanske sänkt varvstoppet? Brukar väl vara det som dödar stakar framför effektuttaget. Antagligen blir det ordentliga stakar i min motor, men ändå.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såg den senaste noteringen, dock med ett 15T med 5cc (minsta huset).
347Hk. 2liters saabspis, E85 och 630cc-spridare. Undrar när turbinbladen blir raka då :D Inget gjort med agget, ett gammalt begagnat... motorn gått 24000 oöppnad.

Jeee, min får nog gå på E85 tror jag bestämt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Originalstakarna höll för lite drygt 400 hästar i Kurres hoj - men då varvade han inte skiten ur den heller. Precis, det är varvtalet som är största boven för stakarna.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top