lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är vi inne på styr/regler 0,7bars "fjäder i turbon" är vad man brukar kalla för grundtryck eller grundladdtryck (GLT). Det är lite beroende på hur snabb Apexin är, jag kan "gissa" mig till att om du kör med hojen som den är idag och trottlar upp trycket så är det ganska hypernervöst uppträdande på de trycken. Vad jag menar är alltså om du håller hojen på 0,7bar och sen öppnar fullt på förgasarna så sker laddtrycksuppbyggnaden blixtfort då flöde i avgas är så pass högt då. Stämmer? "Risken" är ju att apexin inte hänger med att reglera initialt och du får överslängar /tryckpeakar. Givetvis är inte detta av ondo, man för några hekto overboost vid hårdare acceleration. En mycket omtyckt funktion i vissa applikationer, i andra ger den mest skrämselhicka. Man kan råda bot på detta med att ha ett lite lägre GLT och låta apexin vara med och jobba från grunden men istället mjukvarumässigt styra det till max x.xbar vis xxxx rpm.
Måste bara få kika på bygget nu när man flyttat in till stan å allt
Jepp, från 0,5 bar och uppåt ökar den laddet snabbt som attan. Men det gör inget, det är skoj. Det är där wheelisarna kommer Så om Apexin inte riktigt hänger med just där gör nog inte så mycket. Tryckpeakar är roliga, bara det inte blir för stora tryckpeakar så den ökar till 2 bar och sedan reglerar ner. Men lite snabbare än så tror jag nog att Apexin är. Det funkar trots allt på polarens Mitsubishi Evo, han kör med en AVC-R.
Frågan är hur klen fjäder jag kan ha och hur långt upp i laddtrycksskalan Apexin kan reglera noggrant trots den klena fjädern. Om jag t.ex. har en 0,6 bars fjäder i wastegaten, kan Apexin då reglera ordentligt och bra om jag knappar upp trycket till t.ex. 1,7 bar? Håller den trycket stabilt då?
Klart du får ta en titt på hojen! Bara pm:a när du börjar bli sugen. Jag studerar ju på högskolan, men lite tid har jag nog över