Val av bromsskivor fram till Honda Hornet [halvt akut]

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej SH! Jag tänkte köpa nya bromsskivor och belägg då xlmoto har stor rabatt på sådant idag, men vad jag ser finns det inte någon produkt som fullgott ersätter originalditot.

Visst har jag flytande bromsskivor? Se bilderna nedan. Vänster/höger sida skiljer sig åt*. På xlmoto.se hittar jag antingen bara fixa/stela skivor, endast vänster sida (Snell)** flytande eller en ospecifierad sida flytande (Brembo, EBC).

Jag har inget mot att borra bort de föregående nitarna/rotor buttons (andra bilden) men måste i så fall hitta lösa skivor och nitar. Vad jag kan se är det inga som passar min hoj? Vill inte gå över till stela skivor. Det är en Honda CB600F Hornet 2004 det handlar om. Känner dock ingen rörelse i någon ledd, räknas de verkligen som flytande då :va

* Enligt en originalreservdelslista på nätet har sidorna olika artikelnummer och avståndet till gaffelbenen från navet ser ut att skilja.
** Har frågat kundservice om de kan ta hem höger sida men det kan de ej.

20170930_140550.jpg

nitar.jpg

xl.jpg

Min fråga är alltså om någon av skivorna på xlmoto passar eller om jag ska fortsätta leta. Jag har strykt över skivorna avsedda för bakbromsen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Flyter, sitter löst på nitarna, går och flytta i sidled, gör bromskivorna när de blir varma och utvidgas mer än centrum.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det är samma skiva både höger och vänster i piratvärlden(Honda original skiljer dock art.nr)

Håll dig till flytande skivor av kända märken typ ebc, brembo. EBC brukar vara förstavalet för många. Tex EBC´s md1139 är en flytande original ersättningsskiva.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har för mig att originalskivornas ventilationshål är olika borrade så vattnet som samlas i hålena kastas utåt - haha låter otroligt men jag tror till och med det var en Hondahandlare som sa det.

Därav har dom olika artikelnummer men det spelar nog mindre roll då alla piratskivor skiter i det

Annars skall det vara samma skivor som VS sa

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Flyter, sitter löst på nitarna, går och flytta i sidled, gör bromskivorna när de blir varma och utvidgas mer än centrum.

Det är samma skiva både höger och vänster i piratvärlden(Honda original skiljer dock art.nr)

Håll dig till flytande skivor av kända märken typ ebc, brembo. EBC brukar vara förstavalet för många. Tex EBC´s md1139 är en flytande original ersättningsskiva.

Jag har för mig att originalskivornas ventilationshål är olika borrade så vattnet som samlas i hålena kastas utåt - haha låter otroligt men jag tror till och med det var en Hondahandlare som sa det.

Därav har dom olika artikelnummer men det spelar nog mindre roll då alla piratskivor skiter i det

Annars skall det vara samma skivor som VS sa

Utmärkta svar, det var precis vad jag ville höra. Jag beställde en uppsättning EBC MD1139 sent igår så nu börjar den olidliga väntan. Det stämmer för övrigt att de mindre hålen är placerade asymetriskt så skivorna går inte att spegla, känns onödigt för då måste verkstäderna lagerhålla båda sorters skivor. Bara för att kunna kasta ut vattnet i olika riktningar... löjligt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utmärkta svar, det var precis vad jag ville höra. Jag beställde en uppsättning EBC MD1139 sent igår så nu börjar den olidliga väntan. Det stämmer för övrigt att de mindre hålen är placerade asymetriskt så skivorna går inte att spegla, känns onödigt för då måste verkstäderna lagerhålla båda sorters skivor. Bara för att kunna kasta ut vattnet i olika riktningar... löjligt.

Att kunna kasta vatten i mer än en riktning gillar jag ! :)

God Jul och Gott Nytt År ! :yoparty

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Vatten låter ju logiskt. Vad vet vi, kan ju likväl vara kylning? Oavsett vilket, tanken är ju god, dock kanske lite på för extrem nivå för oss gatåkare.
Vad kostade skivorna per styck?

Vad kostade skivorna per stycket?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vatten låter ju logiskt. Vad vet vi, kan ju likväl vara kylning? Oavsett vilket, tanken är ju god, dock kanske lite på för extrem nivå för oss gatåkare.
Vad kostade skivorna per styck?

Vad kostade skivorna per stycket?

1400 kr stycket vilket är billigare än ebay. Jag känner djupa spår runt skivorna så det är på tiden att de byts ut.

god_hjul.PNG

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Säg den glädje som varar. Fick igår ett mail från Xlmoto att deras lagersaldo felar, så jag får klara mig utan skivor och de kunde inte erbjuda mer än 10% rabatt som kompensation. Däremot upptäckte jag att EBC:s egna webbshop, http://bikes.ebcbrakeshop.co.uk/, säljer skivorna snorbilligt; 1400 kr för MD1139 (ca 1700 på Ebay, 2400 hos Xlmoto) och 1500 kr för MD1139C (2700 kr Xlmoto). Har ingen aning hur jag missade detta oemoståndliga erbjudande tidigare.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Säg den glädje som varar. Fick igår ett mail från Xlmoto att deras lagersaldo felar, så jag får klara mig utan skivor och de kunde inte erbjuda mer än 10% rabatt som kompensation. Däremot upptäckte jag att EBC:s egna webbshop, http://bikes.ebcbrakeshop.co.uk/, säljer skivorna snorbilligt; 1400 kr för MD1139 (ca 1700 på Ebay, 2400 hos Xlmoto) och 1500 kr för MD1139C (2700 kr Xlmoto). Har ingen aning hur jag missade detta oemoståndliga erbjudande tidigare.
Du får skriva o tacka Xlmoto

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Du får skriva o tacka Xlmoto
Jadu. Jag frågade om de kunde ändra min order till den finare, dyrare varianten (MD1139C) och betala dess dåvarande reapris eller liknande, men så tillmötesgående var de inte.

Kolla på aliexpress.Vet dock inget om kvaliten men man hittar inte negativt om dom
Får förtydliga: jag nappade på erbjudandet och beställde en uppsättning fina skivor direkt från EBC :smasha

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!