Val av dubb

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej!

Jag har bestämt mig för att försöka köra lite med motarden i vinter :)
Ett par 17" TKC 80 ( http://www.conti-online.com/generat...uro/tkc_80/img/tkc80_uv,property=original.jpg ) har beställts och jag hade såklart tänkt dubba dem så att det blir något grepp på vägarna och isen. Kommer köra en del gata, och en del i "terrängen" på sjön eller dylikt. Hittade dubb som används för skotermattor som verkar hyfsad på Blocket: http://www.blocket.se/vi/43004937.htm

Är det någon som har provat dessa? Hur håller de på gata, är det bättre med bildubb?

Undrar också vad som händer när dubben är slut (oavsett vilken dubb man väljer). Det känns som att det kommer vara ganska mycket kvar på däcket där dubben slitits ut? Går det att dubba om ett däck när de gamla slitits ner?

Tack på förhand och med vänliga hälsningar,
Felix
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Har kört med spikade cross däck i vintras på blank is.
Kanske inte samma sak men det var ett :banana bra grepp , blev nästan lite tråkigt.
Däremot om dem kommer i närheten i kontakt med asfalt (el liknande) så tuggas dem upp dirr..

Mitt tips , kolla runt & läs , Kolla ebay som ex denna länk :

http://www.ebay.com/itm/KOLD-KUTTER...82905&pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr

Har ingen jätte erfarenhet av just skuvdubb men dessa åker på Raptorn i vinter!

Alex
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tror jag att TS tänkte köra gata med sina däck.

Sitter själv och funderar på vinterdäck också. Har kört mycket gata med endurodubb uppe i norrland men nu har jag hamnat så att jag måste köra minst 7 km E4a för att komma hemifrån så alla varianter på längre dubb är uteslutet. Endurodubbat funkar helt enkelt inte på asfalt.

Funderar rent av på dubbfri mopeddäck med vintergummi.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=101369
100*17 fram resp 130*17 bak borde fungera, på motardfälgarna.

Sen har jag en crosshoj med endurodubbade däck om jag vill ut i skogen eller på isbana.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har kört med spikade cross däck i vintras på blank is.
Kanske inte samma sak men det var ett :banana bra grepp , blev nästan lite tråkigt.
Däremot om dem kommer i närheten i kontakt med asfalt (el liknande) så tuggas dem upp dirr..

Mitt tips , kolla runt & läs , Kolla ebay som ex denna länk :

http://www.ebay.com/itm/KOLD-KUTTER...82905&pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr

Har ingen jätte erfarenhet av just skuvdubb men dessa åker på Raptorn i vinter!

Alex
Ser ut att likna de på Blocket, jag är ganska inne på såna. Det jag oroar mig mest över är hur det blir när dubben slits ner. En del gata kommer det bli för dubben, och även om det sällan dyker upp bar asfalt på vintern där jag bor så antar jag att de kommer slitas ner tids nog, och det betydligt tidigare än själva däcket tagit slut. Kanske dubba varannan gummidubb, och sedan de andra efter att första settet slitits ut?

Nu tror jag att TS tänkte köra gata med sina däck.

Sitter själv och funderar på vinterdäck också. Har kört mycket gata med endurodubb uppe i norrland men nu har jag hamnat så att jag måste köra minst 7 km E4a för att komma hemifrån så alla varianter på längre dubb är uteslutet. Endurodubbat funkar helt enkelt inte på asfalt.

Funderar rent av på dubbfri mopeddäck med vintergummi.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=101369
100*17 fram resp 130*17 bak borde fungera, på motardfälgarna.

Sen har jag en crosshoj med endurodubbade däck om jag vill ut i skogen eller på isbana.
Jupp lite gata blir det nog, inga långa transportturer utan mest leka runt lite skulle jag tro. Jag tror jag vill ha dubbat så att det går att köra lite på isen också. Blir ju ganska halt på den hårdpackade snön/isen på gatorna också. Vanlig bildubb är ganska mesig att köra med på is, eller hur?

Ser fint ut, men vad dyrt... Uppskattningsvis behövs väl 300-400 dubb, vilket blir 2000-3000 kr där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror jag vill ha dubbat så att det går att köra lite på isen också. Blir ju ganska halt på den hårdpackade snön/isen på gatorna också.

Det är en hopplös kombination att klara både gatåkning och is, om du inte bor i skogen där alla gator har ett tjockt lager snö/is på gatorna.

Ett endurodäck har 350 dubb så det blir 700 dubb totalt fram och bak.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Du måste rucka på nåt. Du kan inte få allt, att den funkar på is snö och asfalt......

Dom där sk Kamdubbarna funkar förmodligen bra på snö/packad snö/is osv, men kan inte tänka mig ens att dom klarar asfalt/isbelagd asfalt? Intressant ändå.

Dubbar som Best Grip och Maxi Grip har jag provat. Funkar alldeles utmärkt, blir dock dyrt om man ska ha fäste.

Bildubb är väl reglerat i vikt nuförtiden. Med din lokala däckgubbe snackar man om lastbilsdubb och kroppslängden bör då vara mellan 11-14 mm.

Jag brukar rekommendera Lasses Rallyservice. Han gör färdiga däck och man kan alltid ringa honom om man vill ha lite annan dubbning, tex korta dubb med lite längre på sidorna.

Jag har kört med lite allt möjlig. Kanske du får nåt tips här: http://www.saarela.se/vinterkorning.html
Finns bilder och filmer på däck och körningar.
Bakdäcket på CBR:en kommer från Lasses rallyservice. Har använts en vinter på Varaderon och en på CBR:en. Nu kör ju jag på spinn det mesta, nästan enbart på landsväg. Den börjar väl bli lite sliten i dubben, så jag funderar på att prova med att kompletteringsdubba med lite skruvdubb.
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Mycket spekulationer , Köpte en raptor för ett bra tag sedan och dem däcken var dubbade . Som på bil vinterdäck.
har själv undrat hur fa* han fick dit dem för dem satt perfekt och hårt.
Såklart köpte jag den på sommarn och pengarna gick till resa+garaget och inte ett par nya odubbade bakdäck.
Dem dubbade bakdäcken är fortfarande bra och dem har fått smaka en del på både grus o landsväg!
Så om du kan fixa några sådana så är det mitt tips. Kanske inte bästa greppet på is men dem håller länge!

Dessutom blev det fräcka märken kvar på asfalten när man skulle dra upp maskinen och slanga lite :yoparty
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det tror inte jag heller.

Men vad rekommenderar du för däck och dubb till en gathoj i dina trakter? Grundproblemet är att jag kan i princip inte undvika asfalt eftersom jag har 7 km transportsträcka längs E4an.

Jo, det mesta är ju spekulationer eftersom, dubbning är individuellt beroende på var man kör, vad för hoj och inte minst, hur upplever man en hoj med dubb.
okmaan har faktisk en poäng, trots att han framförde det på lite fel sätt och trots att han inte visste vad det var för däck. Gissar att han hade nån slags "lastbilsdubb". Dom sitter faktiskt ganska bra utan lim och man har ett utstick på max 2mm? Några wheelisar gör man ju inte med hoj heller

Din gamla Suzuki 250 dubbade jag med såna dubb. Körde en hel del 97:an till Luleå och tillbaka efter skoterspår. Dubbade bak på ett sätt att jag lämnade plats för kompletteringsdubbning. Du som bott i Boden vet ju hur vägen var/är. En hel del asfaltkörning och jag var inte försiktig med däcken.
Varaderorna är det likadant med. Hojarna är tunga as och har gått mycket mil på asfalt/isbelagd asfaltväg. Provade ett tag med lite längre rallydubb, men tyckte dom vandrade för mycket på landsväg, så jag bytte tillbaka till korta dubb.

Alltså, så skulle jag väl dubba idag om jag körde mycket på 97:an och det är väl förmodligen det som gäller där nere också? Nackdelen är väl att, kommer det mycket snö så går det inte att köra. Idag finns ju dubbdäck att köpa i alla möjliga former. Eftersom framdäcket inte nöts på samma sätt, så skulle jag nog prova med lite lite längre dubb fram, åtminstone på sidorna.

Vad tror du om det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det mesta är ju spekulationer eftersom, dubbning är individuellt beroende på var man kör, vad för hoj och inte minst, hur upplever man en hoj med dubb.
okmaan har faktisk en poäng, trots att han framförde det på lite fel sätt och trots att han inte visste vad det var för däck. Gissar att han hade nån slags "lastbilsdubb". Dom sitter faktiskt ganska bra utan lim och man har ett utstick på max 2mm? Några wheelisar gör man ju inte med hoj heller

Din gamla Suzuki 250 dubbade jag med såna dubb. Körde en hel del 97:an till Luleå och tillbaka efter skoterspår. Dubbade bak på ett sätt att jag lämnade plats för kompletteringsdubbning. Du som bott i Boden vet ju hur vägen var/är. En hel del asfaltkörning och jag var inte försiktig med däcken.
Varaderorna är det likadant med. Hojarna är tunga as och har gått mycket mil på asfalt/isbelagd asfaltväg. Provade ett tag med lite längre rallydubb, men tyckte dom vandrade för mycket på landsväg, så jag bytte tillbaka till korta dubb.

Alltså, så skulle jag väl dubba idag om jag körde mycket på 97:an och det är väl förmodligen det som gäller där nere också? Nackdelen är väl att, kommer det mycket snö så går det inte att köra. Idag finns ju dubbdäck att köpa i alla möjliga former. Eftersom framdäcket inte nöts på samma sätt, så skulle jag nog prova med lite lite längre dubb fram, åtminstone på sidorna.

Vad tror du om det?

Du menar alltså att lastbilsdubb funkar ok på asfalt? Det vore ju bra i så fall.

Jag är inte kvar där nere längre, har tillfälligt flyttat till sommarstugan utanför Kalix. Nere i skåne räckte det gott med regndäck på hojen vintertid. Dom få dagar det var snö överlever man utan hoj även om jag rent av tror regndäck räcker för att ta sig fram hjälpsamt.
Bott i Boden? Ja jag bodde ju förvisso i logement på A8 9 månader... Och ja vägarna här är väl ungefär detsamma utöver den jäkla E4an då.

Jag körde endurodubb på den TSen :tummenupp Det var naturligtvis den roligaste lösningen men funkar inte nu då jag som sagt var måste köra E4a för att ta mig någonstans. Iofs tar jag mig nog ut på älven snabbt via skoterlederna framåt januari om jag kör endurodubbat. :va

Jo, då låter det ju som att lastbilsdubb i mitten och rally dubb på sidorna är lösningen för mig.
Ska se om jag hittar nåt gammalt endurodäck hos någon kompis. Kanske man bara ska ta fram vinkelslipen och fimpa mittendubbarna på ett gammalt slitet endurodubbat däck... Det kan vara en billig och acceptabel lösning åtminstone till bakhjulet.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hmm... Många intressanta tips och råd. Jag börjar väga över mer åt lastbils-/bildubbhållet. Någon plogad isbana blir det antagligen inte (eller väldigt sällan) utan iskörningen kommer bestå i körning på opreparerad sjö som ju ofta har snö på sig. Hur är det att köra i skoterspår och annan halvterräng med olika dubbar, det kanske funkar lika bra med lastbilsdubb som med grövre isdubbar? Isåfall blir det nog att ringa däckverkstaden och fråga vad de tar för lastbilsdubbning.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Som sagt, allt är en kompromiss beroende på användningsområde.

Vanlig vinterväg är väl TKC med bildubb-stuk i mitten och lite längre dubb på sidorna om jag förstått rätt, tror mc-buden har bäst input här.

Terräng och väg med packad snö och is: endurodubb, finns färdiga däck att köpa

Isbana: finndubb is da shit, oöversträffade på is men kan inte köras en meter på asfalt

Skruvdubbar (typ cold cutter) har uppfattat som mest använt för 4-hjulingar och dylikt.

/Stefan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm... Många intressanta tips och råd. Jag börjar väga över mer åt lastbils-/bildubbhållet. Någon plogad isbana blir det antagligen inte (eller väldigt sällan) utan iskörningen kommer bestå i körning på opreparerad sjö som ju ofta har snö på sig. Hur är det att köra i skoterspår och annan halvterräng med olika dubbar, det kanske funkar lika bra med lastbilsdubb som med grövre isdubbar? Isåfall blir det nog att ringa däckverkstaden och fråga vad de tar för lastbilsdubbning.

Om du läst mina inlägg så har jag nog tyvärr kapat din tråd lite med mina egna bekymmer som kanske inte stämmer med dina.

Skoterspår funkar att köra odubbat om man vill. Största problemet med det är väl främst isfläckar framåt våren. Dubben greppar ju inte förrän den hittar is eller riktigt hårt packad snö. Skoterspåren är oftast så pass mjuka att gumminabbarna trycks in och ger någorlunda grepp.

Lastbilsdubb är ju inte "lika bra" som rallydubb eller endurodubb när du kommer ut i skogen.
När jag var 16 körde jag dagligen hela vintern med rallydubb(4.5 mm utstick) på min DT125a, jag fick ju oftast välja småvägarna istället för de större vägarna där asfalten började titta fram. Samt ligga i snösträngarna på mitten samt sidan av vägen.

Senare vintrar då jag kört dubbade offroad-hojar har jag kört med endurodubbade däck, och det funkar också om man kan välja sina vägar samt kördagar. Och det kunde jag ju eftersom jag hade bil.
Men nu måste jag i princip ut på E4an vilket gör mitt val svårare.

Så kan du undvika stora vägar och asfalt?
Om du kan det så köp ett par endurodubbade däck. Du kan hitta ett par ok beggade för 1500kr på blocket. Och håll dig sedan borta från asfalt för dels har du inget grepp där och dels slipar du snabbt ner dubbarna på asfalt.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det blev till slut skruvdubb med 4 mm utstick (Maxigrip hm11r) :) Har totalt ca 280 st, något fler fram än bak. Greppar helt okej på de flesta underlag, går att köra skoterspår (så länge det inte är för mjukt), iskörning går bra så länge det inte är mer än ca 2-3 dm snö :) Plogade skogsvägar är också kul att köra. Har kört totalt 40-50 mil och dubben fram ser helt oslitna ut och bak är de aningen nerslipade men 3/4 av livslängden återstår. Typ 4-5 st har ramlat ut, så inte särskilt många.

Har även provat en kompis hoj med endurodubbade 18/21-däck, de greppar betydligt bättre på alla snöiga och isiga underlag så jag tror det blir såna nästa vinter :) Fördelen med de jag har nu är ju iofs att jag kan köra väg hyfsat bra.


IMAG0032.jpg20130303_142015.jpg20130303_142009.jpg
(Har mer dubb i nu än
på bilden med däcket)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top