Val av endurocykel (tung förare)

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
Jag är på jakt efter en endurocykel. Problemet är att jag är ganska tung ca 140kg klarar tex en husaberg 650 av det om man byter fjädrar? om det ens finns såna fjädrar? Det kommer bli en del skogskörning och även bankörning, eller finns det nån annan modell jag borde kolla lite extra på??
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
wr 450 får max ha 100kg tror nog att husa är samma.

honda xr650 kanske är stabilare.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Min WR 450 hade inga bekymmer med mig när jag vägde 115 kg... även om den trivs bättre med mig på 92 kg ;)

Ne den klarar nog de men enligt lag får du inte väga mer än 100kg men den lär ju inte gå i sönder om du gör de.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och vilken "lag" säger att man inte får åka Husaberg om man väger 100+ då?

Husaberglagen såklart.

Eller kan det vara tyngdlagen?

Skiten är gjort för 100kg max, då är det väl klart som korvspad att skiten inte tål 140kg lika bra?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Fjädringen går ju alltid att fixa till vilken hoj man än har. Annars är det väl bakramen som kan vara klen på vissa hojar. Husan har ju rejäl bakram i stål så det ska väl inte vara några bekymmer.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Husaberg vet jag inte men wr'en är det svensk lag som säger så.
Hehe, WR:n borde man ju kunna sätta 200 kg som gräns på. Skottsäker i både motor och chassi. Kolla tex originalbakskärmen, den är ju typ 1 cm på tjockaste stället (tänker på den gamla WR:n med stålram) så det är inga problem att lyfta hojen i den. Det som kan gå sönder är ett fäste till en elekronikbox som kan vibrera av. Sen är det dumt att ljuddämparen inte är gummiupphängd så den kan vibrera sönder.
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Hehe, WR:n borde man ju kunna sätta 200 kg som gräns på. Skottsäker i både motor och chassi. Kolla tex originalbakskärmen, den är ju typ 1 cm på tjockaste stället (tänker på den gamla WR:n med stålram) så det är inga problem att lyfta hojen i den. Det som kan gå sönder är ett fäste till en elekronikbox som kan vibrera av. Sen är det dumt att ljuddämparen inte är gummiupphängd så den kan vibrera sönder.



Jo den borde hålla för 140kg men man kanske inte ska ta dom största hoppen på banan bara så borde det funka..
 

vlt

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Västerås
Hoj
ktm 950 sm
Kolla i registeringspappren var maxvikten är på hojen,

Kör en ktm 525 exc och på pappren står det att hojen få ha maxlast på 230 kilo och jag väger 120 och jag bytte fjädrar på hojen och nu går den som en dröm.

Så rn 660 borde ej vara något problem, men kolla pappren vad som står där.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kolla i registeringspappren var maxvikten är på hojen,

Kör en ktm 525 exc och på pappren står det att hojen få ha maxlast på 230 kilo och jag väger 120 och jag bytte fjädrar på hojen och nu går den som en dröm.

Så rn 660 borde ej vara något problem, men kolla pappren vad som står där.

Ahem....vad regbeviset säger betyder inget alls om man pratar vad som funkar i endurospåret.

140 pannor är inga problem rent mekaniskt för hojarna, däremot fjädringen på cyklarna - det blir till att byta fjädrar och få dämparna ombyggda att klara av de betydligt kraftigare fjädrarna. :)

Är det riktig enduro som skall köras gör en 450 slarvsylta av en förare på 140 pannor med, det är overkill. En 650 är fränt, men ett bra sätt att göra det svårt för sig i skogen.

Problemet man kommer till är när man vill blanda, att samma hoj skall vara skitkul på grus, köras på motardbanor och funka i brottarenduro och ta ett par platåer på crossbanan. :hihi
 

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
Ahem....vad regbeviset säger betyder inget alls om man pratar vad som funkar i endurospåret.

140 pannor är inga problem rent mekaniskt för hojarna, däremot fjädringen på cyklarna - det blir till att byta fjädrar och få dämparna ombyggda att klara av de betydligt kraftigare fjädrarna. :)

Är det riktig enduro som skall köras gör en 450 slarvsylta av en förare på 140 pannor med, det är overkill. En 650 är fränt, men ett bra sätt att göra det svårt för sig i skogen.

Problemet man kommer till är när man vill blanda, att samma hoj skall vara skitkul på grus, köras på motardbanor och funka i brottarenduro och ta ett par platåer på crossbanan. :hihi

Nej regbeviset säger väl kanske inte så mycket,
det är ju fjädringen som jag är orolig för, Jag har kört motocross i min ungdom ca 5år så det kommer säkert bli lite fart på banan iaf. men troligtvis är det väl mest grus som kommer att åkas:)

men det finns alltså dämpare som klarar av den belastningen???

Kompisen köpte sig en super enduro och måste ju säga att den gick väldigt fint med mig på, men tror inte det riktigt kommer bli lika kul på banan med den och försöka bryta runt den i skogen är nog heller inte så lätt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej regbeviset säger väl kanske inte så mycket,
det är ju fjädringen som jag är orolig för, Jag har kört motocross i min ungdom ca 5år så det kommer säkert bli lite fart på banan iaf. men troligtvis är det väl mest grus som kommer att åkas:)

men det finns alltså dämpare som klarar av den belastningen???

Kompisen köpte sig en super enduro och måste ju säga att den gick väldigt fint med mig på, men tror inte det riktigt kommer bli lika kul på banan med den och försöka bryta runt den i skogen är nog heller inte så lätt.

140 pannor är i överkant för de fjädrar jag sett, men det är klart det kommer fungera. Ta kontakt med specialister (Kumlins i Sala exvis) så löser de fjädringen åt dig.

Superenduron är inte en endurocykel, att det går att gräva mylla med den är inte samma sak som att det är en bra cykel för sådant.

Det är lite som att släpa ut en BMW 1600GT i Rookie600, den har ju två hjul, klart det lirar. ;)
 

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
140 pannor är i överkant för de fjädrar jag sett, men det är klart det kommer fungera. Ta kontakt med specialister (Kumlins i Sala exvis) så löser de fjädringen åt dig.

Superenduron är inte en endurocykel, att det går att gräva mylla med den är inte samma sak som att det är en bra cykel för sådant.

Det är lite som att släpa ut en BMW 1600GT i Rookie600, den har ju två hjul, klart det lirar. ;)


Ja det är säkert i tyngsta laget, men det är ju bra att veta att det kanske finns, ska kolla med dom. Tack för bra info

Nej att det är en bra enduro cykel tror inte jag heller, fast vi har nog lite olika uppfattningar om vad bra är:D Men jag kommer troligtvis bli förnedrad på grusvägen av den:yoparty
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
:tummenupp
Ja det är säkert i tyngsta laget, men det är ju bra att veta att det kanske finns, ska kolla med dom. Tack för bra info

Nej att det är en bra enduro cykel tror inte jag heller, fast vi har nog lite olika uppfattningar om vad bra är:D Men jag kommer troligtvis bli förnedrad på grusvägen av den:yoparty

Kan nog säga att Husan står sig ganska bra mot Superenduron på grusväg då Husan är sjukt stark och sedan är den mycket lättare att ta lös vid ev fastkörning:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar det som att TS är nybörjare på grus så jag säger köp vilken som helst och gasa på en stund. Även om du väger 140kg så tror jag det dröjer ett tag tills du upplever problem pga för mjuk fjädring.

Sen tror jag även att en 250F kommer vara tillräckligt stark för dig om du ska åka enduro. Och andra sidan skriver du grusväg vilket inte är samma sak som enduro så syftet med hojen verkar vara lite oklart.
 

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
Jag tolkar det som att TS är nybörjare på grus så jag säger köp vilken som helst och gasa på en stund. Även om du väger 140kg så tror jag det dröjer ett tag tills du upplever problem pga för mjuk fjädring.

Sen tror jag även att en 250F kommer vara tillräckligt stark för dig om du ska åka enduro. Och andra sidan skriver du grusväg vilket inte är samma sak som enduro så syftet med hojen verkar vara lite oklart.

Nybörjare och nybörjare nog har jag kört en hel del grus förr. Men som jag skrev i tidigare inlägg så kommer det köras en del bana oxå där av min fjädrings oro.

om motor effekten kommer räcka är jag inte ett dug orolig för, har haft 2st 250cc förut och det finns gott om saft i dom, Men det känns ändå som en 650 kommer passa mina ända mål bättre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nybörjare och nybörjare nog har jag kört en hel del grus förr. Men som jag skrev i tidigare inlägg så kommer det köras en del bana oxå där av min fjädrings oro.

om motor effekten kommer räcka är jag inte ett dug orolig för, har haft 2st 250cc förut och det finns gott om saft i dom, Men det känns ändå som en 650 kommer passa mina ända mål bättre.

Beställ fjädrar från usa om det behövs då. Där finns det större urval.

Jag väger bara knappt 90 kg och har redan styvaste gaffelfjädrarna som verkar finnas hos handlarna i sverige. Sen tycker dom att man ska shimsa om fjädringen om man ändå behöver styvare. Dom har väl säkert rätt men det är ju jag för snål för.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top