Val av första hoj!?

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
Tjena

Behöver lite tips och råd ang. första hoj. Det jag funderar på är följande:

Suzuki GSX-R 600
Honda CBR 600F
Kawasaki ninja 600
Yamaha R6

Ska försöka hålla mig till 600 pga försäkringen.

Så, tankar och åsikter??? Allt från kvalité, komfort (inte så viktigt dock), utséende etc. Nån speciell årsmodell man ska hålla sig över om nåt är bytt kanske?
Jag är drygt 1.90 lång och 95kg föresten.

Tack på förhand
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Chaimera skrev:
2468250 Tjena

Behöver lite tips och råd ang. första hoj. Det jag funderar på är följande:

Suzuki GSX-R 600
Honda CBR 600F
Kawasaki ninja 600
Yamaha R6

Ska försöka hålla mig till 600 pga försäkringen.

Så, tankar och åsikter??? Allt från kvalité, komfort (inte så viktigt dock), utséende etc. Nån speciell årsmodell man ska hålla sig över om nåt är bytt kanske?
Jag är drygt 1.90 lång och 95kg föresten.

Tack på förhand


Hondan känns skottsäker... Alla borde dock vara prestandamässigt tillräckliga!

Prova sitta, köra och glöm inte kolla premien innan köpet! :tummenupp
 

Priyantha

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Handen
Hoj
Ingen... :(
Köpte en -00: R6:a nu i våras, och har varit grymt nöjd med den som första hoj. trevlig och lättkörd hoj, som går mycket bra!

Bara att du åker å provar några innan, om du har möjlighet!

Lycka till!
 

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
bapuba skrev:
2468265 varför inte en kawa zzr 600 räcker bra till det mesta när man är färsking:tungan

Tack för den..:D
Ja dom är rätt sjyssta men jag vill nog ha nåt mer sportigt så jag slipper byta direkt. :)

Priyantha skrev:
2468282 Köpte en -00: R6:a nu i våras, och har varit grymt nöjd med den som första hoj. trevlig och lättkörd hoj, som går mycket bra!

Bara att du åker å provar några innan, om du har möjlighet!

Lycka till!

Från början skulle jag bara ha en R6:a för dom är så jävla snygga.:) Men det finns ju andra också. Hur känner du nu? Är du "trött" på den eller håller den fortfarande?
 
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Chaimera skrev:
2468771
Från början skulle jag bara ha en R6:a för dom är så jävla snygga.:) Men det finns ju andra också. Hur känner du nu? Är du "trött" på den eller håller den fortfarande?

Jag fick höra en skön kommentar i tisdags när en kille provkörde en R6:a ute på Sviestad, han kom in mitt i passet, leendet syntes genom hjälmen och han sa nu förstår jag att alla vill köra R6:a! :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har kört en gammal zzr 600 som förstahoj under sommaren, tycker den var bra att börja med. Billig att köpa/åka/försäkra och bekväm körställning. Kommer säkert hållas med den en eller ett par säsonger till om jag inte lyckas köra sönder för mycket på den. Räknar med att den kommer få noll mil på mätaren igen nästa sommar isåfall, inte så många mil kvar nu till 9999 :)
 

Priyantha

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Handen
Hoj
Ingen... :(
Har kört ca 600mil med den nu i sommar. Mesta dels bara cruisat och inga längre sträckor.
Är helnöjd med den fortfarande. Men har dock inte testkört några andra 600cc

Den finns till salu under köp&sälj :)
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Karaktär

Lånar tråden lite....

Om man ser till årsmodeller runt -01.
Vilka karaktärsdrag har dom olika hojarna i japs-sport-600-kvartetten?

Är det några årsmodeller man ska undvika?
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Tja..
Som nån sa, prestandamässigt kommer du inte bli besviken på nån av dessa 600:eek:r, de räcker gott å väl.
Sen utseendemässigt så är smaken som baken!
Vilken som är skönare och sitta på.. hmm.. det är väl nåt som jag inte kan uttala mig om eftersom jag är ca 170 "lång" :D
Men en sak kan jag lungt säga, och det är att efter att ha provat CBR600Fs (-02), R6 (-03), GSXR 600 (-03) och ZX6R (-03) så är valen enkelt; ZX6R all the way!!
Den skönaste och snabbaste 600:n som jag nånsin kört! På Kinnekulle Ring hade jag inga problem som helst och hänga på R1-grabbarna.. GRYM hoj :tummenupp

Lycka till!
 

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
Dioxin skrev:
2470735 Tja..
Som nån sa, prestandamässigt kommer du inte bli besviken på nån av dessa 600:eek:r, de räcker gott å väl.
Sen utseendemässigt så är smaken som baken!
Vilken som är skönare och sitta på.. hmm.. det är väl nåt som jag inte kan uttala mig om eftersom jag är ca 170 "lång" :D
Men en sak kan jag lungt säga, och det är att efter att ha provat CBR600Fs (-02), R6 (-03), GSXR 600 (-03) och ZX6R (-03) så är valen enkelt; ZX6R all the way!!
Den skönaste och snabbaste 600:n som jag nånsin kört! På Kinnekulle Ring hade jag inga problem som helst och hänga på R1-grabbarna.. GRYM hoj :tummenupp

Lycka till!

Låter bra. Dock har jag inte riktigt råd med en -03. Hur mycket skiljer sig från låt säga -00 och -03 på de olika hojarna? Nån speciell jag ska undvika eller att jag absolut ska ha en -01 av en viss för de ändrat nåt sen -00 etc?

Mycket frågor, jag vet. Uppskattar alla svar.:tummenupp
 

gidstedt

NINJA 600
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Larv
Hoj
Kawasaki ninja
Jag har en ninja 600... mycket billig att försäkra.. och en mycket fin hoj.

När det gäller ninja så ska du hellt klart ha en nyare årsm. För till 2001 ändrade de fronten, som jag tycker är mycket snyggare nu.... Men till prestanda tror jag inte att det är någon skillnad!!!

Chaimera skrev:
2470885 Låter bra. Dock har jag inte riktigt råd med en -03. Hur mycket skiljer sig från låt säga -00 och -03 på de olika hojarna? Nån speciell jag ska undvika eller att jag absolut ska ha en -01 av en viss för de ändrat nåt sen -00 etc?

Mycket frågor, jag vet. Uppskattar alla svar.:tummenupp


När det gäller ninja så ska du ha en nyare modell. För till 2001 ändrade de fronten som nu är mycket snyggare, tycker jag. Men till prestanda är det nog ingen skillnad för än ännu nyare modeller... :tungan
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Chaimera skrev:
2468250 Tjena

Behöver lite tips och råd ang. första hoj. kanske?

Varför kollar du inte på en 1000 cc.
När jag köpte min hoj så var jag på väg att köpa en sportig 600 men det blev en inte fullt så sportig 1000 och det är något jag inte ångrar idag.

Skulle jag däremot köpa en hoj för att bara köra bana skull det garanterat bli en 600 :tummenupp
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Chaimera skrev:
2468250 Tjena

Behöver lite tips och råd ang. första hoj. Det jag funderar på är följande:

Suzuki GSX-R 600
Honda CBR 600F
Kawasaki ninja 600
Yamaha R6

Ska försöka hålla mig till 600 pga försäkringen.

Så, tankar och åsikter??? Allt från kvalité, komfort (inte så viktigt dock), utséende etc. Nån speciell årsmodell man ska hålla sig över om nåt är bytt kanske?
Jag är drygt 1.90 lång och 95kg föresten.

Tack på förhand

1.90 på en 600?

Jag är 1,73 och tycker en 600 är hmmmm lite liten att köra, ej effektmässigt men lite...
"moppe" :huvet (hittade ingen bättre gämförelse)

En större hoj med en del år på nacken med "lagom mycket effekt" är nog ett bättre val för dig, tror jag :va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top