Val av gräsklippare?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör du handjagat rekommenderar jag dig starkt att använda miljöbränsle. Bara för din egen skull då, det är sjukt dåliga avgaser som du går rakt bakom och suger i dig, stor skillnad mot miljöbränsle.
Har du åkgräsklippare behöver du inte bekymra dig på samma sätt.
Ska du låta klipparen stå över vintern så ska den stå med miljöbränsle då vanlig macksoppa förstör membran och blir dålig och du har vatten i förgasaren till sommaren.

Kör med en smått läckande åkklippare.. Gjort av med 10 liter aspen redan i år, börjar bli dyrt :huvet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Klippte lite igår, fan va man stinker avgaser efter 1h med klipparen.
Skulle bara vilja komma över Aspen lite billigare. Nån som har ide norr om sthlm.
Kör ju röjsåg, motorsåg endast på aspen 2T. Men där är det ju bara några dunkar per år. I klipparen går det ju åt lite mera och är 4T soppa.

De är fula som fan Aspen, går bara att hitta billigt på större volym. Vet att skiljer markant i pris på 200l-fat kontra dunk. En del större handlare har en Aspen pumpstation där man kan fylla sina dunkar billigare.
Det finns ju dock andra tillverkare av Alkylat, jag köpte en dunk på Statoil av ren lathet då jag inte orkade åka de extra 2km till verkstaden och hämta. 180:- för en dunkjävel...
Biltema kanske har Alkylatbensin?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag kör med en ärvd Klippo med Briggs & Stratton från 1987, nya knivar förra säsongen, annars har den bara fått lite olja ngn gång då & då (det har varit hel, delsyntet av blandad kvalitet...) tror den fått 2 stift på 28 år...startar på 3:e rycket efter vintern, på sommaren på första, chassie i aluminium = rostfritt. Sjuk maskin.....:rock :kär
+1 på det! Vi kör en ärvd Klippo som härstammar från början av 80-talet. Den har nog varken fått ny olja eller någon annan form av kärlek på många år, men startade på andra rycket efter att stått i kallförråd hela vintern.

Jag brukade sommarjobba på en kyrkogård för en herrans massa år sedan och vi provade massa olika märken på gräsklippare, men det slutade alltid med att vi plockade fram våra gamla Klippo. Funkade alltid utan något strul medan de andra ständigt gick sönder.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ser ut som de blir å hämta en qvarna rider 216 awd med 103cm klippbord på fredag. Hade tänkt skaffa vattenskoter till denna sommar men de e väl nästan lika skoj å klippa gräs eller!? :3freak

Edit: 40k fattigare men stor skillnad

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skruvade av kniven på min sjukt praktiska el-klippare, som bara ätit en sladd. Maken till oslipad ny kniv har jag inte sett tidigare. Är för att de ska hålla för alla möjlig misshandel? Nu är frågan hur jag ska slipa den. Jag har en tormek våtslip, men så vass vete fan om det behöver vara. Ska jag bara fortsätta i den vinkeln som redan är lagd? Och är det verkligen bara yttersta 6 cm som ska vara slipat?

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Hoj
Suzuki gs500f
För er som är ute efter en elgräsklippare med batteri så rekommenderar jag starkt bosch rotak 43 li m så är en nyhet för i år. Det ingår två 4,0 Ah batteri i dessa klippare för ca 5000 kr. Grymt bra klippare som har fått höga betyg! Ett batteri räcker till typ ca 500 kvm

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skruvade av kniven på min sjukt praktiska el-klippare, som bara ätit en sladd. Maken till oslipad ny kniv har jag inte sett tidigare. Är för att de ska hålla för alla möjlig misshandel? Nu är frågan hur jag ska slipa den. Jag har en tormek våtslip, men så vass vete fan om det behöver vara. Ska jag bara fortsätta i den vinkeln som redan är lagd? Och är det verkligen bara yttersta 6 cm som ska vara slipat?
Rätta till det som är fel.
Det är bara ändarna som behöver vara vassa, så vida det inte är en "mulcher". Då har du en egg till längre in på kniven.
Fortsätt med den vinkel den har från början.
Blir den "för vass" så rättar det till sig ganska fort...
Om du slipar mycket, så kan det vara idé att kolla balansen och korrigera med slipmaskinen.
Men det behövs sällan, om du inte har svetsat sprickor.
Det skall du inte göra.
När kniven slipats ett par gånger så byter man den.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör du handjagat rekommenderar jag dig starkt att använda miljöbränsle. Bara för din egen skull då, det är sjukt dåliga avgaser som du går rakt bakom och suger i dig, stor skillnad mot miljöbränsle.
Har du åkgräsklippare behöver du inte bekymra dig på samma sätt.
Ska du låta klipparen stå över vintern så ska den stå med miljöbränsle då vanlig macksoppa förstör membran och blir dålig och du har vatten i förgasaren till sommaren.

Nu när jag köpt ny klippare och 3/4 delar inte bara rinner ut genom det läckande soppasystemet ska jag nog kosta på lite aspen :gnissla

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hur ofta måste man klippa om man ska köra med mulching?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!