Val av hjälm - rekomendation

Marsipulami

Guest
Jag ska köpa en ny hjälm för kommande säsong. Nu är jag lite klyven på vilken hjälm jag ska köpa, har kollat på 3 olika hjälmar som jag gillar.

Nu vill jag höra med er där ute vad ni anser om de hjälmar som jag är intresserad av.

(Se de 3 följande bilderna)

:confused:

Marsipulami

Guest
Arai NR5 Script

Bifogat

• arai nr 5 script.gif
    arai nr 5 script.gif
    27.4 KB · Visningar: 279

Marsipulami

Guest
Re: Re: Val av hjälm - rekomendation

Shoei petit-tc1

Bifogat

• shoei petit-tc1.gif
    shoei petit-tc1.gif
    19.9 KB · Visningar: 272

Marsipulami

Guest
Re: Re: Re: Val av hjälm - rekomendation

Shoei XR 900

Bifogat

• shoei xr 900.jpg
    shoei xr 900.jpg
    15.4 KB · Visningar: 272

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Både Shoei och Arai har ju erkänt bra kvalite, men jag har inga personliga erfarenheter av dem. Det jag hört är att de passar olika form på huvudet, dvs Arai är bra för de med en viss form på huvudet, och Shoei, de som har annan form.

Har du själv provat alla modellerna förresten?, tänk på att hjälmen ska sitta riktigt tight, även runt kinderna, det ska trycka ihop kinderna endel tom.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hallå cooling, så du e aktiv nu igen, gott o se som vi säger! :rolleyes:
Ta den hjälmen som sitter skönast och inte flyger upp bara för att du gasar i 240. Min vill gärna slitas av när jag passerar 240 - 260. Alltså, den ska sitta tajt.

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattiaz skrev:
Både Shoei och Arai har ju erkänt bra kvalite, men jag har inga personliga erfarenheter av dem. Det jag hört är att de passar olika form på huvudet, dvs Arai är bra för de med en viss form på huvudet, och Shoei, de som har annan form.

Har du själv provat alla modellerna förresten?, tänk på att hjälmen ska sitta riktigt tight, även runt kinderna, det ska trycka ihop kinderna endel tom.

Klart att du ska vara först. :mad:

750RR :hej

Marsipulami

Guest
Jag har provat alla hjälmarna och alla sitter mycket bra på huvudet, precis som ni beskriver. Vad jag dock inte gjort och vad jag har svårt för, det är att testa hur hjälmarna är i typ 200km/h samt hur de är vid normala förhållande (tänker på en hastighet av 120km/h om det nu klassas som normalt)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Val av hjälm - rekomendation

Marsipulami skrev:
Jag har provat alla hjälmarna och alla sitter mycket bra på huvudet, precis som ni beskriver. Vad jag dock inte gjort och vad jag har svårt för, det är att testa hur hjälmarna är i typ 200km/h samt hur de är vid normala förhållande (tänker på en hastighet av 120km/h om det nu klassas som normalt)

Sätt krukan på huvet o skaka som en hund, följer den med utan att glappa och den ser cool ut så köp. Den formar sig ju efter ditt huve sen vilket kommer bli mer bekvämt. Låna sen heller inte ut den till nån. :tummenupp
Hade inte du redan beställt en hjälm av touringbutiken? :confused:

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mattiaz skrev:
Har ju gått upp i tid idag, annars brukar jag ligga och dra mig till 11, så nånting måste jag ju göra medans jag är uppe :crash

Kom in på msn istället. :)

Och Marsi: Kom o prova skinnstället! :tummenupp

750RR

Marsipulami

Guest
maverick_750rr skrev:
Kom in på msn istället. :)

Och Marsi: Kom o prova skinnstället! :tummenupp

750RR

Okej, men hon ville inte ha stället av den anledningen att hon inte ville lägga ut för mycket (även om ditt pris var lågt). Du vet tjejer :fakta

Rascal

Stödköp cognac !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SP-1
Hur ser ditt huvud ut egentligen...?
Jag ska inte säga att du är ensam, men det är nog inte så många som tycker att både Arai och Shoei sitter bra på skallen.
De båda hjälmtillverkarna har förmodligen inte använt samma provdocka när de gjorde sina hjälmar.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Re: Re: Re: Re: Val av hjälm - rekomendation

Marsipulami skrev:

XR 900an e bra, va väl bäst i test eller nåt sånt? Den passar särskilt för folk med avlångt ansikte tydligen...

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag har en Nolan X-lite, och den sitter tight, men den trycker samtidigt bara på några punkter på huvudet, dvs pannan och bakhuvudet... trycket är såpass hårt att man får ett märke i pannan, som ser ut precis som man blivit tilldaskad av en bräda eller dyl.

Därför ska jag antagligen byte hjälm frammåt sommaren, provade en Shoei Z-ONE i butik idag, och den sitter klockrent! Den sitter dessutom tight även vid kinderna, något som X-lite´n inte gör.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Re: Re: Re: Re: Re: Val av hjälm - rekomendation

Emmi skrev:
XR 900an e bra, va väl bäst i test eller nåt sånt? Den passar särskilt för folk med avlångt ansikte tydligen...

Och platta pannor... :rolleyes:

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Har en XR-900 och är väldigt nöjd, sitter väldigt bra. Kör man med glasögon/solglasögon är den speciellt bra då det finns plats på sidorna så att det inte klämmer. Jag upplever den som tyst också.

Har jag avlångt ansikte och platt panna förresten? Jag måste se för jävlig ut :D

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...