Val av hjälm!

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Nån som kan ge bra svar på den här frågan.
Nu är jag inte ute efter att någon skall försvara sitt eget val av hjälm.

Jag har nämligen konstaterat ett problem.
Min hjälm. en Caberg hjälm!
Sedan jag bytte hoj och satte mig på 999:an så upplever jag att hjälmen tar för mycket fartvind.
När jag kommer upp över 130 - 140 så känns det som om hjälmen fungerar som en luftbroms.

Min fundering är om det är så att hjälmen är för lite areodynamisk..
Kan en hjälm vara det?
Frågan är om jag skulle tjäna något på att byta hjälm?
Finns det hjälmar som har bättre aerodynamik än andra?
( Dom ser ju nästan likadana ut :) )

Så till kärnan!
Är det så..

Vad skall jag välja för hjälm???
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vad hade du för hoj innan? Jag gissar att kåpglaset på Duccen är betydligt lägre och det medför ju att du får mer vind rakt på hjälmen.

Inte säkert att ett hjälmbyte skulle hjälpa.:va Kanske byta till ett högre kåpglas??
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Rasorblade skrev:
2593923 Vad hade du för hoj innan? Jag gissar att kåpglaset på Duccen är betydligt lägre och det medför ju att du får mer vind rakt på hjälmen.

Inte säkert att ett hjälmbyte skulle hjälpa.:va Kanske byta till ett högre kåpglas??

Precis.. Ett högre kåpglas är ju att rekomendera.

Sen är det en fördel med hjälmar som har "vinge" i bak.
Det tar ju bort lyftkraften man kan få i höge hastigheter,
men du kanske redan har det?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hur stor skalle har du?

fabrikörer av billigare plasthjälmar, t.ex. CABERG tillverkar sällan skalen i mer än 2 storlekar. Köper du t.ex. arai som har upp till 5 skalstorlekar så får du en hjälm med mindre yttermått om du har litet huvud.

Sen är olika hjälmar mer eller mindre aerodynamiska, personligen så skulle jag satsa på shoei x-spirit (finns i 5 skalstrl vill jag minnas) alternativt Arai RX-7 corsair (något brusig men satan i gatan vilken ventilation!)

Idag kör jag med arai´s näst värsta, Astro-R som funkar kalasbra, men nästa hjälm blir som sagt rx-7 eller x-spirit främst pga ventilationen och pimpfaktor :rolleyes:
 

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
hjäm

Har själv åkt med "vinge" eller "spoiler" bak på hjälmen i år..och har upplev en klar bättring..sen kan ju vikten vara av betydning..byte till en lätt shoei hjälm i åt och det känns iallafall bä:tummenupp

ttre
Snail_shell skrev:
2593904 Nån som kan ge bra svar på den här frågan.
Nu är jag inte ute efter att någon skall försvara sitt eget val av hjälm.

Jag har nämligen konstaterat ett problem.
Min hjälm. en Caberg hjälm!
Sedan jag bytte hoj och satte mig på 999:an så upplever jag att hjälmen tar för mycket fartvind.
När jag kommer upp över 130 - 140 så känns det som om hjälmen fungerar som en luftbroms.

Min fundering är om det är så att hjälmen är för lite areodynamisk..
Kan en hjälm vara det?
Frågan är om jag skulle tjäna något på att byta hjälm?
Finns det hjälmar som har bättre aerodynamik än andra?
( Dom ser ju nästan likadana ut :) )

Så till kärnan!
Är det så..

Vad skall jag välja för hjälm???
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
hjälmval

Hej,

som emullo påpekar är vingen det enda jag vet som påverkar aerodynamiken på en hjälm.

Vilken hjälm du skall välja har med utformningen av ditt huvud att göra, olika fabrikanter passar olika skallar. Så det är bara att prova.

Själv har jag shark. Hade tidigare AGV, fast den passade inte min skalle lika bra.
 

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Du skall inte köra så fort... :D

Annars är jag mycket nöjd med min Shoei XR1000 även 140+ :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Snail_shell skrev:
2593904
Vad skall jag välja för hjälm???

Att hitta en hjälm som passar är lika svårt som att hitta ett bra fruntimmer. Den/hon som passar en person passa inte alls en annan.
Passform är det absolut viktigaste.
Åker den in i ansiktet så är den för stor, eller har fel passform.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Sitt inte upp pa sporthojen! luta dig fram, "under" kapglaset ska du se att vinden inte suger tag i hjalmen lika latt;)
 

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Södertälje
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Fürstenhoff verkar ju ha huvudet kvar trots 346.25km/h, så en AGV Ti-Tech kanske skulle kunna vara något...

/ Klabbe
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Klabbe skrev:
2595899 Fürstenhoff verkar ju ha huvudet kvar trots 346.25km/h, så en AGV Ti-Tech kanske skulle kunna vara något...

/ Klabbe


Just AGV Ti-Tech fick rysligt dåliga betyg i stötupptagning i tyska Motorrads stora hjälmtest förra sommaren.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top