Val av hoj för att kunna njuta och busa?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man tycker alla hojar är trötta så kan man prova att varva lite.
jag har åkt ifrån betydligt större hojar med min KTM exc 450.

Det är inte leksakerna som är roliga, utan hur man använder dem :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag inte kört en 929 men om du tyckte den var trött så finns nästan bara en väg att gå. "Nyare" 1000cc så behöver du inte oroa dig om det är tillräckligt eller inte...

Suzuki 05-06
R1 05-07
Zx10 05 (en riktig utmaning)

Det var väl mer klumpigheten hos 929an han inte gillade.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Helt riktigt ser jag nu, då stämmer mitt tips ännu bättre....

Jo, jag har en polare som köpt sig en 929a som första hoj, han är sjukt imponerad av hur snabbt det går och hur exakt och lätt den svänger. Sa åt honom att hoppa över att provköra nya sporthojar tills han har råd att uppgradera. :hihi

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jo, jag har en polare som köpt sig en 929a som första hoj, han är sjukt imponerad av hur snabbt det går och hur exakt och lätt den svänger. Sa åt honom att hoppa över att provköra nya sporthojar tills han har råd att uppgradera. :hihi

har provkört en förgasar R1a ^^ i know what u are talking about :tummenupp

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Kawasaki zx10r 2004-2007 om du vill ha bus, känns som framhjulet är fullt med helium. Inga problem att dra en wheelie bra bit över 200 plus att med lite högre kåpglas så sitter man kanon.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Ställer mig i SD 990 kören ja. =) (Tro vrf?:rolleyes:)

Någon beskriver den som väldigt aggresiv bla bla bla. Jag har inte kört så mkt hojar, mest bara GSX 750 (körskolehoj typ) och GSX-R 750 -01 streetfightad. Och jämför med båda är den extremt smidig. Jämfört med GSX går den förjävla bra, och jämfört med GSX-Rn är den lugn å fin.
Jag beskriver den som en moppe (smal och smidig) med en del trycka. Men tycker inte alls min -06 skulle vara lynnig på något vis. Det är ju en twin med allt vad det ger dock. =)

Men som så många andra ggr är ju det rätta svaret: Provkör!!
Det gjorde inte jag mer än när jag köpte den, men blev ju bra ändå.:crash

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Men som så många andra ggr är ju det rätta svaret: Provkör!!

Det gjorde inte jag mer än när jag köpte den, men blev ju bra ändå.:crash

Lite halvt OT, men jag måste ändå fråga.

Hur bär sig alla åt för att provköra alla hojar man har på sin intresselista?
Jag tycker det kan vara rätt svårt att hitta ens någon av alla de hojar man är intresserad av inom rimligt avstånd och är det då en privatperson som säljer så brukar det ju vara allmänt oaccepterat att bara komma för att provköra. Är det en handlare som säljer så brukar det ju vara lite enklare att få till en provkörning, men det kan ju lätt gå åt en heldag för det om man inte har handlaren runt hörnet. Det skulle ju kunna ta en hel sommar att hitta och provköra alla intressanta hojar innan man bildat sig en uppfattning om vilken hoj man gillar bäst.

Själv har jag köpt vissa hojar helt utan provkörning och vissa andra har jag bara tagit på en kort testrepa i samband med köpet, men då har jag redan bestämt mig att jag skulle köpa den.
Trivs man inte med hojen så får man väl byta, risk finns såklart att man förlorar några spänn på det men tid är ingen billig vara heller.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Touno
kul-:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
låter gött-:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Skjuts-:confused::va (inte provat) men känns mö bättre än SD:rolleyes:

Hur ofta skjutsar du? Jag gör det nästan jämnt nu förtiden... Jag gillar min K6, men skulle vilja ha en Touno med...:(

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
(inte behöva slåss med hojen för att få ner den gött i kurvorna)
Känner igen beteendet från min Triumph Sprint RS. När jag tog ut den våren 2014 var det bara +3C ute och jag tänkte 0,3 bar / 30kPa lägre tryck fram (jämfört med Triumph rekommenderade tryck) skulle göra däcket varmare, bättre grepp.
Resultat: Hojen svängde bara jag tittade åt det hållet jag skulle. :)
Min Suzuki SV650S var så nervös att minsta ojämnhet/lutning på vägen fick den att svänga bort/nedåt. Bytte däck till Dunlop Sportmax Sportsmart och den blev mycket stabilare. :)
Så det beteende du ogillade så starkt på 929 kan berott på "olämpliga däck" eller 0,3 bar för högt lufttryck fram.
Men hade 929an 16" framhjul är ju urvalet av däck begränsat.....:huvet

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lite halvt OT, men jag måste ändå fråga.

Hur bär sig alla åt för att provköra alla hojar man har på sin intresselista?
Jag tycker det kan vara rätt svårt att hitta ens någon av alla de hojar man är intresserad av inom rimligt avstånd och är det då en privatperson som säljer så brukar det ju vara allmänt oaccepterat att bara komma för att provköra. Är det en handlare som säljer så brukar det ju vara lite enklare att få till en provkörning, men det kan ju lätt gå åt en heldag för det om man inte har handlaren runt hörnet. Det skulle ju kunna ta en hel sommar att hitta och provköra alla intressanta hojar innan man bildat sig en uppfattning om vilken hoj man gillar bäst.

Själv har jag köpt vissa hojar helt utan provkörning och vissa andra har jag bara tagit på en kort testrepa i samband med köpet, men då har jag redan bestämt mig att jag skulle köpa den.
Trivs man inte med hojen så får man väl byta, risk finns såklart att man förlorar några spänn på det men tid är ingen billig vara heller.

Man passar på när tillverkarna har events, KTM och Triumph har jag provkört på deras roadshows, kawa på deras bandagsevent, sedan var det ju ett skoj event på ATT våren 2014 där man kunde provköra lite skojiga hojar som galenpannan och ärkeduken.
På det viset kan man provköra en hög med hojar, och dessutom modeller som aldrig finns till provkörning hos handlarna, som galenpanna, ärkeduke, ninjorna och rc8or. :hihi

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!