Val av hoj

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Inte för att vara tråkig men tro inte på allt vad folk säger om hästar hit och dit, stämmer sällan.

Jag vill minnas att Gasgas av samma årsmodell som jag hade bänkades till ca 30 bakhjulshästar och den var bra mycket piggare än en mito som ska ha 30 eller vad nu svenne säger.

Sedan vore det ju inte första gången den angivna effekten sänkts för en nyare modell bara för att de gamla siffrorna var lite väl tilltagna, om nu så är fallet med ovan nämnda hojar
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Inte för att vara tråkig men tro inte på allt vad folk säger om hästar hit och dit, stämmer sällan.

Jag vill minnas att Gasgas av samma årsmodell som jag hade bänkades till ca 30 bakhjulshästar och den var bra mycket piggare än en mito som ska ha 30 eller vad nu svenne säger.

Sedan vore det ju inte första gången den angivna effekten sänkts för en nyare modell bara för att de gamla siffrorna var lite väl tilltagna, om nu så är fallet med ovan nämnda hojar

Stämmer. Det jag sa var vad fabriken hade angett. Det finns bänkning på en mito och den har där 12 hk strypt och 26 hk ostrypt (bakhjulshästar). Vet dock inte vilken modell det är.

Här är de:

Cagiva%20Mito%20Evo%20125%20Dyno%20Test%20(Bhp).jpg

Cagiva%20Mito%20Evo%20125%20Dyno%20Test%20(Torque).jpg


Såg en konstig grej nu. När den är ostrypt så har den ett hack vid ca 5000 rpm och det antar jag är CDI-boxen som gör det för att den ska klara kraven. Varför är det inga hack vid 5000 rpm när den är strypt?

Sry för ot.
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Stämmer. Det jag sa var vad fabriken hade angett. Det finns bänkning på en mito och den har där 12 hk strypt och 26 hk ostrypt (bakhjulshästar). Vet dock inte vilken modell det är.

Här är de:

Cagiva%20Mito%20Evo%20125%20Dyno%20Test%20(Bhp).jpg

Cagiva%20Mito%20Evo%20125%20Dyno%20Test%20(Torque).jpg


Såg en konstig grej nu. När den är ostrypt så har den ett hack vid ca 5000 rpm och det antar jag är CDI-boxen som gör det för att den ska klara kraven. Varför är det inga hack vid 5000 rpm när den är strypt?

Sry för ot.

Lite konstigt.
Avgasporten kan inte öppna så tidigt va?
Konstig utplaning av kurvan efter 7000 varv också, är det precis innan avgasporten öppnar?
Vilken sorts avgasport är det på motorn?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Lite konstigt.
Avgasporten kan inte öppna så tidigt va?
Konstig utplaning av kurvan efter 7000 varv också, är det precis innan avgasporten öppnar?
Vilken sorts avgasport är det på motorn?

Jo, det är också rätt konstigt. Det är ju inte strypt CDI på mito vad jag vet så antagligen är det samma CDI som sitter på. Isf tror jag att det kan bero på antingen bestyckning, avgasporten eller röret.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Lite konstigt.
Avgasporten kan inte öppna så tidigt va?
Konstig utplaning av kurvan efter 7000 varv också, är det precis innan avgasporten öppnar?
Vilken sorts avgasport är det på motorn?

Det är inget konstigt, de är vad motorn är byggd för. som du ser på den ostrypta så har den en lång och utdragen ökning av hästar, man öppnar tidigt för att ta nytta av hästarna.
Utplaningen? menar du vridet som sjunker?
portarna är till för att få en ökning av vrid innan man kommer till Motorns klimax. De hjälper till att få motorn att orka mer innan travbarnan av hästar och därmed så får den mer ork på låga varv.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är inget konstigt, de är vad motorn är byggd för. som du ser på den ostrypta så har den en lång och utdragen ökning av hästar, man öppnar tidigt för att ta nytta av hästarna.
Utplaningen? menar du vridet som sjunker?
portarna är till för att få en ökning av vrid innan man kommer till Motorns klimax. De hjälper till att få motorn att orka mer innan travbarnan av hästar och därmed så får den mer ork på låga varv.

Kolla på effektkurvan vid 7000 rpm, där har du en utplaning.
 

Henrikzzon

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
oskarshamn
Hoj
honda nsr 125-00 Yamaha YZF r-125-08 Triumph street triple R-09
så här e de, om du vill köra lagligt som de flesta nyblivna mc förare vill i början iaf, så är yamahan yzf 125 r den snabbast ORGINAL hojen. Var själv intresserad av det när ja valde vilken ja skulle ha, men den toppar runt 130 km/h orginal villsäga. om du inte skulle tro mig av nån anledning så kan ni kolla i vilken mc tidning som helst elle fråga återförsäljare !
puss på er booys! :)
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
miton klarar klart 200 om den är avstrypt och har effektrör men då räknas de ju inte in i 125 klassen med tanke på 34 hk eller va det är i den :p har planet och den får 34 hk ostrypt. men att en 125a som ska dra runt en 0,4-0,5 liter milen går knappats i 130. ingen ja vet iaf.
vet att planet gör 180 avstrypt iaf och miton har ju samma motor så borde väl ge samma och har man effektsystem borde den ju ge minst 10-20 km/h snabbare. rätta mig om ja är helt ute och cyklar.

så här e de, om du vill köra lagligt som de flesta nyblivna mc förare vill i början iaf, så är yamahan yzf 125 r den snabbast ORGINAL hojen. Var själv intresserad av det när ja valde vilken ja skulle ha, men den toppar runt 130 km/h orginal villsäga. om du inte skulle tro mig av nån anledning så kan ni kolla i vilken mc tidning som helst elle fråga återförsäljare !
puss på er booys! :)

tror faktiskt den delar toppfarten med miton/ nya raptor 125 och nån till vet ja.
bara kolla i vilken mc tidning som helst det me ;) tex 2010 bike katalogen.
// palle

sen va ja vet har nu harley köpt cagiva sverige och rätten till att sälja dom.
så det innebär att harley kommer sälja dom vilket betyder att det kommer bli mer Cagiva i sverige vilket betyder att det kommer finnas mer reservdelar som går att få tag i lätt.
sen att få tag i reservdelar i dagens läge har inte varit något problem för mig. frakt tagit max 2 veckor sen fått delarna. men det är min erfarenhet.
:D
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nu är jag pessimistisk men då skyller jag på hur morgonen startade

jag är YTTERST tveksam till att det räcker med en s.k. effektpipa för att få den att gå i 200

Jag vill minnas att riktig (inte mätar- då dom påstås visa duktigt fel i högre hastigheter på cagiva) hastighet ligger på ca 170 för en mito ostrypt, sedan brukar inte trimrör ge så jättemycket mer effekt
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Nu är jag pessimistisk men då skyller jag på hur morgonen startade

jag är YTTERST tveksam till att det räcker med en s.k. effektpipa för att få den att gå i 200

Jag vill minnas att riktig (inte mätar- då dom påstås visa duktigt fel i högre hastigheter på cagiva) hastighet ligger på ca 170 för en mito ostrypt, sedan brukar inte trimrör ge så jättemycket mer effekt

du har säkert rätt :p vet faktiskt inte va den gör med ett rör
dock vet ja hur den går ostrypt.
själv kör ja min planet strypt iaf :) och den gör 130 klart :) haft moder som kör brevid med sin k 1300s och visat samma fart på båda mätarna.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
du har säkert rätt :p vet faktiskt inte va den gör med ett rör
dock vet ja hur den går ostrypt.
själv kör ja min planet strypt iaf :) och den gör 130 klart :) haft moder som kör brevid med sin k 1300s och visat samma fart på båda mätarna.
Om du vill ha det sista där som stöd för mätarvisning så felar det tyvärr på 2 punkter
1. Det finns ingen garanti att den andra hojen visar rätt
2. Det jag hört om mätarfelet är att det är mest märkbart uppåt 140-170

Om polaren tar hit sin mito i vår ska jag försöka få han att ta en repa med GPS så får vi se :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag ska ta några repor med GPS i sommar så får vi se vad den gör strypt/ostrypt :)
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Om du vill ha det sista där som stöd för mätarvisning så felar det tyvärr på 2 punkter
1. Det finns ingen garanti att den andra hojen visar rätt
2. Det jag hört om mätarfelet är att det är mest märkbart uppåt 140-170

Om polaren tar hit sin mito i vår ska jag försöka få han att ta en repa med GPS så får vi se :)

haha nej men vore ju väldigt osanolikt on både en 1300 cc bwm och min 125cc planet visar exakt samma fart ? eller ?
ja gör så blir kul att se!
men alltså egentligen ett helt onödig ämne att prata om med tanke på att alla mc tidningar och ägare säger samma sak varför inte bara lita på folk och proffs ?:p

Jag ska ta några repor med GPS i sommar så får vi se vad den gör strypt/ostrypt :)

haha gör så! :D
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
haha nej men vore ju väldigt osanolikt on både en 1300 cc bwm och min 125cc planet visar exakt samma fart ? eller ?
ja gör så blir kul att se!
men alltså egentligen ett helt onödig ämne att prata om med tanke på att alla mc tidningar och ägare säger samma sak varför inte bara lita på folk och proffs ?:p



haha gör så! :D

Jo men i nästan alla tester av hastighetsmätare så diffar dom för mycket, och allt mer ju fortare det går. Ja jag kan tycka det kan vara troligt att bmw:n vissar ungefär samma i den hastigheten men det kan skilja sig för övrigt när det går lite fortare :)

Jo som sakt, skit i att snacka topfarter för det roliga med motorcyklar är inte att ligga och pressa sin hoj på långa tråkiga raka landsvägar. Gå över till kurvtagning så börjar det arta sig :rolleyes:
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
Jo men i nästan alla tester av hastighetsmätare så diffar dom för mycket, och allt mer ju fortare det går. Ja jag kan tycka det kan vara troligt att bmw:n vissar ungefär samma i den hastigheten men det kan skilja sig för övrigt när det går lite fortare :)

Jo som sakt, skit i att snacka topfarter för det roliga med motorcyklar är inte att ligga och pressa sin hoj på långa tråkiga raka landsvägar. Gå över till kurvtagning så börjar det arta sig :rolleyes:

nej alltså är som du säger tror ja me :)
men saken är att dom flesta nästan alla 125a går ju i 110-120 och man får ju inte köra mer än så lagligt på väg i sverige. så om man ska köra lagligt så kan man ju ha vilken hoj som helst :p dock kan det ju vara skönt att kunna köra om lastbilar på motorvägen så 120 minst tycker ja :p

och som du säger är det ju kurverna som är underbara!
inte låånga raksträckor

skrev fel oxå om harley, dom köper upp hela Mv Agusta**
fel av mig
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
200 är fantasisiffror för en avstrypt Mito. Kommer man upp 170 ärliga så ska man nog vara jäkligt nöjd.

Den hoj jag skulle tänka mig kan orka upp mot 200-sträcket är Härnborgs gamla 7-växlade Mito med 165cc, men nu är vi långt utanför standardgränserna...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top