Val av klubb?

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Låt säga att man är lite sugen på att börja köra RR och är bosatt i Göteborg vilken klubb ska man då välja?
De enda klubbarna trakterna jag känner till är Falkenbergs MK och Kortedala.
Är det någon som har lite ris eller ros att ge om dessa klubbar?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
En fördel med att gå med i Falkenberg är ju att det blir lite billigare att köra på banan.

En fördel med Kortedala är ju att det är smidigare om man behöver nått papper/stämpel då man bara kan åka till dem och få det fixat och slipper åka 10 mil.

Själv kommer jag välja Falkenberg.

Edit: Sen behöver det ju bara vare en svemoansluten klubb så det går ju att bli medlem i en speedwayklubb också fast det kanske är smidigare med en RR klubb. Länk till klubbar i väst: http://www.svemo.se/lankar/index.asp#Vastra
 
Last edited:

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Tack för länken Magnus!

Jag tror också att det blir Falkenberg för min del.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
King Karaoke skrev:
Låt säga att man är lite sugen på att börja köra RR och är bosatt i Göteborg vilken klubb ska man då välja?
De enda klubbarna trakterna jag känner till är Falkenbergs MK och Kortedala.
Är det någon som har lite ris eller ros att ge om dessa klubbar?

Du är redam medlem i en svemoansluten klubb..

/B
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Jo det är ju sant, men det skulle vara bra och vara med i en klubb vars primära aktiviteter är racing och Falkenberg kommer vara den banan jag kommer träna mest på.

Hur gör du själv?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
King Karaoke skrev:
Jo det är ju sant, men det skulle vara bra och vara med i en klubb vars primära aktiviteter är racing och Falkenberg kommer vara den banan jag kommer träna mest på.

Hur gör du själv?


Bara medlem i SDK, har licensen där.. skulle vara något smidigare med medlemskap i t.ex lms men det har inte blivit av..

/B
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Bj.O.rn skrev:
Bara medlem i SDK, har licensen där.. skulle vara något smidigare med medlemskap i t.ex lms men det har inte blivit av..

/B

Hur har du råd att inte vara med i LMS, du kör väl fler än 3 st träningar/år på Sviestad och då borde det väl vara dyrare att inte var medlem i LMS?

:confused:
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Strandelin skrev:
Hur har du råd att inte vara med i LMS, du kör väl fler än 3 st träningar/år på Sviestad och då borde det väl vara dyrare att inte var medlem i LMS?

:confused:

Nä, tror faktist inte jag har tränat mer än så.. Desutom har jag alltid varit dålig på att räkna pengar..

/B
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Lånar tråden och passar på att fråga om det är nån som vet hur mycket billigare det blir att träna på Gelleråsen om man är medlem i KMF? Nån som vet?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Penguin skrev:
Lånar tråden och passar på att fråga om det är nån som vet hur mycket billigare det blir att träna på Gelleråsen om man är medlem i KMF? Nån som vet?


http://www.karlskogamotorstadion.com/motorstadion/motorstadion.htm

"ONSDAGSTRÄNINGAR 2005

Onsdagsträningar är normalt öppna för standardbilar och RR MC, samt vid några tillfällen formelbilar.

Övriga krav: Du skall ha licens. Det fordon du du skall köra med skall uppfylla respektive förbunds generella säkerhetsreglemente. Förarens utrustning skall också vara reglementsenlig.


Kostnad

Träningar
Ej medlem i Karlskoga MF - Medlem I Karlskoga MF

1 gång
350 kr - 350 kr

5 kort
TBA - TBA

Årskort
TBA - TBA"
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Axxexs skrev:
Kostnad

Träningar
Ej medlem i Karlskoga MF - Medlem I Karlskoga MF

1 gång
350 kr - 350 kr

5 kort
TBA - TBA

Årskort
TBA - TBA"

Jo jag såg det där. Men är det ingen som av erfarenhet vet ur det ligger till om man nu vill träna då och då på Gelleråsen? Lönar det sig att blli medlem i KMF, eller är det nästan lika dyrt att träna där ändå?

Nån som vet vem man kan kolla med?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Är man enbart med i en klubb för licensens skull, eller vill man kanske något mer med sitt roadracingliv?
Tycker det är synd när man resonerar om en 50lapp hit eller dit. Berika era liv med lite föreningsliv...
Det är mycket roligare att sitta på klubben och tjöta racing än sitta och slå på tangentbordet.

MVH
/Jörgen
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jörgen Player Special skrev:
Är man enbart med i en klubb för licensens skull, eller vill man kanske något mer med sitt roadracingliv?
Tycker det är synd när man resonerar om en 50lapp hit eller dit. Berika era liv med lite föreningsliv...
Det är mycket roligare att sitta på klubben och tjöta racing än sitta och slå på tangentbordet.

MVH
/Jörgen
Håller helt med Jörgen. Det vore trist om alla blev medlemmar i ett fåtal "elitklubbar". Om man nu ska prata ekonomi så tror jag definitivt det är lättare att få bidrag till tävlingar/resor mm från en klubb med få RR-förare samt att lokalpressen kommer att skriva mer om dig om du kör för den lokala klubben än om du kör för en klubb med säte 25 mil bort. Mångfald är bra!
 
Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag håller med ovanstående talare. Men, i mitt fall så står det mellan att gå med i en lokal klubb där jag inte har några som helst kontakter eller känner några människor, och förmodligen blir den enda RR-föraren bland en massa bilfolk. Utsikterna till någon form av bidrag är små.

Eftersom jag har ungefär lika långt att åka till Sviestad och Gelleråsen så ter det sig ekonomiskt att bli medlem där man får mest "rabatt" på träningar. Därav frågan alltså.
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Jörgen, jag antar med tanke på din avatar att du är medlem i Kortedala motorklubb, då får du ju sätta igång och promota din klubb lite!....det var syftet med tråden. :)

Kom igen, övertala mig! :fatta!
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Tjena!
Jo jag tycker man ska väga in lite mer än en 50-lapp några gånger/år i sitt val av klubb..
Jag tycker inte det är så mycket att fundera på. Kortedala är Din hemmaklubb, så självklart ska du tävla för den.
När det inte är racesäsong kanske man vill träffa likasinnade och snacka racing?
Du kanske har transportproblem till nån tävling och behöver hjälp?
Finns säkert fler fördelar, men kommer inte på fler just nu.. :) Har ju lackat kåpor idag!

Sedan jobbar jag och några till på att öka klubbkänslan och sammanhållningen i RR-sektionen. Vi är nu inte mindre än 22st som tävlar för KMK och jag hoppas vi kan bli fler så vi håller och för roadracingtraditionen vidare i Göteborg och i Kortedala motorklubb.


Mvh
/Jörgen
 
Last edited:

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Ja Jörgen det låter bra än så länge :tummenupp , men hur har ni det med träningar, kurser osv. Brukar ni träna gemensamt inom RR-sektionen?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
King Karaoke skrev:
Ja Jörgen det låter bra än så länge :tummenupp , men hur har ni det med träningar, kurser osv. Brukar ni träna gemensamt inom RR-sektionen?

Både ja och nej... Vi ordnar en bandag/år det är allt vi har råd med. Men på race brukar vi diskutera mycket, gå runt banan och sätta bromspunkter etc etc. Jag och Pär som båda kör 250SP, har åkt på flera träningar ihop och delat kostander för släp och transporter.

Sektionen blir vad man gör den till, så enkelt är det... :)


Mvh
/Jörgen

Har du tagit licens?
 
Last edited:

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Tänker ta licens i vår och om nerverna håller kommer jag väl försöka köra något amatörrace.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top