Val av knäskydd..

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Hejsan!
Jag är helt nykläckt angående Supermoto/cross och undrar därför vad man ska välja för modell på knäskydd.
Ska man ha ett ledad skydd för 7.000kr eller finns det lika bra skydd till bättre pris?

//Affe
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Tjena

Skydd överhuvudtaget är ju väldigt mycket efter smak och tycke som allt annat. Lite som att en del kör Volvo och andra Audi.:)

Vi använder ett knäskydd som heter Thor force ledat till ett bra pris men det finns ju även EVS skydd till bra pris också ledade. Leden är ju att föredra för att åtminstone minimera vridningsskador i knäleden.

Bifogar en länk med skydd till bra priser.:tummenupp

www.mx-outlet.se/default.asp?c=shop&cat=199&subcat=213&id=
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag har testat en hel del skydd och kommit fram till att ska man ha ett fullgott skydd mot vridningar och översträckningar behöver man skruva fast skyddet i benet vilket, med min logik, gör att man lika gärna kan köra med ett skydd som ger bra slagskydd för 500 som ett ultradeluxe i coolfiber för 8000.
Bättre skydd får man såklart av de dyrare skydden som Krig talar om men JAG tycker inte det är värt pengarna.
Har hört om ett skydd som man fäster i stöveln, men inte hittat det. Det kanske kan var något.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det ligger lite i det som "Supermoto" säger. Vridningar är som nämt svåra att skydda mot medan översträckning och böjningar åt fel håll ger de flesta knäledskydden mycket bra skydd mot. Men ett vanligt knäskydd ger inte lika bra ledskydd som just ett knäledskydd.


Kolla på t.ex. Asterisk (som jag kör med) där du har möjlighet att fästa knäskyddet i crossdojan vilket gör att en vridning som börjar nere vid foten om du fastnar i något förflyttas via knäskyddet upp till höften som har mer vridmöjlighet än en knäled. De skyddar därför rätt bra mot vridskador. Dessutom skyddar det mot översträckning och sidledsknäckningar som kan få ledband att slitas av.
Men som med alla skydd så blir man inte ödödlig. De ger ett ökat skydd, men ingen hundraprocentig garanti mot skador. Och precis som med alla ledskydd så förflyttas kraften från ett ställe till ett annan. Någonstans måste kraften ta vägen... Bra eller dåligt?

Ett skydd som t.ex. just Asterisk eller FOX POD ger ett klart bättre skydd för lederna än de "vanliga" knäskydden.
Jag har testat flera (Alpinestars B2, EVS, FOX,) som har som remmar som man spänner fast dom med, men gillade dom inte. Fick dom inte att sitta så skönt och tight som "Asterisk Cell". Asterisk har kommit med en ny som heter Asterisk Ultra Cell, men gillade inte den heller då den var mer av remprincipen bak. Men den kanske är bättre rent skyddsmässigt.
Asterisk Cell sitter skönt som fan. Ger en bra skyddskänsla (placebo?) och känns inte när jag kör. Smidig som tusan.

Vad gäller priset på dessa specialskydd så är de jävligt dyra, men OM de kan hindra från en kraftig knäskada så kan de pengarna vara väl spenderade om man ser till vad sjukfrånvaro kan kosta. För att inte tala om tid för rehab, inte kunna åka hoj med mera...

Mitt råd är att testa alla som finns. Fråga vad butiksägarna kör med själva och be dom motivera. Testa skydden i butiken och knalla runt, spring runt, hoppa, böj på knäna. Testa och utvärdera. Storlek och passform är det viktigaste när du valt vilka eller vilket skydd du siktat in dig på. Skit i att köpa ett par som du kan få snorbilligt om de inte sitter bra.

Sedan ska de ju få plats i skinnstället... Om du nu inte kör med MVD Supermotoställen där du har bra med plats.
Mina Asterisk Cell får plats i mitt skinnställ medan mina tidigare Alpinetars B2 carbon inte fick det.

Tips på olika knästöd/knäledkydd.
http://www.forsellmotor.se/cross-utrustning-/cross--enduro-skydd/knastod-c-146-1.aspx
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag håller inte med Jocke. Visst ska man inte tro att man är helt skyddad från vridskador vid ledat skydd, men det förhindrar dom till olika grad. Sen ger dom ju överlag bättre skydd och sitter bättre än ett som bara erbjuder slagskydd, iaf av de jag provat.
Det finns ledade knäskydd i alla prisklasser från ca. 1500 - 8000:-. Jag har kört med både billigare och dyrare varianter och de största skillnaderna är väl att de dyrare känns mer rubusta och hindrar knäts normala ledrörelse mindre.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag håller inte med Jocke. Visst ska man inte tro att man är helt skyddad från vridskador vid ledat skydd, men det förhindrar dom till olika grad. Sen ger dom ju överlag bättre skydd och sitter bättre än ett som bara erbjuder slagskydd, iaf av de jag provat.
Det finns ledade knäskydd i alla prisklasser från ca. 1500 - 8000:-. Jag har kört med både billigare och dyrare varianter och de största skillnaderna är väl att de dyrare känns mer rubusta och hindrar knäts normala ledrörelse mindre.

Jag håller inte med dig. :hihi
Det finns inget skydd som hindrar mot vridningar i knäna.
Eller nu ljög jag. Det finns faktiskt ett som är oöverträffat.
Dina egna muskler. Träna mycket ben och du slipper de flesta knäskador.
Bra träningsprogram finns på norska handbollslandslandslagets hemsida. (Du får googla.)
Foten kan ju vridas utåt och inåt oavsett vilket knäskydd man har och då kan man även vrida sönder knät.
Jag har dragits med dåliga knän de sista 8 åren och vet varför jag hade av ett korsband samt varför jag inte blivit helt bra.
För lite styrketräning helt enkelt.

Vill man slippa knäskador ser man till att vara jättestark i benen.
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Som sagt det handlar väldigt mycket om smak och tycke :tummenupp Åk till en affär och prova lite olika modeller så hittar du säker något som känns bekvämt och ligger i en för dig bra prisklass.:) Lycka till
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top