Val av motard för 30-40k kr?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
För bus är CRF:en en alldeles utmärkt hoj, men om du vill ha lite komfort och inte har lust att skruva hela tiden är den inte lika lämplig. CRF = ombyggd cross/enduro = hög effekt = mycket service...

Vill du köra mer än du skruvar? Då är dessa bra val:

Suzuki DRZ 400 SM
Husqvarna 610 SM
Yamaha XT660X
BMW 650 X-Moto

Lite mer skruva, men inte orimligt mycket:

KTM 660/640/625 SM/SMC

Racemaskiner för gata med mycket bus, men samtidigt höga krav på service:
Yamaha WR
Honda CRF
Husaberg mfl

Bra info, tackar så mycket!!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
För bus är CRF:en en alldeles utmärkt hoj, men om du vill ha lite komfort och inte har lust att skruva hela tiden är den inte lika lämplig. CRF = ombyggd cross/enduro = hög effekt = mycket service...

Vill du köra mer än du skruvar? Då är dessa bra val:

Suzuki DRZ 400 SM
Husqvarna 610 SM
Yamaha XT660X
BMW 650 X-Moto
Honda FMX
Honda XR


Lite mer skruva, men inte orimligt mycket:

KTM 660/640/625 SM/SMC

Racemaskiner för gata med mycket bus, men samtidigt höga krav på service:
Yamaha WR
Honda CRF
Husaberg
KTM 530/525
Aprilia SXV

mfl

La till några maskiner...:yoparty
Kanske inte rätt prisgrupp.... men ändå.:brinnerup:yoparty:D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Helt rätt!

Min husa kostar ca 1300kr helförsäkrad/helår på mig. Jämför det mot tex en 690. Det blir lite kulor över till en ev renovering.

samtidigt är du försäkrad på strypt effekt. Hursomhaver är det ett val man får göra men att påstå att husa är ett förnuftigt val för gatbruk är väl ändå att ta i tycker du inte det?
 

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Jag var å provkörde en ktm 640, och kan bara säga MOPED:huvet blev så himla missnöjd... Så iväg å tittade på en 660 istället, vad ska jag säga mer än att jag tog med mig den hem :) Kan rekomendera en 660 om man kan stå ut med kick. :yoparty
 

manneman

Guest
Tack för infon. XT 660X ser ganska stor och lite småklumpig ut, men det är inget du märker av när du kör den? Vad väger den in på?

181 kilogram fullt körklar låter ganska tungt men det är det definitivt inte.
Hojen är grymt lätthanterlig och när jag drar ut med Riskokarna-Ängelholm på slingriga småvägar så är jag reisleiter och sporthojarna har svårt att hänga med när det svänger.

Jag kastar omkring hojen hur enkelt som helst och får jag släpp vilket inträffar ofta så har jag full kontroll då jag kan parera direkt och hojen lyder minsta vink.
Jag är riktigt nöjd och jag har provkört KTM 690, Duke II, WRF 450 samt DRZ 400 detta året som en jämförelse och väljer XT´n igen utan att blinka.
Jag pendlar en del på hojen (kört 150 mil på 2 veckor) och hade tidigare en R -offroadvarianten som jag åkte t & r till Kroatien på för 2 år sedan utan ett enda problem.
Öm i baken blir man på vilken hoj som helst efter över 400 mil men poängen är att hojen är bekväm, de andra är det inte på samma vis.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
181 kilogram fullt körklar låter ganska tungt men det är det definitivt inte.
Hojen är grymt lätthanterlig och när jag drar ut med Riskokarna-Ängelholm på slingriga småvägar så är jag reisleiter och sporthojarna har svårt att hänga med när det svänger.

Jag kastar omkring hojen hur enkelt som helst och får jag släpp vilket inträffar ofta så har jag full kontroll då jag kan parera direkt och hojen lyder minsta vink.
Jag är riktigt nöjd och jag har provkört KTM 690, Duke II, WRF 450 samt DRZ 400 detta året som en jämförelse och väljer XT´n igen utan att blinka.
Jag pendlar en del på hojen (kört 150 mil på 2 veckor) och hade tidigare en R -offroadvarianten som jag åkte t & r till Kroatien på för 2 år sedan utan ett enda problem.
Öm i baken blir man på vilken hoj som helst efter över 400 mil men poängen är att hojen är bekväm, de andra är det inte på samma vis.

Fördelen med XT i mitt tycke är att den är mer slitvarg än övriga. De andra har i övrigt samma egenskaper bortsett från komforten. Fast med mindre vikt och mer effekt.
 
Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Beror på vilken årsmodell KTMen har.. Jag har en -05a och den har 500mil serviceintervall.

För mig att jag läste någon tråd ifjol ang. serviceintervall, där Borzin JR (?) hade jämfört de båda motorerna och konstaterat att inget speciellt skiljde 250 mils LC4:an från 500 mils LC4:an. Varnade för att köra 500mil utan oljebyte då det i princip var samma motor man höjt intervallet på.

Reserverar mig för ev. fel här

Jag vet dock INGET om detta utan för bara upp det till ytan som något som kan vara värt att forska lite på om man funderar på en 500 mils LC4:a.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Har med stort intresse följt tråden och vill tacka för alla tips och bra förslag. :tummenupp

Nu är det troligen enbart 2 finalister kvar, KTM 625 och 640. De verkar uppfylla mina krav + att de är ganska vanliga så att de går att få tag på i min närhet.

Det som talar för 625 är ju att den skall vara lite rappare, väga mindre (=smidigare?). Det som talar emot är att den skakar en hel del.

Jämförde cyklarna på MCN och blev då lite förvånad när de står att det bara skiljer 3kg och att ligger på samma hästkraft, stämmer detta? Varför är då 640 såååå mycket slöare (som man får uppfattningen om)? Vet att det är olika sorters förgasare, är det en stor del av anledningen? :va

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...-625-SMC-2003-current/KTM/625-SMC/_/R-EPI-462

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...to-1998-current/KTM/640-SUPERMOTO/_/R-EPI-460

På 625 så gjordes en del förändringar (positiva anser jag) i och med att årgång 2005 lanserades, hade 640 oxå en liknande förvandling?

Mer åsikter om 625/640 är nu välkommet, vad väger för/emot för de olika?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
660 är toppen på alla vis! att det bara är kick tänker man inte så mycket på efter ett tag, otroligt lättstartad.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Nu är det troligen enbart 2 finalister kvar, KTM 625 och 640. De verkar uppfylla mina krav + att de är ganska vanliga så att de går att få tag på i min närhet.

Mer åsikter om 625/640 är nu välkommet, vad väger för/emot för de olika?

Jag har en -03 640 med annan förgasare och annat luftfilter. Jag har ALDRIG upplevt den som slö. Kör min kompis 690 SMC, och visst, det är mer klös i den, men inget som jag saknar på min.

Klippet räcker gott, enda gången jag vill ha mera mos är när man skall ut på motorvägen (vilket jag undviker då Motard + E4 = lika roligt kusar på trumpeten :död)

Att leka runt som ett moppefukko är kanon och känner mig på intet sätt "avhängd" av polarens 690. :banana

Vibrationer, jo tack, nog fan vibrerar det, men inget man tänker på efter en stund. Köp LED lampa till bakljuset så slipper du byta baklampa varje gång du tankar. :tuttar
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Har med stort intresse följt tråden och vill tacka för alla tips och bra förslag. :tummenupp

Nu är det troligen enbart 2 finalister kvar, KTM 625 och 640. De verkar uppfylla mina krav + att de är ganska vanliga så att de går att få tag på i min närhet.

Det som talar för 625 är ju att den skall vara lite rappare, väga mindre (=smidigare?). Det som talar emot är att den skakar en hel del.

Jämförde cyklarna på MCN och blev då lite förvånad när de står att det bara skiljer 3kg och att ligger på samma hästkraft, stämmer detta? Varför är då 640 såååå mycket slöare (som man får uppfattningen om)? Vet att det är olika sorters förgasare, är det en stor del av anledningen? :va

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...-625-SMC-2003-current/KTM/625-SMC/_/R-EPI-462

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...to-1998-current/KTM/640-SUPERMOTO/_/R-EPI-460

På 625 så gjordes en del förändringar (positiva anser jag) i och med att årgång 2005 lanserades, hade 640 oxå en liknande förvandling?

Mer åsikter om 625/640 är nu välkommet, vad väger för/emot för de olika?

640/ 625 är nästan precis samma hoj det som skiljer dom är att 640 har 12l tank och annan fram lampa och sämre förgasare
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
640/ 625 är nästan precis samma hoj det som skiljer dom är att 640 har 12l tank och annan fram lampa och sämre förgasare

Alright, tack. Såg du hade en 625:a själv? Hur långt kommer du på en tank (blandad körning, dvs lite lek och lite transport :))
 

yoggi

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04 YPVS -83
Rätta mig om jag har fel. Är det inte mer klipp i en 660 än i en 625? Eller så är det bara så att min går redigt bra :banana
 

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Märsta
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Tjena bojs. Lånar tråden lite då jag ser att ni i stort pratar om LC4or. Har själv bestämt mig för att ansluta mig till super"retard" hjorden och fastnat för LC4an, tack vare "mer köra, mindre skruva" egenskapen hos dessa motorer. Min fråga är bara vilken som egentligen som lämpar sig bäst för en nybörjare ? tänkte även använda hojen till att ta lappen med men då jag har åldern inne så tror jag inte att strypningar osv har nån betydelse.

Verkar ju rent tekniskt som om 640 är något tröttare och kanske mer passande för en ovan ? sen att tanken är större är väl kanske också en fördel då man inte behöver övningsköra bara till macken =) När man sedan känner cykeln bättre och känner sig mogen så kan man i princip bygga om den till en 625a genom knasare och tex ett acrapovic system ?

Ny topp, gäller det både 640 och 625 från -03 ?

Märk också att jag inser att 660 är minst nybörjar hoj av de tre så den överväger jag inte ens =)

//Patrik
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top