Har du något annat förslag då? KTM verkar vara ledande på att göra allroundcyklar, Husabergs hojar är grymt läckra, men jag har fått för mig att de är lite väl racer...
Yamaha Xt660x är fin, men dyrare....
En billig men enligt ryktet slö hoj är ju Hondas FMX650 Funmoto, erfarenheter?
med lite kärlek och framförallt pengar, hur mycket kan man hetsa dem?
Mvh Mattias
Skulle jag skriva min åsikt i varje vad-ska-jag-ha-tråd så skulle det bli väldigt tjatigt.
Nu utgår jag
helt från mig själv hur jag resonerar i hojval. Vill ha en hoj som kräver minimalt med service och som även vibrerar minimalt så att man kan ta den på lite längre turer så man inte är låst till den staden man bor i. Blir lite segt att harva i samma stad / samma småvägar hela tiden och då är det bättre med en hoj som går att köra lite touring med. Vill även att man ska va säker på att få reservdelar innom skälig tid om nått skulle strula.
Har alltid tyckt att LC4
rna är väldigt vettiga (det är ju ingen slump att dom är poppulära) men går bort för min del just pga vibrationerna samt att man får motstyra rätt duktigt i kurvor. XR650 har alltid varit en av mina favvo-hojar men föll bort för att den får dålig smörjning till vevpartit när man slangar högt och länge. Yammas XT660 och Hondas FMX650 verkar ju vara rätt lika bara det att Yamman är vattenkyld. Suzuki DRZ verkar ju också bra men den har jag ingen erfarenhet av alls
Enda hojen jag har provat av dom är LC4an (ett flertal ggr) så kan igentligen inte uttala mig om hur mkt bättre den ena är att köra mot den andra.
Nu blir det också lite reklam för TTRn jag har nu:
Bytte från en WR450 till TTR:n jag har nu för nån månad sen eftersom den hojen har allt som jag vill ha. Gamla hederliga XT-motorn som går i ur och skur och knappt vibrerar det minsta. Har väldigt jämn och fin motorgång. Går att åka på bakhjulet och sakta ner från 70-50 utan att ens använda bakbromsen tack vare att det inte finns några som helst småryck i motorgången. Tycker det bara är ett plus att den är luftkyld eftersom det blir en grej mindre som kan strula och det hojen väger mindre (nåja
)... dessutom får man dit en touring-tank som fyller ut platsen där kylarna annars skulle ha suttit.
Chassit är väldigt smidigt och och det är ett stoooort plus att det sitter "riktig" fjädringen på den. Dämparna är skönare än WR:ns även fast WR:ns var både var omshimsade och hade hårdare fjädrar. Åker man tex gokartbana så känns den helt otroligt nog smidigare än vad WR:n... kan iof. ha och göra med att hjulen är smalare (kör med originalhjulen). Många tycker troligtvis att TTRn är alldeles för slö men det finns ju överflöd med trim till den och faktum är att jag ändå har lika skoj på den som med WR:n (kanske tom roligare eftersom man kan transportera sig på ett annat sätt "dit det händer").
Lite nackdelar också. Det är väldigt dålig känsla i bakbromsen. Hojen känns lite budget på olka vis. Fick bygga om bromspedalen för att den inte skulle ta i på olika ställen men det hjälpte ändå inte så mkt för känslan. En annan lågbudgetgrej är att det sitter en dsitans för att bakdrevet ska ligga rätt... dom har alltså tagit ett hjulen från nån annan hoj och bara gjort en distans till drevet. En fördel med dessa hjul är däremot att det är samma infästningar till bromsskivorna som till crossarna så att man kan få dit riktig bromsskiva fram.
En annan sak som man kan fundera över. Chassi och effekt vänjer man sig alltid vid (kanske även vibrationer
). Sporthojsnissar med 250 hk brukar efter ett tag tycka sina hojar är slöa och vill ändå ha mer och själv glider man omkring på 40 hk (om inte mindre) och klarar sig bra. MEN en grej som man aldrig kommer ifrån är servicen vare sig man vill eller inte.
Oj vad mkt text det blev, tog ju en timme att skriva.