Val av Motard för lek och tur...

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
Tjena!

Jag har nyss sålt min Thundercat och börjar så smått planera inför nästa års hojköp, jag är grymt inne på en motard och med 99% så blir det en motard.

Frågan är ju vilken man ska ha...
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut detta med de premisser jag anger nedan:

Användningsområde:
*Lära mig köra på bakhjul =)
*Turer på 7-10 mil då och då
*Köra och ta en glass
(Kommer mestadels köra asfalt)

Krav:
*Lätt/lite mekande
*Tillräckligt med kräm för att köra turer utan att det blir drygt..

Jag letar efter hojar i prisklassen 35-45´000 kr....

Jag har tittat på Duke II, verkar var lite av hybrid mellan Motard och Street, lite on-/offroad.. tror ni det är vettigt?

Mvh
Mattias
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ta hellre ktm 625, bör du hitta för ca 45000:-:tummenupp Den har bla bättre förgasare, lägre vikt och går bättre då duken har samma motor som 640.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
låter som 640 om du ska köra lite längre turer och i den prisklassen blir de som nyast 03-04 och då har den 500 mils service mot andra som har 200-300 mil men de e ju bättre klipp i en 660...o då får du träna på att kicka med..:tummenupp ... Detta gäller dock ktm andra modeller vet jag inte. lycka till
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hhmmm, är det jag som är vimsig eller leder varannan tråd nu för tiden in på att välja mellan 640 / 625 / 660. :va :tungan
 

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
Hhmmm, är det jag som är vimsig eller leder varannan tråd nu för tiden in på att välja mellan 640 / 625 / 660. :va :tungan

Har du något annat förslag då? KTM verkar vara ledande på att göra allroundcyklar, Husabergs hojar är grymt läckra, men jag har fått för mig att de är lite väl racer...

Yamaha Xt660x är fin, men dyrare....


En billig men enligt ryktet slö hoj är ju Hondas FMX650 Funmoto, erfarenheter?
med lite kärlek och framförallt pengar, hur mycket kan man hetsa dem?

Mvh Mattias
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om du köper en xt eller fmx så kommer du troligtvis tycka det är sköna hojar att köra men som sagts många ggr tidigare i andra trådar så kommer du tröttna väldigt fort. KTM:s lc4 program är nog det bästa du kan få som har bra med pulver, hyffsat lätta och inte så väldigt mkt service. Finns oxå honda xr 650 som alternativ + yamaha ttr 600 men hondan är den piggare av de två.
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Eller varför inte en DRZ 400?
Inte den snabbaste men kan nog bli bra med pulver med helsystem och div annat.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ta hellre ktm 625, bör du hitta för ca 45000:-:tummenupp Den har bla bättre förgasare, lägre vikt och går bättre då duken har samma motor som 640.

Håller med, skippa 640 så sparar du många slantar när du vill ha lite mera pulver.
Orkar du kicka så sattsa på 660, ännu bättre :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har du något annat förslag då? KTM verkar vara ledande på att göra allroundcyklar, Husabergs hojar är grymt läckra, men jag har fått för mig att de är lite väl racer...

Yamaha Xt660x är fin, men dyrare....


En billig men enligt ryktet slö hoj är ju Hondas FMX650 Funmoto, erfarenheter?
med lite kärlek och framförallt pengar, hur mycket kan man hetsa dem?

Mvh Mattias
Skulle jag skriva min åsikt i varje vad-ska-jag-ha-tråd så skulle det bli väldigt tjatigt. :tungan

Nu utgår jag helt från mig själv hur jag resonerar i hojval. Vill ha en hoj som kräver minimalt med service och som även vibrerar minimalt så att man kan ta den på lite längre turer så man inte är låst till den staden man bor i. Blir lite segt att harva i samma stad / samma småvägar hela tiden och då är det bättre med en hoj som går att köra lite touring med. Vill även att man ska va säker på att få reservdelar innom skälig tid om nått skulle strula.

Har alltid tyckt att LC4:eek:rna är väldigt vettiga (det är ju ingen slump att dom är poppulära) men går bort för min del just pga vibrationerna samt att man får motstyra rätt duktigt i kurvor. XR650 har alltid varit en av mina favvo-hojar men föll bort för att den får dålig smörjning till vevpartit när man slangar högt och länge. Yammas XT660 och Hondas FMX650 verkar ju vara rätt lika bara det att Yamman är vattenkyld. Suzuki DRZ verkar ju också bra men den har jag ingen erfarenhet av alls :( Enda hojen jag har provat av dom är LC4an (ett flertal ggr) så kan igentligen inte uttala mig om hur mkt bättre den ena är att köra mot den andra.

Nu blir det också lite reklam för TTRn jag har nu: ;)
Bytte från en WR450 till TTR:n jag har nu för nån månad sen eftersom den hojen har allt som jag vill ha. Gamla hederliga XT-motorn som går i ur och skur och knappt vibrerar det minsta. Har väldigt jämn och fin motorgång. Går att åka på bakhjulet och sakta ner från 70-50 utan att ens använda bakbromsen tack vare att det inte finns några som helst småryck i motorgången. Tycker det bara är ett plus att den är luftkyld eftersom det blir en grej mindre som kan strula och det hojen väger mindre (nåja :rolleyes:)... dessutom får man dit en touring-tank som fyller ut platsen där kylarna annars skulle ha suttit. :tungan Chassit är väldigt smidigt och och det är ett stoooort plus att det sitter "riktig" fjädringen på den. Dämparna är skönare än WR:ns även fast WR:ns var både var omshimsade och hade hårdare fjädrar. Åker man tex gokartbana så känns den helt otroligt nog smidigare än vad WR:n... kan iof. ha och göra med att hjulen är smalare (kör med originalhjulen). Många tycker troligtvis att TTRn är alldeles för slö men det finns ju överflöd med trim till den och faktum är att jag ändå har lika skoj på den som med WR:n (kanske tom roligare eftersom man kan transportera sig på ett annat sätt "dit det händer").

Lite nackdelar också. Det är väldigt dålig känsla i bakbromsen. Hojen känns lite budget på olka vis. Fick bygga om bromspedalen för att den inte skulle ta i på olika ställen men det hjälpte ändå inte så mkt för känslan. En annan lågbudgetgrej är att det sitter en dsitans för att bakdrevet ska ligga rätt... dom har alltså tagit ett hjulen från nån annan hoj och bara gjort en distans till drevet. En fördel med dessa hjul är däremot att det är samma infästningar till bromsskivorna som till crossarna så att man kan få dit riktig bromsskiva fram. :yoparty

En annan sak som man kan fundera över. Chassi och effekt vänjer man sig alltid vid (kanske även vibrationer :3freak). Sporthojsnissar med 250 hk brukar efter ett tag tycka sina hojar är slöa och vill ändå ha mer och själv glider man omkring på 40 hk (om inte mindre) och klarar sig bra. MEN en grej som man aldrig kommer ifrån är servicen vare sig man vill eller inte. ;)

Oj vad mkt text det blev, tog ju en timme att skriva. :näsblod
 
Last edited:

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Lånar tråden lite, för de finns ju en del sådana

Har haft funderingar på å bygga en stunt hoj tidigare dels för att våga lära mig mer å för att de e roligt med ett projekt.

Men efter att ha testat lite motard så har jag kommit under full med att det är där jag ska testa mina kunskaper.

Nu till fråga på hoj. Har redan sporthoj så motarden ska inte till att åka långt.
Kommer typ bara snvändas för att åka på bakan.
Har en KTM 400 EXC i garaget redan. Frågan är ju då egentligen ifall den kommer att vara tillräckligt motorstark för att vara kul som motard. Helst skulle man ju vilja ha en 450.
Grejen är den att 400:an är precis som ny ändast gått 24 tim på grusväg. Finns inte en repa på den. Så jag vet allt om hojen istället för att köpa en som gått 120+ timmar.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
spelar ingen roll vad man skaffar för hoj om de så e en ktm 660 eller en hayabusa så vill du ha mer effekt ändå ( som nån skrev).. komforten är aldrig bra i en motard från ktm i den prisklassen men 640 har bättre komfort och bättre serviceintervaller än både 625 o 660 och den duger utmärkt till både bakhjul o framhjulsåkning .. annars e yamma xt660x ett alternativ där servisar ligger på 1000 mil och vibrationer inte finns (knappt) man kan köra landet runt nästan..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men dom kraven kan du ju köpa vadhelst.. en gammal xt skulle duga.. lånat en nästan orginal 87a nu o den vill upp på tvåan med lite teknik :tummenupp

kanske kika på xr650 oså :)
 

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
men dom kraven kan du ju köpa vadhelst.. en gammal xt skulle duga.. lånat en nästan orginal 87a nu o den vill upp på tvåan med lite teknik :tummenupp

kanske kika på xr650 oså :)

Misstänker det =)...

Men lite posöråkning :)tuttar ) måste ju kunna ske, och det känns inte som det blir det med en gammelhög.

TACK ni andra för svar (spec. "supermoppe") för att ni har gjort motardträsket lite mer lättöversiktligt.
 

Motardwåhlan

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Ktm Duke II -02
Briljanto ta en dag o åk runt till olika firmor och provkör, det är det bästa sättet tycker jag att hitta rätt hoj för dig! Sen väger du in allt som alla andra har skrivit och skaffar dig en egen uppfattning om hojjarna. Jag kör en duke och jag tycker den passar bra till mig och min körning. Lycka till att hitta rätt i träsket...
 

Arwen

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Lei Han
Hoj
vill ha ....
Tycker du ska kolla på husqvarnas 610. Den e näst intill vibrationsfri. Kan åka 20 mil utan vidare på den. Den e inte vassast i klassen men bättre än både XT 660 och FMX 650. Klart värd att kolla på om du hittar nån...inte så vanliga i sverige.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top