Val av Motard.. hjälp!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Efter noggrant övervägande har jag valt att testa motard i sommar och se om det är roligare än r6an...(Efter sommarens åkturer känns det svårt att slå):yoparty Men då jag är en jävla noob på motards så tänkte jag att SH är det bästa stället att få info om service intervaller och tänkvärda saker när jag ska handla! Har försökt hittat en liknande tråd men har inte lyckats så därför startar jag en ny.. Priset bör ligga kring 50 - 55 000 och hellst av allt så ska jag inte behöva byta kolv var tionde timme :gnissla.
Även fast det inte är sommar än på några månader, så är det ju bra att rikta in sig på en hoj och försöka hitta ett fint exemplar!
Dela gärna med er om egna erfarenheter.. :tummenupp

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Honda CR500AL
falken1986 skrev:
2688521 Efter noggrant övervägande har jag valt att testa motard i sommar och se om det är roligare än r6an...(Efter sommarens åkturer känns det svårt att slå):yoparty Men då jag är en jävla noob på motards så tänkte jag att SH är det bästa stället att få info om service intervaller och tänkvärda saker när jag ska handla! Har försökt hittat en liknande tråd men har inte lyckats så därför startar jag en ny.. Priset bör ligga kring 50 - 55 000 och hellst av allt så ska jag inte behöva byta kolv var tionde timme :gnissla.
Även fast det inte är sommar än på några månader, så är det ju bra att rikta in sig på en hoj och försöka hitta ett fint exemplar!
Dela gärna med er om egna erfarenheter.. :tummenupp

Mina erfarenheter vad det gäller motarder.

XR650 rolig hoj lite tung och slö men om det blir motard igen så är detta Mitt 2:a val
KTM Duke en vibrator som är slö och är tung men som ser bra ut. Aldrig mer

KTM 640 en vibrator till eftersom det är samma motor som i Duken. Aldrig mer

KTM 525EXC rolig hoj med bra knuff service intervallerna är täta men det går fort när man väl har lärt sig ställa ventilerna. Mitt 3:e val

Husaberg 650 hysteriskt rolig maskin där framhjulet far till väders hela tiden :) det blir inga långa transportsträckor eftersom rumpan domnar bort rätt fort. Men vid lek och bus eller åka på någon gokart bana så finns det inget roligare. Service intervallerna är i princip samma som KTM525:an alltså ofta. Mitt 1:a val om jag skulle åka motard igen

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
HRC cbr 1000rr
motard.

:corn

men kan du motivera varför du välje husan före ktm 525?? är det inte bättre kvalitet på 525?? kul o veta fundera på att skaffa ngn av dessa två kanske!

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag har hittat en Honda crf450 -04 för 55 000 på blocket. Hur är intervallerna på denna? Fast det kanske är för dåligt ös när det är en 450i ..?
DojDoj, du snacka om att det gick fort att ställa ventilerna när man väl lärt sig, vart lärde du dig att ställa dom? Skulle inte va så kul att göra fel så något går åt hellvete. Tack för att ni tog er tid och svara iaf :Bugar :tummenupp

tho1

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
GSXR 1000
falken1986 skrev:
2688694 Jag har hittat en Honda crf450 -04 för 55 000 på blocket. Hur är intervallerna på denna? Fast det kanske är för dåligt ös när det är en 450i ..?
DojDoj, du snacka om att det gick fort att ställa ventilerna när man väl lärt sig, vart lärde du dig att ställa dom? Skulle inte va så kul att göra fel så något går åt hellvete. Tack för att ni tog er tid och svara iaf :Bugar :tummenupp

Jag har en sådan, den bör du skruva på ofta, ställa ventiler, byta kolv. Fast bra tryck i motorn...:)

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Pallar du med att skruva lite så köp en Husa 650 -04 eller nyare tycker jag.

Jävla fint ös och underbart chassi!

Stromberget

Keep it burning (Rock n Roll)
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Röd
Köp den slöa XR650 den orkar bara upp på bakan på 1an,2an,3an,(4ans med lite skill) växel (koppling 3,4an).
Visserligen ligger den nog i lä när det gäller ban-motarder men på gatan trivs den ju som fisken i handsken eller handen i vattnet som man brukar säga?

Jag personligen tyckte det va lite mer värt några kilon extra och några hästar färre på hojen än att va orolig att den rasar varje gång man rastar den och om hojen inte rasat efter en repa så måste man ändå dra på overallen och skita ner fingrarna för då ska den servas..

läs mitt inlägg med lite ironi.. :rolleyes:

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
KTM 660

Tillräckligt med ös och med bra serviceintervaller. 250 mil mellan oljebyten på 03-04 och 500 mil från 05 :tummenupp

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
motard

Måste hålla med Stromberget! jag har haft 3 nya ktm 660 04 och 3 ktm duke 95a 00a 03a och en husa 650 04a plus en del sporthojar och nu har jag en Honda xr650r 03a med dubbla uppsättningar fälgar och har aldrig varit så här nöjd med en hoj! jag får upp min på bakhjulet utan kopling på 3an och ändå väger jag 100++kg sen att den kostar mig 2067kr hel/hel gör ju inte saken sämre! mvh markus

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Honda CR500AL
falken1986 skrev:
2688694 Jag har hittat en Honda crf450 -04 för 55 000 på blocket. Hur är intervallerna på denna? Fast det kanske är för dåligt ös när det är en 450i ..?

Lärde mig från instruktions boken på KTM525:an ser lika dant ut på husan det tar mindre en 45 min att kolla ventiler byta olja och filter och göra en allmän över syn, detta gjorde jag var 5:e timme och behövde kanske sjustera var 3:e gång. CRF450 har chimmsade *stavning* ventiler alltså du behöver inte ställa dessa så ofta men kontrollera spelet ofta så kan du sova bättre ett ras kan kosta hälften av vad du betalar för hojen du har hittat på blocket :)

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
imaster skrev:
2688961 Hur står sig en TTR 600 i konkurrensen? :va

Tyvärr inte med i samma division.....

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Ok, som det ser ut just nu så bli det en KTM 660.. men den får man inte skjutsa på va?

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
har inte mycke erfarenhet av dom men ja har en husa 650 05:a ruggit drag i den rackarn kan ja säga. åker både gata å bana å det går helt ok...DOCK är det inget å släpa ut i ett endurospår....

falken

Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Då får det nog bli en Ktm 660.. Om jag tvungt skulle köpa en super motard så skulle det vara en som man kan skjutsa på tyckte min flickvänn. Men jag tyckte att 660 låter tugnt att leka med? Är mest intresserad av att åka lite på bak och framhjul i sommar:yoparty! Inte harva omkring i en enduroslinga:tummenupp
Återigen tack så mycket för alla svar! Verkar vara en rikgtigt sjysst sida sporthoj.. fler dumma frågor kan komma dyka upp när jag har köpt motarden!

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
falken1986 skrev:
2689234 Då får det nog bli en Ktm 660.. Om jag tvungt skulle köpa en super motard så skulle det vara en som man kan skjutsa på tyckte min flickvänn. Men jag tyckte att 660 låter tugnt att leka med? Är mest intresserad av att åka lite på bak och framhjul i sommar:yoparty! Inte harva omkring i en enduroslinga:tummenupp
Återigen tack så mycket för alla svar! Verkar vara en rikgtigt sjysst sida sporthoj.. fler dumma frågor kan komma dyka upp när jag har köpt motarden!

Nä inte är 660 tung å leka med...jag gasar upp min på trean, dock med ett 40-drev bak...:D :tummenupp :yoparty
Kolla in Supermotoard-delen... där finns det massa fin läsning!!:tummenupp

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Helt klart 525!!
har man lite $$$ så nya aprilia 550.
husa 650 är ok, synd den är så ful bara (tycker jag iaf)
crf 450 är ok. men det är aldeles för mycket mek och underhåll på denna för att hålla som motard

glöm tt600, xr650, Duke och annat trött skit!!! köp ingen sån för att tjejen ska åka med 5 ggr på en säsong. Glöm att det är mer kubik i dessa, de går ändå som en trött moppe jämfört med de översta och värdelösa bromsar.
Körde själv 525sx, bra klipp. inget mek.

Motard ÄR bus och lek.

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Hade en KTM 660 05 innan min KTM 525 EXC (+motard paket), kan säga att 525an är 1000gr roligare än 660, lättare,6vxl (5 på 660), elstart (ej på 660), om du vill så kan du alltid slänga på enduro hjulen och köra lite offroad.

Okej 660 går att skjutsa på men hur ofta skjutsar man på en motard ? Och när man gör det så känns det som en moppe :)

525:an helt klart om du frågar mig, trots att den har tätare service intervaller.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...