Val av motorolja ???

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Förutom då att vi helst undviker oljor med allt för stora viskositetsspann.
Så länge den har bra viskositetsindex, så spelar det väl ingen roll om den har ett brett viskositetsspann.

Det finns ju många mc-oljor som är tex 20w-50, men har ett sämre index än tex biltemas 5w-50.

Att välja en olja med ett mindre spann är väl inte alltid att föredra, om den har ett sämre index? Man är väl ändå ute efter en så viskositetsstabil olja som möjligt.

Dr.Bike

Guest
Så länge den har bra viskositetsindex, så spelar det väl ingen roll om den har ett brett viskositetsspann.

Det finns ju många mc-oljor som är tex 20w-50, men har ett sämre index än tex biltemas 5w-50.

Att välja en olja med ett mindre spann är väl inte alltid att föredra, om den har ett sämre index? Man är väl ändå ute efter en så viskositetsstabil olja som möjligt.

Njaeij, ine riktigt.
Viskositetsindex är ju inget egentligt kvalitetsmått i detta avseende, utan är ju ett index som beskriver ett mått på viskositetens temperaturberoende. Ju högre viskositetsindex är, desto mindre ändrar sig viskositeten vid temperaturändringar.

Det skall inte förväxlas med oljefilmens bärighet eller något annat.
Även om det såklart ÄR viktigt att oljans visko är stabil.

Men det åstadkommer man då helst genom att just låta bli att köpa oljor med vansinnesintervall som säg 0w-50 osv.

För visst går det att trolla rätt mycket, men inga konstgjorda egenskaper kommer gratis, och priset man får betala är att en sån olja inte är viskositetsstabil för evigt.
Denna förmåga avtar alltså vartefter VI-improverserna förbrukas.

Bättre då som sagt att köpa RÄTT olja från början.
D.v.s en olja som håller sig VI-stabil under HELA sin livslängd.

M.v.h

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Ja, fast nu massuppfittade du mig.

Men min mening var, att till TS hoj, vilket det byttes olja i med extremt kort intervall, så skulle det fungera alldeles ypperligt med Biltemas 5w-50,
eftersom dess "multiviskositetsspann" skulle lugnt hålla ett gott index, under denna korta intervall som den skulle brukas.

Förövrigt håller den nästan samma index som Biltemas Mc-olja 10w-40 Racing, men med en högre kinematisk viskositet, vilket borde vara pasande till nämnd hoj.

Det finns även oljor som slår det mesta i viskositetsindex, även fast dom tom är 0w-40.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Snabbfråga. Har inte funderat något på det.

Har 6 liter Motul 300V 20/60 hemma. Vågar jag hälla det i ktm:n? Jag är lite rädd för att den är för tjock...

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Den går bara vår/sommar så :)

Men det skall vara ok alltså?

Vad rekommenderas för olja av tillverkaren?

Rekommenderas tex en 10w-40, så blir det ganska rejäl skillnad i viskositet, mot din 20w-60. Exakt hur det kommer att påverka just din motor, kanske någon med mer erfarenhet av enstånkor bör svara på.

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
Lånar tråden då även jag är på jakt efter ny olja.
Tanken är att det i år ska bli lite mer bankörning och därmed antagligen lite tuffare körning än på gata.
Något spec man ska tänka på då?
Fler oljebyten kan jag tänka mig så klart. Men valet av olja?
Ska man köra med en typ vid bankörningen och sedan byta efter när det ska köras väg?
Eller det spelar ingen roll?

Och var köper man lämpligast olja?
Finns ju säkert ställen som är billigare än närmsta handlare? :)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
http://www.afaab.se kan du köpa OKQ8's SBK Racing både på 1, 4 & 20L för ruskigt bra pris om man jämför med vad 1 & 4L kostar på deras stationer.
Fast du såg att det där va priser exklusive moms va? Dvs köper man 20L så blir det knappa 70kr/l, dvs bara tian billigare än Biltema tex. Visst, en slant på 20 liter, men ändå :)

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Momsklubben gick jag ur för flera år sen, aldrig förstått syftet med den.

Några liter olja till hojen ligger inom förbrukning och spill! (Lite beroende på egen maskinpark)
D.v.s gratis! :tummenupp

Last edited:

JockeHellberg

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2011
Hoj
2003 Husaberg FS 650
Men vad kan man ha för billig olja till en supermotard när det är våtkoppling och när oljan ska bytas var 5:e timme.

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Men vad kan man ha för billig olja till en supermotard när det är våtkoppling och när oljan ska bytas var 5:e timme.

Kort och snabbt!
En så bra olja som möjligt inom spec'arna som tillverkaren rekommenderar!
Billig? Det är upp till dej att bedöma!
Hur mycket mer kostar en "bättre" olja över en sommar! (mot en chansning och ev. motorrenovering!!)

Sedan beror det mycket på din körning. Bana eller lugnt tempo i vårsolen!

Välj väl..

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Nu är jag inte nån expert o har inte heller nåt statistiskt underlag men..

Slår man i en bra halvsyntet märkesolja var 1000 mil vid gatkörning eller 500 mil om man plågar skiten ur den på bana så räcker det nog gott och väl till en sån harv.
Ducati motorernas självdestruerande egenskaper är troligen mindre beroende på täta oljebyten o kvalitetsolja än om man belastar dom fullt ut eller kör med marginal.
Har själv slagit itu ett par sådana o kan nog garantera att dom skulle varit mer behjälpta av lite lägre varv o mindre påslag än tätare oljbyten..

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...