Val av mp3 spelare?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Ogre skrev:
om priset på en ipod avskräcker kan man ju alltid skaffa en Jens of sweden

tycker mest det är storleken och tyngden som avskräcker, får ju koppla släpet bakom bilen för att frakta den :7peta
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Frazze skrev:
Det är ju såklart en smaksak, och i grund och botten fyller ju programmen samma funktion, att spela musik, så vad man använder spelar ju inte så stor roll, bara man trivs. Jag föredrar iTunes där man har ett fint strukturerat bibliotek med musik, och inte bara en spellista med allt samlat.

Att iTunes skulle vara svårare att förstå och använda kan jag dock inte hålla med om, men det är ju min uppfattning.

Självklart en smaksak. Jag tycker det är mkt rörigt med bibliotek och genrer och hela den biten för det är så mkt musik som man får som är feltaggat, pallar aldrig tagga om dom. Jag är inte så ordningsam av mig och därför funkar winamp bra. Måhända att folk tycker att jag har rörigt i min lgh eller i min dator, men det viktigaste är ju att jag hittar det snabbt, och det jävlar i det gör jag :)

När det gällde program så frågade jag främst om vilken program ni Ipod/Ipod Mini använder för att tanka över musik i er Ipod(tänker på Honkies inlägg).

Det finns dock saker som grämer mig med ipoden, men jag har valt att ignorera dom för att spelaren är grym i övrigt. T.ex att om man kollar i utforskaren så kan man inte hitta en "mapp" med en skiva i som på en hdd. Allt ligger utspritt, detta hindrar lite att man kan ta med ett album till polaren t.ex., för då måste han också ha ett tankprogram.

Eftersom jag gillar winamp så sorteras playlisten sådär fint och man lagt det, dvs om jag lägger till ett nyladdat album så ligger det där från spår 1-12. På ipoden skall den förbajat nog läsa id3-tagen och därför splittra sönder albumen så att dom ligger som separata artister, t.ex. så tankade jag över Cassius album Au Reve. På det albumet finns det en låt där Jocelyn Brown sjunger, varpå man skrivit Cassius Feat. Jocelyn Brown som artistnamn, vilket resulterar i att den låter sorteras separat. Visst, ni kan tycka att man bör tagga om albumen, men jag sitter inte och taggar om... 1700 låtar till Ipoden eller framförallt inte 60 Gb Mp3-låtar.

Equalizern har jag alltid avstängd för att den gör bara ljudet sämre.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Ar i Singapore nu, har saljs det mycket av Creative Zen. (5 gb + radio)

Den ar val motsvarande Ipod mini, och har kostar de lika mycket.
I sverige verkar det som att Creative Zen kostar betydligt mindre an Ipod mini, vilket bor gora den relativt prisvard.
 

Coola Ola

Guest
honkiie skrev:
tycker mest det är storleken och tyngden som avskräcker, får ju koppla släpet bakom bilen för att frakta den :7peta

hehe, ja, det var ju lite olyckligt formulerat. hursomhelst, 95 gram och storlek som 5-6 kreditkort staplade på varandra är inte vad jag upplever som gigantisk iaf. men jag är förstås partisk och ska inte spamma mer i denna tråd.
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Ta en titt på www.nomadworld.com. Där finns Creative's alla modeller.
Har själv en gammal MuVo och är helnöjd både med spelaren och Creative's support.
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
Josafan skrev:
Självklart en smaksak. Jag tycker det är mkt rörigt med bibliotek och genrer och hela den biten för det är så mkt musik som man får som är feltaggat, pallar aldrig tagga om dom. Jag är inte så ordningsam av mig och därför funkar winamp bra. Måhända att folk tycker att jag har rörigt i min lgh eller i min dator, men det viktigaste är ju att jag hittar det snabbt, och det jävlar i det gör jag :)

När det gällde program så frågade jag främst om vilken program ni Ipod/Ipod Mini använder för att tanka över musik i er Ipod(tänker på Honkies inlägg).

Det finns dock saker som grämer mig med ipoden, men jag har valt att ignorera dom för att spelaren är grym i övrigt. T.ex att om man kollar i utforskaren så kan man inte hitta en "mapp" med en skiva i som på en hdd. Allt ligger utspritt, detta hindrar lite att man kan ta med ett album till polaren t.ex., för då måste han också ha ett tankprogram.

Eftersom jag gillar winamp så sorteras playlisten sådär fint och man lagt det, dvs om jag lägger till ett nyladdat album så ligger det där från spår 1-12. På ipoden skall den förbajat nog läsa id3-tagen och därför splittra sönder albumen så att dom ligger som separata artister, t.ex. så tankade jag över Cassius album Au Reve. På det albumet finns det en låt där Jocelyn Brown sjunger, varpå man skrivit Cassius Feat. Jocelyn Brown som artistnamn, vilket resulterar i att den låter sorteras separat. Visst, ni kan tycka att man bör tagga om albumen, men jag sitter inte och taggar om... 1700 låtar till Ipoden eller framförallt inte 60 Gb Mp3-låtar.

Equalizern har jag alltid avstängd för att den gör bara ljudet sämre.


Jag förstår dig till fullo. Själv har jag suttit lääänge och fått tagga om i iTunes, men som tur är är det lätt och går snabbt att tagga om där, men likaväl är det såklart jobbigt. Jag personligen vill att alla taggar skall stämma överens med "verkligheten", men återigen, det är min åsikt.

Att köra helt "tag-löst" och sedan tanka till iPoden måste vara ett helvete, då jag ser framför mig ett helt bibliotek med "Unknown Artist - Track 1" osv osv...

Att en skiva delas upp p.g.a att artistnamnen varierar löses ju lätt genom att istället för att browse'a artister så ta album. Och att tagga om ett albumnamn är enkelt. Du kan (i iTunes alltså :) ) markera alla låtar som tillhör samma skiva och sen tagga om alla på en gång och vips så är det problemet löst.

Om du vill ta med ett album som "mapp" till en polare så kan man väl bara kopiera det till rooten på ipoden, och ha som vilken data som helst. Visst, då syns den inte som musik, men om syftet bara är att flytta den till din kompis så borde det ju funka.

Mvh Frazze
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Coola Ola skrev:
hehe, ja, det var ju lite olyckligt formulerat. hursomhelst, 95 gram och storlek som 5-6 kreditkort staplade på varandra är inte vad jag upplever som gigantisk iaf. men jag är förstås partisk och ska inte spamma mer i denna tråd.

är inte den "vanliga" ipoden ganska mycket större än 5-6 kreditkor?, vikten vet jag inget om men det kändes som om jag skulle ha mjukisbyxor eller typ nå slappar shorts så tror jag den skulle vara störande.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Frazze skrev:
Jag förstår dig till fullo. Själv har jag suttit lääänge och fått tagga om i iTunes, men som tur är är det lätt och går snabbt att tagga om där, men likaväl är det såklart jobbigt. Jag personligen vill att alla taggar skall stämma överens med "verkligheten", men återigen, det är min åsikt.

Att köra helt "tag-löst" och sedan tanka till iPoden måste vara ett helvete, då jag ser framför mig ett helt bibliotek med "Unknown Artist - Track 1" osv osv...

Att en skiva delas upp p.g.a att artistnamnen varierar löses ju lätt genom att istället för att browse'a artister så ta album. Och att tagga om ett albumnamn är enkelt. Du kan (i iTunes alltså :) ) markera alla låtar som tillhör samma skiva och sen tagga om alla på en gång och vips så är det problemet löst.

Om du vill ta med ett album som "mapp" till en polare så kan man väl bara kopiera det till rooten på ipoden, och ha som vilken data som helst. Visst, då syns den inte som musik, men om syftet bara är att flytta den till din kompis så borde det ju funka.

Mvh Frazze

Jo, du har helt rätt. Visst kan man göra allt det arbetet. Tankningen med Ephod går riktigt smidigt, såhär gör jag idag istället: Öppnar utforskaren, markerar de mappar(album) med musik som jag vill ha, kör drag-n-drop över till Ephod. Därefter hamnar alla de albumen snyggt listade i "recent transferred files", Markera artisen och albumet, högerklickar, väljer "make a playlist", namnger med artist och album. Går snabbt och mkt smidigt så slipper jag en massa omtaggande, har nog sparat antalet DAGAR på att slippa tagga om. Dessutom behöver jag inte planera tankningarna av musik så mkt, utan bara att dra över, göra en playlist.

Förstår hur du menar att använda den som en extern hdd. Visst, men du får ju inte ngn nytta av den oftast "nya" musiken påväg till din polare på tåget. Då måste man ha dubbletter och det är satans korkat..
 

Coola Ola

Guest
honkiie skrev:
är inte den "vanliga" ipoden ganska mycket större än 5-6 kreditkor?, vikten vet jag inget om men det kändes som om jag skulle ha mjukisbyxor eller typ nå slappar shorts så tror jag den skulle vara störande.

vet jag inget om, jag tänkte på iPod mini.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top