Val av MTB???

Mingves

Guest
OK, jag vet vi snackar MC här men ändå. Ni som kan allt kan säkert MTB med:)
Detta behöver jag hjälp med då jag inte kommer att ha råd med en riktig hoj i år...

Skall köpa en ny XC MTB ev denna veckan.
Dock behöver jag tips på vad jag skall köpa.
Hojen får kostya max 18000kr och skall vara lätt. Ej mer än 11kg med dämp fram.
Har kollat på avanti och easton för ev bygga en hoj. På färdigbyggda så har jag tittat på Kona och specialized. Kona och spec är dock dyra med tanke på utr och vikt....

Har ev tänkt följande.
Köpa en fullt LX eller XT utr Easton Whiskey Pete eller Avanti competitor med någon trevlig dämpare marzocchio eller Rockshock.

Vad skulle ni välja för 16000-18000kr. En med XT eller med LX? man sparar bara 2kkr...är det värt det? Eller skall man välja LX och finare bromsar såsom skivor?
Vilken dämpare skall man ta? MX comp ETC från marzocchi eller Rockshock DUKE

Maila mig gärna tips på mats.ingves@spray.se

///Mats

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
finns det ngn cykel du kan provköra det är det enda du ska göra igentligen....då känner du om dämparna är rätt bromsar o ram osv...

ska sälja min till förmån för freestyle BMX....har en ramp snart på baksidan av huset....vet inte men gillar väl o slå mej eller ngt?!?! :gråta

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
jag gillar cyclepro deras ultralite ram gillar jag om det är lite lättare träng eller stadskörning, hade själv en sån när jag jobbade som cykelbud.
i skogen så var storfavoriten en GT zaskar hoj! den ramen håller för allt!!! har knäckt ett antal ramar och vevpartier när man kört sina race! men inte en zaskar ram!

GT i övrigt gör fina hojar även kona gör bra hojar!

tycker att du nästan din plan med att bygga på en EASTON ram är bäst! då får du hojen precis som du vill ha den! skall du pressa lite i skogen så är LX komponenterna det lägsta du skall ha! satsa på en vettig ram och bra hjul så har du en kanonfin grund att bygga vidare på om du vill det!

är själv svårt sugen på att börja trampa igen då man inte suttit på en tramcykel sen -00 på grund av dåliga knän...

Mingves skrev:
Detta behöver jag hjälp med då jag inte kommer att ha råd med en riktig hoj i år...

Har kollat på avanti och easton för ev bygga en hoj. På färdigbyggda så har jag tittat på Kona och specialized. Kona och spec är dock dyra med tanke på utr och vikt....

Har ev tänkt följande.
Köpa en fullt LX eller XT utr Easton Whiskey Pete eller Avanti competitor med någon trevlig dämpare marzocchio eller Rockshock.

Vad skulle ni välja för 16000-18000kr. En med XT eller med LX? man sparar bara 2kkr...är det värt det? Eller skall man välja LX och finare bromsar såsom skivor?

///Mats

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jag kör oxå freestyle bmx! det e svinkul :tummenupp .. men det gör ont i bland.. :(

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För 18000:- är det ganska svårt att köpa cykel, det är lätt att få tag i en cykel med sämre kvalitet än vad man betalar för. Kan du lägga till ett par tusen så tycker jag absolut att du ska köpa dig en sådan mtb som jag har, Crescent Rimfaxe. Den kostar visserligen 21500:- men det är värt några tusenlappar extra.

Hur som helst, vi utgår från att du trots allt ska köpa en cykel för 18000:-

Kona gör bra hojar men har börjat ta ut överpriser på senaste tiden. Köper du en Specialized får du valuta för pengarna men är det status du är ute efter är det kanske inte rätt cykel för dig.

Jag skulle inte välja LX i stället för XT, de pengarna man lägger ut extra får man snabbt igen i form av mycket glädje. XT är nästan i klass med XTR så där får du trots allt lite kvalitet. Ett par XT V-bromsar tar bättre än LX skivbromsar och väger dessutom mindre.

Jag föredrar RockShox och många med mig. Marzocchi har mer inriktat sig på att det ska se bra ut i affären men så fort du tar tar ut den på lite hårdkörning märker du snart att den är alldeles för mjuk och svampig. Jag är verkligen nöjd med min RockShox Judy XC som kanske känns lite hård i början men den är verkligen perfekt balanserad.

Till sist, glöm inte att slänga däcken som sitter på din nya cykel direkt. Köp ett par Continental Escape, Explorer, Twister eller liknande så märker du hur lite rullmotstånd du får i jämförelse med original.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mingves skrev:

Har ev tänkt följande.

///Mats

Alla har sina egna intressen utöver hojen, men för den summan kan du få en sjysst hoj och ha råd att behålla den. :skrämd

Men visst. Har själv en Cyclepro och den funkar ju. Men skulle aldrig ha lagt ut 9000kr på en cykel idag :fakta

Mr.Green

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Kooperativt blåvit Scott
Jag köpte själv min första mtb för skogsbruk förra våren och tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter på området. Du har redan fått en del bra råd och jag håller definitvit med Mcbudet om att en bra ram och bra hjul är viktigast. Jag skulle dock vilja tillägga att en bra dämpare och bra bromsar kan vara precis lika viktiga. Framförallt bromsarna är något många cykeltillverkare snålar med på sina "färdiga cyklar". Dåliga bromsar kan förvandla ett lätt nedförslut till en religiös upplevelse (av typen ÅhHerreGudlåtmigkommalevandeurdethär.Amen...) det fick jag erfara ett par gånger innan jag tog mig i kragen och uppgraderade.

Avslutningsvis tycker jag alltså att bra ram, hjul, gaffel och bromsar är värda mer än XT-komponenter runt om. XT-bromsarna har förresten rykte om sig att vara högljudda och svårinställda (låter som en pettitess men bromsar som tjuter som en strandad val är inge kul... Tro mig!)

Det var mina åsikter och kommentarer. Lycka till med hojköpet!

Edit: För att klara upp eventuella missförstånd är det naturligtvis XT V-bromsar jag syftar på och inget annat. Dessutom tror jag att forumet på www.funsportmountainbike.com skulle ge fler svar. Förmodligen för många faktiskt... Bara ett tips.

Last edited:

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Skulle vilja rekomendera ett par Avid Single Digit 7 V-bromsar. Inte mycket mening att slänga pengar på skivor när det finns sådana bromsar.
Håller med tidigare talare om att ett par bra hjul är viktigt.
Samt det viktigaste av allt (fast det kanske tas som självklart) ett par fina spd-pedaler och grymma skor till det. Klart viktigaste komponenterna!
Kolla på www.mtbr.com om du vill veta vad andra tycker om diverse cykeldelar.

lycka till!

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jag kör Street! det e roligast! man hittar nya ställen å åka på hela tiden.. å här jag bor så finns inga ramper.. e du medlem på junkyard?

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
Mingves skrev:

Har ev tänkt följande.

///Mats

Tjena. Jag skulle lätt klämma en Airborne Liberator, LX-utr UTAN skivor. Denna kan du köpa på www.cyclecomponents.com. Vill du däremot komma undan lite i pengar och är beredd att beställa från utlandet så köp ram, styrlager o dämpare direkt från www.airborne.net, då sparar du någon 1000ing.
Resterande prylar skaffar du billigast (tror jag) från cyclecomponents.
Föredrar du en färdig hoj så skulle jag klämt en Specialized Stumpjumper M4, LX/XT med schysst dämpare för 15 295 spänn hos Evalds MTB. Grym ram med fina komponenter, en MTB som lätt duger för tävling. Snygg e den också!! :cool:
Avanti kör cykelcity med, glöm dom, dyra som f-n och Avanti är väl inte de mest hyllade ramarna i världen?

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Re: Re: Val av MTB???

TLR-Johan skrev:
Tjena. Jag skulle lätt klämma en Airborne Liberator, LX-utr UTAN skivor. Denna kan du köpa på www.cyclecomponents.com. Vill du däremot komma undan lite i pengar och är beredd att beställa från utlandet så köp ram, styrlager o dämpare direkt från www.airborne.net, då sparar du någon 1000ing.
Resterande prylar skaffar du billigast (tror jag) från cyclecomponents.
Föredrar du en färdig hoj så skulle jag klämt en Specialized Stumpjumper M4, LX/XT med schysst dämpare för 15 295 spänn hos Evalds MTB. Grym ram med fina komponenter, en MTB som lätt duger för tävling. Snygg e den också!! :cool:
Avanti kör cykelcity med, glöm dom, dyra som f-n och Avanti är väl inte de mest hyllade ramarna i världen?

Bra tips. Liberator är iaf en av de snyggaste ramarna som finns :tummenupp

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
Airborne Liberator

Bild på Liberator!

Bifogat

• liberator.jpg
    liberator.jpg
    130.6 KB · Visningar: 258

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Kan rekommendera Kona Nunu 2003, 10000:-

Det är min 3e hoj på 3 år. De blir ju stulna hela tiden!
För övrigt diggar jag GT starkt!!

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade skrev:
Kan rekommendera Kona Nunu 2003, 10000:-

Kan kontra med att rekomendera Kona Lavadome. Samma cykel ungefär fast med en härlig levande stålram istället för något tråkigt stelt aluminium. ;) :p
Steel is real !!! :fakta :fakta

Fast nu kom jag ju på att du skulle lägga 18. Då skall du ju köpa Kona Explosif!!!! Ram i finaste True Temper OX Platinum Stål. :tummenupp

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Dum fråga... Jag har en Marin som skulle vara riktigt sjysst när jag köpte den...
Har jag blivit toklurad eller?

Tror den kostade 14000:- el dyl

Bear mounten eller nått heter den....

Tycker den funkar för mig

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr.Green skrev:
Om du inte har något emot att köpa lösa delar från lite varstans och knåpa ihop hojen själv kan jag rekommendera ett besök på följande webbsida: www.chainreactioncycles.com Bra priser och snabba leveranser.

Har du handlat där? Hur funkar leveranser? Hur funkar betalning??? Behöver man scanna in Visa-kortet :confused: :skrämd

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln