Honda TransAlp är ju ett bra alternativ. Nu vet jag inte om den är lite väl hög för dina 172 cm. Åk till någon handlare och provsitt. Annars är finns det ett flertal hojar där du kan köpa en sänkningssats. Om du har tur kan du hitta en offroadare som redan är sänkt.
Visst, allt går. På 70-talet åkte tyskarna jorden runt på sina nya xt500or. Folk har tagit sig jorden runt på gsx1100r osv.
När jag kör mina landsvägshojar på dålig grusväg med potthål och skit så räcker inte fjädringsväg och dämpning till.
Fjädringsvägen fram är nog 160 mm på alla tre, z750-4 från -80, z750 ltd twin från -82 och TDM900 från -02. Jag har åkt någon mil här och där men då går det inte jättefort. Hårt packad fin grusväg är ju inget problem.
Sen har jag en dr600 med 220 mm fjädringsväg fram och bak. Den är det bara att stå på med. Jag tror den väger 150 kilo. Tanken rymmer 21 liter så vikten varierar under de 40 milen.
Igår åkte jag 45 mil med den. Varierande underlag, blöt grusväg, isig väg, asfalt med grus och is om vartannat, torr asfalt och 80-90-100-110-vägar varav 8 mil motorväg på slutet. Före det var det väl 5-6 mil med 90-väg. Fem timmar i sadeln. Ett tankstopp, två stopp för att kolla karta och 2-3 stopp för att fota. Ingen mat eller kaffe.
Jag hade kunnat åka 20 mil till om jag käkat. Ingen av mina andra hojar hade funkat lika bra igår. Nu hade jag ingen packning alls. Men som sagt, TransAlpen är en hoj som jag gillar men aldrig kört. Kolla efter en med packväskor. Moderna plastiga hojar är dyra att lägga omkull. En sidokåpa till TDMen kostade 4300 för några år sedan. Dekalen 300. Fylltrattar som provsitter...
Min dr kostar inte mycket dessutom har jag en komplett i delar. Den senare modellen av dr650 är lite lägre och det finns sänkningssats att köpa. Har elstart.