Val av packningsmaterial mellan tank och bensinkran

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker byta tank på mitt cafe bygge då den som sitter på läcker och fick då tag på en GS450 tank som jag tänkte testa men den är dock utan kran. Verkar inte gå att hitta nån manuell bensinkran som passar direkt i tanken utan att man skall ha adaptrar och då tänkte jag att man kan väl lika gärna göra en adapter själv så att original Honda kranen passar till Suzuki tanken, tog en bit plattjärn och en hydraulkoppling som svarvades till och sen löddes ihop med plattjärnet.

Nu till själva frågan, vad är bäst att ha som packning mellan tanken och adapterplattan? Har 2 mm och 3 mm tjockt packningstaterial i gummi och sen har jag också 1 mm packningspapper hemma, vad tror ni är lämpligast?

En bild på kranen och adaptern, hålet skall dock borras ur så bränslefiltret får plast genom adaptern.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prova med gummi.En del gummi är ju inte härdigt mot etanol i BF95 men det får man ju veta på sikt.

På dyliga lösningar brukar man fräsa in ett spår för en oring. Dels så är det lättare att få fram en som håller för bensin och sen är det lättare att få tillräckligt stor klämkraft i skruvförbandet för att ge lagom deformation av oringen så att det tätar.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade helst velat som du säger fräsa spår för en o-ring men det har jag inte grejer till. Sen är hålet i tanken avlångt så i sånt fall måste man nog fräsa runt hela plattan och sen använda o-ringssnöre.

Vad tror ni om att limma för extra tätning? Vad ska man i sånt fall använda?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nitril (NBR) funkar. Min B12-tank med Pingel-kran fick den tätningen år 2000 och den håller fortfarande tätt. Dra inte åt för hårt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ingen aning om vad det är för gummi som jag har hemma mer än att det skall vara olje och bensinbeständigt.

Nån som har tips på var man kan köpa nitrilgummiark i måttlig storlek och till måttliga pengar? Kan ju vara värt det för att slippa läck i framtiden.

Jag har koll på att man kan köpa kranar till GS450 på eBay, tänkte först göra det men alla är tyvärr vakuumstyrda. Vill ha en "manuell" kran även om jag vet att man kan använda vakuumkranen i pri-läget.

Hittar nån en manuell kran med 44 mm c-c mellan fästskruvarna är jag väldigt intresserad.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Dubbelkolla att silikonet/tätningsmedlet tål bensin/e85 (etanol), jobbigt att rengöra förgasare och byte bensinfilter etc.
Kompisen som är rörmokare tätade soppatanken i racebåten med silikon efter ett misslyckat montage av brandsläckaren, det är jobbigt att paddla en Mirage21'a två distans............

Casco marin & teknik tål bensin utmärkt, har använt det i 10 år med gott resultat !!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Klipp ut en packning av en gammal 4 mm slang....
( Om du inte kör med mousse)
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Biltemas gummikork har funkat på kranen till min gammeltraktor i runt 6år så den funkar bra den oxå..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Biltemas gummikork har funkat på kranen till min gammeltraktor i runt 6år så den funkar bra den oxå..

Bensin/fotogen eller diesel? Blir kanske biltema i morgon så då kan jag ju passa på att köpa gummikork hos dom.

Sen kan jag gå till Classe och köpa Casco Marin Teknik, då har jag ju lite olika material och metoder att välja mellan men tänkte testa gummipackningen som jag har hemma först.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Ursäkta sent svar men är en bensin/fotogen. Den har dock bara gått på bensin när jag har haft den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, alltså en kulttraktor :)

Minnet var inte med sist jag var till Luleå, glömde både gummikork och Marin Teknik lim. Får ta det nästa sväng.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte riktigt hur en tredobricka ska funka, ytan som det ska tätas i mellan är ju en ganska stor avlång yta.
 

fritszol

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2017
Ort
Vessigebro
Hoj
Kawasaki ZZ-R600
Tänker byta tank på mitt cafe bygge då den som sitter på läcker och fick då tag på en GS450 tank som jag tänkte testa men den är dock utan kran. Verkar inte gå att hitta nån manuell bensinkran som passar direkt i tanken utan att man skall ha adaptrar och då tänkte jag att man kan väl lika gärna göra en adapter själv så att original Honda kranen passar till Suzuki tanken, tog en bit plattjärn och en hydraulkoppling som svarvades till och sen löddes ihop med plattjärnet.

Nu till själva frågan, vad är bäst att ha som packning mellan tanken och adapterplattan? Har 2 mm och 3 mm tjockt packningstaterial i gummi och sen har jag också 1 mm packningspapper hemma, vad tror ni är lämpligast?

En bild på kranen och adaptern, hålet skall dock borras ur så bränslefiltret får plast genom adaptern.
Vanlig hederlig flytande packning på tub. Finns i olika sorter som antingen tål hög temp eller olika kemikalier

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top