Val av skinnställ 2 delat vs. helställ

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
ingen
Har arlen ness 2-delt skinnställ. Mer praktiskt!! Helställ for roadracing. Magveske for tel, plånbok etc...

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ni som kör helställ,
hur gör ni när det är lite kyligt, de är ju perforerade och blåser rakt igenom känns det som? Har ni jacka på er?
Och var gör ni av grejerna som man trots allt måste ha med sig (hemnycklar, öronproppar, plånbok, cigg å tändare, mobilen å sånt).

Gatcykel så används kutsen till dylikt. Jag har ju hojarna ståendes i garage och det enda jag tar med mig ut ur garaget är garagenyckel,mc nyckeln, Körkortet och visa kortet inget annat behövs vid mina nöjesturer. Kör jag bana lämnar jag allt i depån.

Ska jag frakta arslet + en massa prylar så tar jag bilen aldrig hojen!!

Edit: Är det kyligt åker en hoodie på överkroppen!!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gatcykel så används kutsen till dylikt. Jag har ju hojarna ståendes i garage och det enda jag tar med mig ut ur garaget är garagenyckel,mc nyckeln, Körkortet och visa kortet inget annat behövs vid mina nöjesturer. Kör jag bana lämnar jag allt i depån.

Ska jag frakta arslet + en massa prylar så tar jag bilen aldrig hojen!!

Edit: Är det kyligt åker en hoodie på överkroppen!!

Hm, ja okej.
Men jag va ju inte sådär hardkåår liksom, så för mig dög ett tvådelat. Med långkallingar under...

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Ni som kör helställ,
hur gör ni när det är lite kyligt, de är ju perforerade och blåser rakt igenom känns det som?

Två alternativ
*Kryp ihop och gasa mer. Kåpan tar upp vinden och värmen från motorn går rakt upp vid stopp.
*Dopa dig med finskt blod

Jag är halvfinne och har inga problem alls! Supernöjd med mitt väldigt perforerade helställ. Skulle det bli för kallt så åker en jacka på. Aldrig mer ett delat skinnställ. Har två i garderoben som numer är låneställ.

Edit: Det finns inget bättre än massvis med små hål i skinnstället när det är 20grader+

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Helställ - då faller du inte för frestelsen att ta en sväng i bara jeans och jackan.

Så resonerade jag också när jag för många år sedan rekommenderade brorsan att köpa separat ryggskydd i stället för ett som var fast monterat i jackan.

Resultatet blev att han sket i ryggskyddet för att han tyckte det var krångligt/jobbogt att ta på/av. Han kraschade således utan ryggskydd...och hade tur!

Min rekommendation var således fel. Bättre hade varit om jag i stället rekommenderat honom jacka med fast monterat (lite sämre) ryggskydd för jackan körde han aldrig utan.

Så...beroende på hur man är som person blir rekommendationen för olika säkerhetshöjande lösningar därefter dvs. personanpassad.

// Niklas

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Jag funderar på att köpa Dainese - LAGUNA SECA div. new estiva och då i färgen Bianco/Nero/Nero (Vit).

Har ni några synpunkter på stället? Anser ni att jag gör ett misstag om jag väljer ovanstående färg, funderar på att det kanske blir skitigt snabbt och svårt att hålla snyggt?

Jag tänker mig ovanstående ställ med ställ med Shoei GT-Air Wanderer TC-6 samt ett par svarta skor.

Last edited:

gasenibotten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2013
Hoj
Honda CBR 1000rr
ser ut som ett schysst ställ. Vitt är dock (tycker jag) lite opraktiskt för det blir skitigt lätt, körde med ett vitt och svart Alpinestarts SP1 innan och som sagt det var svårt att hålla rent det,,man vill ju att det ska se ut som det gjorde när man köpte det men det var svårt.:/.. bytte faktiskt till ett Dainese ställ som är svart/vitt ist!

CT

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2013
Hoj
Kawa Z750 -06 *Såld*
Här hade det hänt mycket sedan senast. Har inte hunnit varit inloggad på en tid.

Allihopa talar för helställ och jag förstår nog varför. Men eftersom jag tidigare körde med tygställ :död så känns skillnaden mellan helställ och 2 delat i säkerhetssynpunkt marginell.

Men om jag köper fel är det väl bara att göra om och göra rätt :p

Tacksam för alla svar

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
190 115kg, kört både Denise och held helställ. Sistnämnda funkar absolut bäst.. Nu vet jag ju inte vad din vilt består av MEN det står på sidorna vilka mått du "bör ha" längd, midja, bröst osv..

CT

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2013
Hoj
Kawa Z750 -06 *Såld*
prövade ett Alpinestar helställ idag, storlek 56. Var ganska tajt att få på sig, men när man en gång kom in i det var det väldigt behagligt :) Men skall det sitta som ett korvskinn på kroppen?? var väldigt tajt över megen samt axlarna.

Annars känns det som det lutar åt ett helställ

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
prövade ett Alpinestar helställ idag, storlek 56. Var ganska tajt att få på sig, men när man en gång kom in i det var det väldigt behagligt :) Men skall det sitta som ett korvskinn på kroppen?? var väldigt tajt över megen samt axlarna.

Annars känns det som det lutar åt ett helställ

Det ska vara så tajt det bara går när det är nytt.
Det töjer sig mycket på bredden men inte så mycket på längden.
Efter ett par veckor så har det format sig så det passar dig perfekt och skyddar på bästa sätt.

Skinnstället ska vara som en kroppskondom som man har som mest ett underställ under.

Fryser man så sätter man på sig kläder utanpå stället och inte under, det ska inte finnas plats till det.

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Har ett tvådelat och är helnöjd med det, bekvämt och inte så krångligt att klä på sig :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin