Val av släp?

Trek79

BenderFender
Gick med
25 Aug 2006
Ort
KArlskrona
Hoj
moppe
Hej!

Funderar på att köpa en mc fast den finns ca 20mil ifrån mig. Nu till min fråga: Ska man använda ett speciellt mc-släp eller går det bra med ett vanligt 'preem', 'statoil'-släp? :confused:

Tack på förhand!
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Trek79 skrev:
2575220 Hej!

Funderar på att köpa en mc fast den finns ca 20mil ifrån mig. Nu till min fråga: Ska man använda ett speciellt mc-släp eller går det bra med ett vanligt 'preem', 'statoil'-släp? :confused:

Tack på förhand!

Det går bra med ett vanligt. Ställ framhjulet snett mot kanten och se till att du har ettan i. Spänn ner ordentligt i fram från styrkronorna eller vad som är lämpligt på din hoj, dock inte hela fjädringsvägen. Säkra eventuellt i bak om du är harig. ;)

Lycka till. :tummenupp
 

Trek79

BenderFender
Gick med
25 Aug 2006
Ort
KArlskrona
Hoj
moppe
mafo skrev:
2575230 Det går bra med ett vanligt. Ställ framhjulet snett mot kanten och se till att du har ettan i. Spänn ner ordentligt i fram från styrkronorna eller vad som är lämpligt på din hoj, dock inte hela fjädringsvägen. Säkra eventuellt i bak om du är harig. ;)

Lycka till. :tummenupp

Okej, men hur får man upp mc:n på det vanliga släpet? :rodnar
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Trek79 skrev:
2575239 Okej, men hur får man upp mc:n på det vanliga släpet? :rodnar
Hyr ett släp med lem du kan fälla ner,låna en hästtransport av en snygg tjej som du känner,lägg en planka typ på ett vanligt släp,ta hjälp av en kompis som någon sa å lyft,improvisera.
Lycka till
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
brorsan bruka hålla upp kärran manuellt o jag kör på hojen till mitten fort som faen o sen har han vagnen balanserad så de e bara o häkta på igen..
bruka funka för oss :tummenupp
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Trek79 skrev:
2576313 R6:a!

Men ni kan väl inte mena allvar att lyfta hojen upp på ett släp? :va

hoppas ni inte dumförklarar mig ni *hoho* :tungan

Kör upp hojen med hjälp av baklemmen som ramp. Enkelt och smidigt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ozeo skrev:
2575532 brorsan bruka hålla upp kärran manuellt o jag kör på hojen till mitten fort som faen o sen har han vagnen balanserad så de e bara o häkta på igen..
bruka funka för oss :tummenupp
Du menar att han håller upp den så att bakänden ligger i backen och du kör upp? :jisses Släpet måste ju tippa ner som rena råttfällan när du väl är uppe? :va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hoztic skrev:
2576358 Du menar att han håller upp den så att bakänden ligger i backen och du kör upp? :jisses Släpet måste ju tippa ner som rena råttfällan när du väl är uppe? :va
nopp inte om man stannar på rätt ställe:tummenupp
sen har man ju stödbenet ute, man håller imot tills den åker ner på den..
funkar klockrent varje gång.:tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Lyfta upp hojen är väl ändå till att göra det svårare än det behöver vara.
Antingen tar du med dig en planka som är lika lång som flaket på släpet så att du får den med dig dit och hem utan besvär. Har du ingen planka, tar du baklämmen och lägger den som en ramp. Är du harig så har du ett par man som är bereda att hjälpa till med balansen.
Att lyfta draget så att röven på släpet går i backen funkar med kanonbra.
Som sagt, gäller att sakta in/ stanna på rätt ställe så kommer släpet ner kontrollerat och fint.
Enligt mina erfarenheter så ska man inte ha växel i på knarren.
Spänn ett spännband från varsin sida överdelen på gaffeln/styret, så att dom går snett mot framstammen på släpet. Brukar finnas öglor/krokar längst fram i hörnen på släpet.
Sedan kan du straffa ner den med ett eller flera spännband bak. Över sadeln eller genom ramen. Så att röven inte kan studsa sidledes.
Enduron spänner jag fast med kraftiga "miniskidband" Såna utan spännare och det håller kanon om man gör rätt enligt "bondförnuftsmetoden".
Luta den heller inte på stödet och spänn fast den, finns risk att stödet går genom släpet. Ställ den som sagt diagonalt över släpet så ska det inte vara ngn fara.
//Tobbe
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min r6 är fan inte lätt att lasta utan att den vill ta i under. Men brukar ha med mig en ramp. Sen lägger man några klossar på släpet som framhjulet får gå upp på så tar den inte i med lite tur.

Jag avbelastade framdämparen med en kloss sist jag hade den på släp också. Inte så kul att paja packboxarna.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hoztic skrev:
2576735 Lite imponerande faktiskt! :Bugar Se till att filma nästa gång ni gör det! :)

inte ett dugg, första gången vi prova tänkte vi inte ens o de gick bra ändå :rolleyes:
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
åk till närmaste mack där dom har en kärra som man kan tippa med och som har galler! då kan du köra upp hojen utan ramp mm. spänn framhjulet hårt emot framlämmen sedan spänner du fast hojen i sidled i stagen som håller upp bakramen med 2 sepparata band, till sist spänner du ner bakdämparen lite i hålen som bassagerar fotpinnarna sitter i har funkat med min R6 6 långaoch guppiga transporter!

Med galler kan du välja höjd på banden så dom inte ligger emot plast, ljuddämpare mm.:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top