Val av supermotard!

Ingvarsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 929RR -00
Tjena!
Jag är på g att skaffa super motard efter flera år av olika Honda sportcyklar. Men vad ska man ha? Det är främst en ktm jag är sugen på och det ska vara en modell som inte servas varje gång jag tittar på den. Det vimlar inte av dom på blocket heller.

Jag har några alternativ som ja behöver få lite hjälp med. Detta är cyklar jag väljer imellan.

Har en 640 från -99 som verkar helt ok men det som tar emot för min personliga del är färgen svart/silver och förmodligen massa annat som ändrat sig sen -99. Är de lönt o köpa? Finns de nya kåpor och vaf kan de kosta?

Har även en 640 från -03 med elstart som är i vettigt skick med. Dock ett läckage mellan cylinder o motor men det kan jag byta om det är så. Jag är inget fan av bakljusen som sitter på skärmen på typ alla ”äldre” modeller men sett att de finns andra, vart kan man hitta dom? Är väl det enda jag kan se som negativt på den.

Sen den sista är en 660 -04 som ligger på blocket nu. Jag har inte ringt på den eller så men den är ett hett alternativ, dock en bit att åka men den ser bra ut (bytt bakdel) och verkar vara skött efter konstens regler.

Tacksam för alla svar med olika tips osv. Detta är något jag känner att jag inte har någon koll på alls :)

Med vänlig hälsning,
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Välkommen till klubben. Tror inte du kommer ångra dig. Hade själv åkt sporthojar i drygt 10 år innan jag förra året köpte en Ktm 690 Duke a la 2012. Kan verkligen rekommendera den årsmodellen och senare om du vill ha problemfritt ägande (förhoppningsvis:)).
De äldre är säkert helt ok också men lite mer service och skruvande kanske behövs. De skiljer ju inte heller så mycket i pris heller känns det som.
Sry att du egentligen inte fick något svar på frågorna direkt!
 

Ingvarsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 929RR -00
Tack så mycket! Jag har dock haft konto här sen 09 när jag hade min 929 men inte vart inloggade sen dess typ så jag får nog vara rätt ny ändå :)

Ja jag är nog dock inne på en lite äldre modell till att börja med. Bygger hus och har familj så det finns inte mycket tid över så därför känner jag inte för att köpa något nytt utan vill gärna äga en äldre för att se om de är något för mig för ett senare kanske byta upp mig :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack så mycket! Jag har dock haft konto här sen 09 när jag hade min 929 men inte vart inloggade sen dess typ så jag får nog vara rätt ny ändå :)

Ja jag är nog dock inne på en lite äldre modell till att börja med. Bygger hus och har familj så det finns inte mycket tid över så därför känner jag inte för att köpa något nytt utan vill gärna äga en äldre för att se om de är något för mig för ett senare kanske byta upp mig :)

Det ska väl vara motivet till att köpa en äldre Kåtte. Du kommer bara få kanske 10 timmars egentid i år. Och ett välskött exemplar med olja , filter och annat fixat borde klara 10 , kanske 20 timmar utan service.
Och så kan du ta hand om den nästa vinter.
 

Ingvarsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 929RR -00
Exakt så jag har tänkt. Så frågan är bara vilken av dom äldre man ska ha!? Har läst på en del men blir inte klok på alla olika svar :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag hade samma resonemang förra året. Finns bra summerad information gällande skillnaderna på 625/640/660. Skillnaderna är påtagliga och du bör förstå dem om du nu överväger både 640/660. Läckage mellan blockhalvorna på äldre LC4 förekommer, bör kollas noga då det är aningen mer jobb än cylinderfotspackningen. Överlag skulle jag gå på lågmilat/välvårdat/motorrenoverat exemplar. Kan gå snabbt från kalas till ras på dessa. Skillnaden upp mot en 690 brukar sällan vara mer än 20k. Värt att överväga.

Efter någon månads velande så slog jag till ...och köpte en ombyggd XR650R istället. Kunde inte vara gladare över det valet och den hojen lär mekaniskt överleva min egen kropp.
 
Last edited:

Ingvarsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 929RR -00
Tack för bra svar!!

På 03an som är ett alternativ så ska det vara cylinderfotspackningen som är gången.
Ja jag kanske även ska ha lite is i magen, kan ju dyka upp rätt senare. Alternativt kika på 690 med.
Man kanske ska ha is i magen helt enkelt :)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tack för bra svar!!

På 03an som är ett alternativ så ska det vara cylinderfotspackningen som är gången.
Ja jag kanske även ska ha lite is i magen, kan ju dyka upp rätt senare. Alternativt kika på 690 med.
Man kanske ska ha is i magen helt enkelt :)

Du har ett PM! :tummenupp
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Hej

Jag har ett bättre och mindre vibrerande alternativ till salu. En 690e som är motardkittad om du är intresserad? Jag har haft den i 5 år utan bekymmer, välservad med årlig ventilkontroll och oljebyte, den har rullat 2000 mil. Utrustad med motardfälgar, endurofälgar och ett par lösa isdäck. Acra slip-on, separat bromssystem till motardfälgarna med fint beringer ok och 310 mm skiva. handtagsvärmare från Oxford, USB uttag på styret, touringruta och lite extra plast. En del saker bytt i förebyggande syfte som rockerarm. Ny extra bränslepump, original avgassystem följer med också samt lite olja och andra bra att ha prylar. hade tänkt mig 39000 för hela rasket. PM vid intresse eller ring 0702961415
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
640 är ganska svårt trött vill jag minnas och se till att provköra innan, förgasarknallert är nog snällare men de med sprut är bra ryckiga med gasen. Smak och vanesak, visst men nu kommer du från helt annan karaktär och tycka vad man vill om Honda men distinkta växlar och rulle har dom som håller sig till det mil efter mil.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Telefon ringde.

Jo men iaf, även inbitna kottar och tardar har varit halvimponerade av ryckigheten. Värst är det väl för dom som smattrar över stock och sten dock.

Provkör.
 

Ingvarsson

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 929RR -00
Tack för alla svar!! Har valt att satsa på 05 och upp.. ska kika igenom förslagen här. Jag har som sagt ingen panik så jag väntar hellre tills ja gör ett bra köp än att impuls handla ????
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du bara 10 timmar egentid, se till att de timmarna blir bakom styret och inte i garaget...




Buy quality, cry once
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top