Val av Trafikskola

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Snart flera stycken
Vad/var tycker Du är/var viktigast i valet av Trafikskola?

Är det..

Priset
Rycktet
Läget
lärarna
Hojarna
osv.......

Fyll gärna på med vad Du tycker är viktigast.

Kan jag/vi som är instruktörer ge kritik så måste jag/vi även få lite för att bli bättre.

Ett guld läge att få gnälla tillbaka på läraren:D

Phille

väntar på sommaren.
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N - 2008 (78hk)
Jag tog mitt kort på jarla i sthlm förra sommaren var väldigt bra skola väldigt bra lärare läget var grymt för mig. Enda nackdelen som alltid är priset. Man betala för två timmar körning i trafiken men körde bara en aktivt då man delade med en till som skall ta kort men de ansåg att man lärde sig lika mycket på det i trafiken både jag och nej man vill ju lära sig att hantera situationerna på hojen man kör inte ibak. Så det är väll det enda negativa. Annars väldigt nöjd.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Lugna lärare är viktigast för min del. Jag orkar inte med folk som sitter och hetsar upp sig och på snudd blir förbannade om man råkar missa nåt.

Man går till det stället som man hört har bra lärare och vettiga priser.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Mitt val av skola baserades på följande ordning

Rekomendation från kompis - bra omdöme om:
1. Ryktet generellt
2. Lärarna

Egen utvärdering kring:
3. Bemötandet vid kontakt
4. Läget (i relation till mina preferenser)
5. Upplägg på körningen
6. Information på hemsida
7. Priset

Hojarna var helt ointressant för mig

Under hösten och vintern kollade jag på flera olika skolor, Jarla, Alvik, Gullmarsplans och Farsta.

Varför det inte blev Jarla:
Bemötandet - de kunde inte ge klara besked och var inte intresserade av att försöka besvara mina frågor. Jag fick känslan av att de hade nog med kunder och inte såg mig som viktig.

Farsta hade bra rykte (gammal info visserligen)
Bemötandet - även här var informationen oklar och vag och känslan ingav inte förtroende.

Gullmarsplan svarade inte ens på telefon när de hade telefontid även om jag fick rekomendationer att ringa dem.

Alvik (som jag valde)
Rekomendation från kompis
Proffsigt bemötande från de som jobbar där - klara besked och konkreta tips och råd.
Tillmötesgående vad gäller mina önskningar och "krav". (hit kom jag inte med de andra skolorna, de föll bort tidigare)
Priset är väl inte det billigaste men jag gick på känslan av att kvalitet skall betala sig.....tanken är ju att jag skall överleva som motorcyklist och inte bara klara lappen.

Lugna lärare är bra men jag kunde inte utvärdera det innan så det blev liksom bonus att det var så.

Kanonnöjd så långt.

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
Jag har hört en del om Körkortexpress i...Västerås? Kompisen funderar på att ta sitt kort nu i sommar, nån som vet/tycker nåt om det stället?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Alla aspekter spelar ju in.

Lärarna: Hur viktigt som helst, men detta handlar också om personkemi och det syns heller inte i förväg. Dock påverkar det givetvis ryktet i längden.

Hojarna: Sekundärt tror jag, men det finns så många aspekter på det. T.ex. en 15 år gammal CB750 må vara urgammal och upplevas som sunkig, men är en lysande övningshoj och perfekt på en uppkörning.

Läget är viktigt för den som inte har bil, individuellt mao

Priset, ja, det kan vara viktigt för vissa. Det är ju en av de saker man utvärderar när man väljer trafikskola

Ryktet är jätteviktigt, ja, kanske viktigast av allt! Man lyssnar mer på sina vänner och bekanta än på någon som helst reklam. Men rykte är å andra sidan något man inte kan påverka på annat sätt än genom göra ett bra jobb i åratal.

Bemötande i telefon och i "butik"... tokviktigt!!

Sedan finns det något många företagare underskattar: Hur viktig en genomarbetad hemsida är! Då menar jag informativ, grafisk, tilltalande design. Gör man en marknadsundersökning 2008 så börjar man på webben, man ringer inte runt förrän i steg 2. Hittar man inte genast den info man vill så går man till nästa ställe. Underskatta inte antalet människor som väljer efter en surfning. Spendera lite pengar här!!

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
vaför rekomenderar ni inte Dalenstrafikskola !?
kanon lärare nya och fina hojar (bmw)

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Jag har försökt skriva in mig på Jarla men dom var mest intresserade av att svara i telefonen och sen när man frågade när dom hade tider så var det ca 1-månad väntetid innan man fick första körningen. =/
Dom kanske har bra lärare men dom verkar ha aldeles för mycke elever.
Sen verkar dom veta vad merförsäljning är för något...

Jag valde Alviks trafikskola.
Inga trubbel med tider och fick inga konstiga besked om att jag borde ta fler lektioner än nödvändigt. tog kortet på 2månader och på första uppkörningen.
Kanske skulle velat haft lite mera teori om hur man ska sitta och hur man ska tänka i krypkörning vs landsväg.

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Måste bara nämna Tule Trafikskola också eftersom ingen annan har gjort det.
Min erfarenhet med dem är att dem är profisga och har ett riktigt bra upplägg.

Jag började på Jarla men surnade ur helt när man efter 10-talet lektioner
fortfarande inte fått göra mer än att nöta krypbanor. Man hade 3-4 olika instruktörer och alla sa olika saker.

På Tule fick man visa att man kunde krypköra lite o så sen var det ut i trafik o öva.
Grabbarna på Tule ger en hel del bra tips vad gäller skötsel av hojar, körning och allmänt riktigt vettgit bemötande.

Tules rating enligt mig:
Priset: ok pris, inte så viktigt
Rycktet: bra rykte, inte så viktigt
Läget: bra läge för mig, viktigt
lärarna: riktigt bra lärare (ett undantag), viktigt
Hojarna: helt ok hojar, fräsha o funkis, ganska viktigt

Edit: just ja, tog kortet 5/5 2006 (första försöket) och började köra typ 20/7 2005 (hann inte köra upp på hösten för att jag fumlade med teorin+vart sjuk)

Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
1. Kompetent och lyhörd personal
2. Tillgänglighet, dvs lätt att boka/boka om
3. Läge och öppetider.

Pris är sekundärt. Hellre spenderar jag mer på ett ställe som vet vad dom pysslar med än kommer billigt undan på något skitställe som utbildar rena trafikfaror.

Har för övrigt tagit samtliga mina kort på Tule i Sundbyberg/sthlm och klarat dom på första uppkörningen...

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Det där med personkemi är ju jäkligt svårt att sätta ett pris på.

#1 : pris & rykte , lika viktigt (inte snål, Ekonomisk :) )

#2 : första intryck, samarbetsvilja
(om det finns tendenser till bilförsäljningssnack för att sälja lektioner så nej tack)

#3 personkemi .
alla kan ju ha en dålig dag, om det är ihållande byter jag hellre lärare än skola dock.

#4 skicket på utrustningen man får låna.
nåt uppruttet, svettstinkande skit vill inte jag betala för att ta på mig, dealbreaker.

#5 hojen.. har minst betydelse, dock ska den ju inte braka ihop på lektionerna.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
När ja tog för bil minns jag att under första lektionen så var jag tvungen att krypköra i 40 minuter på en stor parkeringsplats på max tvåans växel. Ganska frustrerande efter att ha kört bil regelbundet sedan sexton års ålder (ca. 2 års tid mao, ja var duktig...).

gillar inte lärarens måste-gå-igenom-allt-oavsett attityd utan istället tala lite med eleven ifråga så kanske man kan skippa några moment ifråga. Låta eleven spara in några tusenlappar, men detta är inte så väldigt intressant.

Lite samma när jag tog för mc, ja kör uppkörningen helt felfritt.. Menar man behöver ju inte alla rätt för att bli godkänd, bara ett tecken på att man pluggat för mkt... som i skolan....

Annars kanske jag rekomenderat någon körskola, gått på två... Men nu säger ja till folk att kika på de här snabb-kurserna där man åker upp o bor tre dagar till exempelvis Skövde för det tycker jag verkar billigare.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
jag hojjade med södermalms trafikskola (ligger ett stenkast från där jag bor) och tyckte de var ganska så ok, tills att jag fick thomas som instruktör - han är värd ett ton guld!

så...instruktören för mig var det viktigaste, dvs att jag fick rätt instruktör. det blir så mycket bättre med någon som passar dig, som förstår vad du behöver öva på osv osv. dessutom märks det säkert också i plånboken, blir lite billigare helt enkelt eftersom du kommer behöva färre lektioner då.

jag tar för givet att hojjar, utrustning etc är i bra och gott skick.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag hojjade med södermalms trafikskola (ligger ett stenkast från där jag bor) och tyckte de var ganska så ok, tills att jag fick thomas som instruktör - han är värd ett ton guld!

så...instruktören för mig var det viktigaste, dvs att jag fick rätt instruktör. det blir så mycket bättre med någon som passar dig, som förstår vad du behöver öva på osv osv. dessutom märks det säkert också i plånboken, blir lite billigare helt enkelt eftersom du kommer behöva färre lektioner då.

jag tar för givet att hojjar, utrustning etc är i bra och gott skick.

denne Thomas äldre herre lite småflint å fråhårig med brunskinväst?

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Ja
Jag ska ta kortet i år och har precis blivit klar med min research om trafikskolor. Det blev Jarla bl.a för att det låg nära mig dessutom så tycker jag att jag blev proffsigt omhändertagen och körlärarna är det inga som helst fel på. Kört 4 lektioner än så länge och än så länge allt väl, får se vad som händer framöver!

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Som någon påpekade innan så är körkortexpress en mycket utomordentlig skola. De verkligen, å då menar jag verkligen anstränger sig för att lära ut "konsten att köra mc". Gick deras 3 dagars intensivkurs å det var så otroligt bra om vi jämför med ex skolor som finns här i göteborg. Har kört lite överallt i gbg å uddevalla men det känns mest som de vill mjölka en på pengar istället för att verkligen lära ut. fast centralatrafikskolan i uddevalla var rätt bra de me.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Jag skulle nog säga att nr 1 är läraren/na. Utan en bra och trevlig lärare kommer man inte vilja köra mer på skolan i fråga. Precis det hände mig på Jarla i bromma... gillade inte alls bemötandet man fick, vilket resulterade i 1 lektion sen var man veck därifrån och jag tipsar aldrig nån om den skolan.

Det känns lite som att priset, hojarna & läget inte är det viktigaste, även om jag inte tycker att priserna är spec. låga eller resonliga på något sätt.

Annars tipsar jag gärna om Grönlunds i Solna vid ÖB. Mange han var schyst :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker att han bilskolläraren på radion verkar toppen! "Här har vi nu volymkontrollen på stereon, du kan utan att slå på strömmen långsamt bekanta dig med reglaget, mer hinner vi inte på denna lektionen"

Har du tänkt starta eget?

Någonting jag tycker verkar underskattat av körskolelärarna är "superintensiv" kurser, många har ett h-vete att passa in körning med arbete och annat, en superintesiv kan man ta ledigt en vecka för och vara klar sen.
Visst, det ställer avsevärt högre krav på LÄRARNA, men det klarar dom väl av.

(just att lära för livet, inte för stunden-biten blir svårare, men en bra lärare grejar det med, om inte annat lär sig eleverna för livet ändå, men det blir bara en vecka)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring