Val av Trafikskola

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
om intensivkurs.

hjälper ju lite om eleven verkligen förstår att det är "lära för livet som gäller"
inte råplugg inför nåt skolprov (som glöms lika kvickt) för att få köra bombrepor därifrån.

är ju ett plus om eleven lever tillräckligt länge för att skaffa sig lite körvana efter uppkörningen lixxom juue :)

Hans S

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Suzuki TL 1000 'n'
Lärarens/skolans inställning är nog nr1.
Vill man ta körkort så får man bestämma sig för det.
Läraren skall inte vara FÖR snäll, inte bara stryka medhårs och vänta två lektioner på att nämna att något kanske ändras.
Raka puckar. -Rätt info och bäst ekonomi.
Kan rekommendera Falkenbergs trafikskola: www.falkenbergs.se

Nicotin

Guest
kan varmt rekomendera http://www.farstatrafikskola.com/ och rasmus.

Håller till i håga industriområde ( nära bulten ) västerhaninge.

Bra lärare och bra pris, 1200 spänn för 3 timmars körning.
Dom har likt jarla sin manöverbana utanför dörren och alla goa södertörnsvägar runt knuten.

5 av 5 möjliga.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag tycker som nämnts här att Jarla har riktigt duktigt folk, inget snack. Ola var min favorit där. Tycker dock antalet elever var på tok för högt. Riktigt jävla jobbigt att få tider när man ville. Kanske inte billigaste skolan heller.

yellowgirl

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
Honda cbr1000-08
När jag valde trafikskola så kollade jag först runt på lite hemsidor.Sen så ringde jag runt för att få lite bättre koll och info.Pratade också med några kompisar om vilka dom kunde rekomendera.

Så efter 5-6 samtal med diverse skolor så blev valet väldigt lätt.
Tänker inte smutskasta nån.

Jag valde Alviks Trafikskola.:tummenupp

Bra bemötande i telefon:tummenupp
Mycket bra info om hur upplägget kommer att se ut:tummenupp
Inga problem med tider.(Dom kör 7 dagar i veckan):tummenupp
Dom kunde anpassa sig efter mig och vad jag ville:)
Bra hojar och utrustning. Körde dock mest med mina egna saker.
Dom fixade en annan sadel till mig för att jag inte nådde ner riktigt:tummenupp bra service.
Priset va som nån skrev tidigare,inte det lägsta.Men kvalite kostar:tummenupp*

Och det viktigaste av allt...
Bra lärare.Körde med Mattias som är grym på att köra hoj och på att lära ut.Han lär dig verkligen köra hoj för livet och inte för nåt prov.

Han blåser dig inte på pengar genom att sälja på dig fler lektioner.Snarare tvärtom.

Fick följa med på en annans elevs landsvägskörning(betalade ingenting:) ) för att förbereda mig själv inför min egen.Just en sån sak att bara få följa med och titta på hur den andra gör och att få lära sig hur viktigt det är hur man sitter och vad man bör tänka på när man blir skjutsad va guld värd.Vet ingen annan skola som gör så:va Det blev några extra gratis lektioner på manöverbanan också.Det va en annan elev som hade bokat in en dubbel och då fick jag stanna kvar istället för att Mattias(läraren)skulle slippa åka fram och tillbaka.

Så jag rekomenderar ALVIKS TRAFIKSKOLA

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Att bara klara kortet tycker jag inte är tillräckligt när det gäller A-kort. Det är betydligt svårare att köra hoj än bil, och dessutom är man grymt utsatt i trafiken. Så att bara få hjälp att klara kortet är inte en bra skola för mig, utan jag vill lära mig att köra hoj.

Gick på Jarla när jag tog tungt kort ... och visst var det dyrt ... men med vissa undantag så var det väldigt kompetenta lärare som verkligen kunde köra själva. Uppkörningen kändes som en formalitet och jag känner att jag behärskar att köra efteråt (ja kanske inte Sthlm - Uppis på en kvart men men :) ).

Att lära sig och köra och förstå alla faror som lurar var det viktiga för mig!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
I sammanhanget tror jag att man kanske bör poängtera att körkortet inte är ett intyg på att man kan köra, bara på att man får övningsköra på egen hand. Det känns som att det glöms bort ganska ofta. Som vem det nu var som enligt uppgift körde av vägen i 240 km/h på väg hem från uppkörningen, och inte ens reflekterade över vilken jävla tur han haft eller vilket dåligt omdöme han visat, bara att han kört asfort typ ba.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
I sammanhanget tror jag att man kanske bör poängtera att körkortet inte är ett intyg på att man kan köra, bara på att man får övningsköra på egen hand. Det känns som att det glöms bort ganska ofta. Som vem det nu var som enligt uppgift körde av vägen i 240 km/h på väg hem från uppkörningen, och inte ens reflekterade över vilken jävla tur han haft eller vilket dåligt omdöme han visat, bara att han kört asfort typ ba.

Dagens sanning :tummenupp

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Jag har hört en del om Körkortexpress i...Västerås? Kompisen funderar på att ta sitt kort nu i sommar, nån som vet/tycker nåt om det stället?

Körkortexpress ligger i Hallstahammar en bit utanför Västerås.
Tog mitt kort där och kan varmt rekomendera det om man är ute efter att ta kortet snabbt.

Finns en hel tråd om dem här, så det är bara söka... En lärare därifrån är också medlem här, kolla i tråden om dem så hittar du henne också.

Och för att svara på ämnet på första inlägget...

Jag skulle sortera de saker som togs upp i första inlägget som följande:

1. Ryktet
Om man lyssnar på vad folk som tagit kortet där innan säger, och även snackar med skolan själva för att få en uppfattning om vad det är för företag, så tycker jag det är allra viktigast.

2. Priset
Självklart är det väldigt viktigt hur mycket man får punga ut för sitt kort. Tror sällan pris och kvalité går hand i hand när det gäller körskolor, utan skulle satsa på att ta kortet en bit ut från stan vilket oftast gör det hela billigare.

3. Lärarna
Lärarna är självklart viktiga i grund och botten. En bra lärare ser de olika behoven hos olika elever och anpassar utbildningen efter eleven. Här är också bra med en körskola där man spenderar så mycket tid som möjligt ensam med läraren istället för i grupp tycker jag.

4. Läget
Har man tid att vara borta från jobb/skola så tycker jag absolut det är värt att åka iväg till en annan körskola så länge man tycker priset och omdömet på skolan motiverar det. Med andra ord - läget är inte speciellt viktigt.

5. Hojarna
Visst skall det vara hojar som är lättkörda och fungerar bra för syftet att lära ut, men tycker inte detta är speciellt viktigt.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...