Val av vinter - mc

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Köpte faktiskt just en DRZ 400 (enduro) som vinterhoj. Än så länge fungerar det fin fint. Den är relativt lätt och smidig, går att köra lite längre sträckor utan njurbälte eller ha en följebil som plockar upp delar. Köpte min för 16k, det är en 00. Den fungerar så bra och är så rolig så nu funderar jag på att köpa en motard till sommaren.

Dessutom behöver den ej servas så mycket heller, eller hur?

Är din landsvägsreggad eller enbart enduroreggad?
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Varför är det så mycke oljebyte på en fyrtaktscross? När det inte är det på andra landsvägshojar?
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Hur är kvaliten på motor på en gammal tt350?
 
Last edited:

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Varför är det så mycke oljebyte på en fyrtaktscross? När det inte är det på andra landsvägshojar?

Av flera skäl; oljemängden är väldigt liten och litereffekten är hög bland annat. Om du tittar på vevhus/växellåda på en sådan motor så ser du att det är väsentligt mindre än på en gatcykel, man har minskat på alla dimensioner för att få en kompaktare motor. Därav blir den också känsligare.
Sen är det nog också så att de angivna oljebytesintervallerna är satta med hänsyn till hur hojen förväntas användas. En gatcykel förväntas inte köras lika hårt och kan därför ha glesare mellan oljebyten.
 

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Hur är kvaliten på motor på en gammal tt350?

Kvalitén är det inget fel på, det handlar nog mer om att de, som du skriver själv, är väldigt gamla. Hela konstruktionen är gammal liksom körupplevelsen. Jag kan inte se att man kan välja mellan en WR/YZ250f och en TT350, det är motorcyklar från helt olika tidsepoker.
Ska man köpa en TT350 så bör man nog värdesätta att det är en gammal klassiker, för ditt användningsområde så finns det betydligt roligare/snabbare/modernare hojar att välja på.
 

Tjita1

Guest
Själv hade jag skitit i skogen och istället köpt mig nån form av scooter eller liknande, så jag kunde köra med Schwalbedäck.. :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
image.jpg

Köpte mig en -90 års modell Suzuki DR 350 för lite mer än en månad sedan, toppar 120-140 beroende på drevning, 6 växlad låda, 60 timmars serviceintervall och den bara går och går enligt grabbarna i den tusen sidor långa tråden på Advrider!

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=230695&highlight=dr350&page=29

Jag körde enduro i grustaget i vånga/Kristianstad i lördags vilket den fixade utan att knorra och hakade på grusgänget idag i skogarna vilket inkluderade 2 rejäla surhål.
Gammal javisst men otroligt lättkörd och förvånansvärt bra drag för den lilla hojen på 113 kilo.
Framförallt hade jag gått på en lätt och oöm hoj i just denna klassen sedan är det nog mer en smaksak.

 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tycker du sedan att den ser gammal och efterbliven ut så beställer du ett plastkit till DRZ 400 och moderniserar den på ett par timmar.

 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Kul med några klipp. Tack. Är det inte så att suzuki är oftast bara enduroreggade?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nope, utseendet till trots så är min t ex vägreggad vilket är ovanligt för en R men det finns gott om vägreggade S.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Har du blinkers på den? Ska du pendla till jobb osv?
Vad innebär en 60 tim service på en dr 350?

Jag köpte hojen för grusåka och enduro så i nuläget finns det enbart fram och bakljus då batteriet är ersatt med kondensator och övrigt vägkit är rensat, men planen är att snygga upp den med ny plast och återställa den i vägskick.
60 timmars service är enbart olje och filterbyte, ventilerna kollas var 1200e.
Kör man aktivare som jag känns det bättre med service på halva tiden, i runda slängar 300 mil.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Dessutom behöver den ej servas så mycket heller, eller hur?

Är din landsvägsreggad eller enbart enduroreggad?
Service är inte som en cross. Bytte olja och filter innan vintern och tänker nog göra det igen till sommaren. Smörjer kedjan (gör lös med sprejen lite snabbt) typ varannan gång som jag använt den nu på vintern. Blivit grymt skitig men det får den vara.

Vägreggad, fd. polishoj.
bild 5.jpg
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var 10e timma på den också skulle jag tro men ser du inget problem i det så är väl inte 426an någon tokig cykel. :)

På topic låter det dock som du ska pendla mest och köra i skogen någon gång ibland. Och alla enduros och crossar bör användas precis tvärtom.
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
Var 10e timma på den också skulle jag tro men ser du inget problem i det så är väl inte 426an någon tokig cykel. :)

På topic låter det dock som du ska pendla mest och köra i skogen någon gång ibland. Och alla enduros och crossar bör användas precis tvärtom.


3mil om dagen ska jag åka då lär det väl bli oljebyte en gång i månaden. sen är det väl en massa annat som skall bytas. jag kommer pendla med den ca 4-5 månader om året.
kanske bättre att kolla på något annat med bättre ekonomi.
jag är ju ute efter en lätt och smidig hoj.

en liten fråga är det någon som vet något om Kawasaki kdx 125cc kanske lite klent och tråkigt.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
3 mil om dagen, vad för typ av väg? Asfalt? Motorväg? Kurvig hojväg? Grus? Kostig? Allt detta kan påverka vilka råd du får.

Skulle du köra i skogen också med samma hoj? Hur i skogen? Rätt ut i det gröna? På stigar? På endurobana? På gamla igenväxta skogsvägar? I dynghål? I sandgropar?
 

navy36

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Ort
skövde
Hoj
er6n 2011, tt350 1987
3 mil om dagen, vad för typ av väg? Asfalt? Motorväg? Kurvig hojväg? Grus? Kostig? Allt detta kan påverka vilka råd du får.

Skulle du köra i skogen också med samma hoj? Hur i skogen? Rätt ut i det gröna? På stigar? På endurobana? På gamla igenväxta skogsvägar? I dynghål? I sandgropar?

tanken är att åka mindre asfaltsväg till jobbet endast vintertid. ev något endurospår grushålor eller någon stig i bland.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
tanken är att åka mindre asfaltsväg till jobbet endast vintertid. ev något endurospår grushålor eller någon stig i bland.

Då behöver du ingen ren endurohoj.
Jag har XR 600 och den funkar fint till det.
Kolla på dr350-400, Xr250-600 eller kanske rent av Xt600/DR600.
Satsa på beprövad teknik som inte behöver underhåll i tid och otid.
Det går alltid att byta hoj sen om du skulle komma på att din körning utvecklar sig mot mer eller mindre skogskörning.
Köp efter behovet och inte bara efter drömmen.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top