Val Thorens???

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Tja!

Somliga har ju en vecka förhoppningsvis fylld av härlig pudersnö, sol och bira att se fram emot. Åker om en vecka typ. :banana

Är det någon som har vart i Val Thorens, i så fall får ni gärna skriva vad ni tyckte om det. Har nämligen aldrig vart där förut.

//Fredde

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Länge sen iofs men det var den bästa skidåkning jag har varit på, vi hittade ett område på den motsatta sidan dalen (mot vad själva byn ligger då alltså) som var helt underbart, backarna slutade i princip nere i byn, och längre upp på den sidan var i alla fall på den tiden ur barnfamiljernas synvinkel "avsides" och därmed var vår lycka gjord :tummenupp

Flera som bröt saker den resan dock... hitta ett hopp dåva... :rolleyes:

Ha så kul / XJR

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Chrizby skrev:
Tja!

Somliga har ju en vecka förhoppningsvis fylld av härlig pudersnö, sol och bira att se fram emot. Åker om en vecka typ. :banana

Är det någon som har vart i Val Thorens, i så fall får ni gärna skriva vad ni tyckte om det. Har nämligen aldrig vart där förut.

//Fredde

hallå!
Jag spenderade en vecka i Val Thorens över nyår! Skidåkningen var kanon! Det är ju världens största sammanhängande liftsystem..jag kan lova att jag verkligen inte var runt i alla dalar!

Sen vet jag inte med utelivet..om jag säger så här..dom som varit där ofta ( och jag) kallar det för "Gay Thorens"..det var helt otroligt mycket homosexuella ute på kvällarna. Inte för att jag har något emot det men det måste vara några av det kvinliga könet också, vilket det inte var!
Akta dig för puben Malaysia! Där är bara killar...jag kan däremot rekommendera svenskbaren Tango. Där är mycket trevligt, du kan tom beställa i baren på svenska...

Var ska du bo? Vilket resbolag åker du med?

Hoppas jag tillförde lite.. :)

// Henke

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
heinz_p skrev:
hallå!
Jag spenderade en vecka i Val Thorens över nyår! Skidåkningen var kanon! Det är ju världens största sammanhängande liftsystem..jag kan lova att jag verkligen inte var runt i alla dalar!

Sen vet jag inte med utelivet..om jag säger så här..dom som varit där ofta ( och jag) kallar det för "Gay Thorens"..det var helt otroligt mycket homosexuella ute på kvällarna. Inte för att jag har något emot det men det måste vara några av det kvinliga könet också, vilket det inte var!
Akta dig för puben Malaysia! Där är bara killar...jag kan däremot rekommendera svenskbaren Tango. Där är mycket trevligt, du kan tom beställa i baren på svenska...

Var ska du bo? Vilket resbolag åker du med?

Hoppas jag tillförde lite.. :)

// Henke

Haha Gay Thorens! Shit det visste jag inte. Vi ska på på Les Olympiades, vi åker med Northlander.

Tack för informationen.

//Fredde

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Chrizby skrev:
Haha Gay Thorens! Shit det visste jag inte. Vi ska på på Les Olympiades, vi åker med Northlander.

Tack för informationen.

//Fredde

Hmm, vi åkte också med Nortlander. Vi var en buss här från Kristianstad som åkte ner. Det var 2 stycken som hade anordnat resan som ett projektarbete, fixat allt och tagit kontakt med Nortlander Skitours.
Jag har tidigare varit på flera resor i alperna där servicen varit mycket bra. Nortlander däremot var bland det sämsta i serviceväg!

#1. Vi kom dit klockan åtta på lördagmorgonen, fick lämna in bagaget vid halv nio, liftkorten fick vi vid halv ett och rummen vid halv fem. Lång väntan mellan inlämningen av bagaget och liftkorten! Jag vill då också markera att vi inte fick tillgång till bagaget efter klockan tio. Dessutom lämnade vi en depositionsavgift på 250 euro.

#2. Servicen under veckan var urdålig. Iofs så bodde vi på hotell Nevés som inte ens hade en reception.

#3. Rummen var grymt dåliga! Allt var sönder eller äckligt. Ex. lampa, vägguttag, toa, säng, diskmaskin + en massa annat smått.

#4. När vi åkte hem så fick vi lämna rummen klockan nio. Iofs hade jag bara ett sjudagars liftkort => att jag inte åkte sista dagen. Därför fick vi "fördriva" tiden i Gay Thorens fram till klockan 1930 (bussen skulle gått klockan 1800 men var försenad).

#5. Tidigare under veckan hade personer från Nortlander gått runt och noterat vad som var sönder i rummen. Vi hade tur eftersom alla våra skador var synliga så vi slapp få något avdrag på depositionsavgiften, men några av mina kompisar fick betala för ett hål i en dörr (fast det var igenspacklat och övermålat). Dom hade inte spacklat och målat, dom hade inte ens sett det! (detta kan iofs bara gälla vårt hotell)

#6. Jag glömde min minidisc på rummet. Detta kom jag på ganska sent på dagen och jag skyndade mig ner till den provisoriska receptionen. Där sa dom att dom hade hittat den men inte kunde ge mig den (fattar inte varför!). Sedan gav jag en utförlig beskrivning av den och dom sa att jag skulle få den hemskickad. För några veckor sedan fick jag något hemskickat, men det var inte minidiscspelaren utan en minidiscskiva(som jag aldrig sett förr)...jäkla snikna fransmän! Jag fick knappt någon hjälp av Nortlander där nere och nu när jag har kommit hem så har dom inte ens svarat på mailen, eller gett mig ett ordentligt svar på telefon.

Så, nortlander och hotell Nevés är inget att rekomendera.
Dessutom så blev jag uppraggad av killar varje kväll jag var ute..Malaysia var värst! (Tom vår "guide" var gay)

De bästa uteställena var The Beach, Underground och Tango!

Om du vill checka lite feta festarbilder från vår resa så kolla in:
http://www.rollinsnow.com/valthorens/fotoalbum/index.htm

Åkningen är kanon där nere, bara man har tur med vädret! Men som sagt Nortlander = illa.

// Henke

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Fan det där lät ju inte allt för bra.

Vi ska iofs flyga ner plus att vårt hotell är 3-stjärnigt.
Men det var tråkigt att höra det där med servicen & minidiscen.

Tack ialla fall!

//Fredde

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Chrizby skrev:
Tja!

//Fredde

hotel och service i frankrike är urdålig dricka är svindyrt .

jag har varit där 5 ggr skidåkningen är super

interroll

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Hoj
Mean Streak, TL1000R + Barchetta sportbil.
Var där för 4 år sedan, snösäkert och helt fantastisk skidåkning. Har provat många ställen i alperna, men skidåkningen i Val Thorens är bäst. Byn är lite tråkig med stora bostadskomplex. Afterskin är toppen, men pilsnern är nog den dyraste i alperna.
Ha en skön tur!

Hasse

Chrizby skrev:
Tja!

//Fredde

Mingves

Guest
var där vecka 5 i år. Dock fick jag flunsan efter 3 dagar men skidåkningen är toppen.
Tyvärr suger byn fett, allt är svindyrt och jag kommer aldrig mer åka dit:)
Om ni kan boka om åk till Chamonix istället är mitt tips. Ta inte bussen utan flyg, jag åkte buss ner men det var så hemskt trots liggbuss så jag bokade en flygbiljett hem.

Slutsats åkningen är grym om man har guide men jag skulle gå på nått mysigare ställe. med mer charm.

///M

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Mingves skrev:
var där vecka 5 i år. Dock fick jag flunsan efter 3 dagar men skidåkningen är toppen.
Tyvärr suger byn fett, allt är svindyrt och jag kommer aldrig mer åka dit:)
Om ni kan boka om åk till Chamonix istället är mitt tips. Ta inte bussen utan flyg, jag åkte buss ner men det var så hemskt trots liggbuss så jag bokade en flygbiljett hem.

Slutsats åkningen är grym om man har guide men jag skulle gå på nått mysigare ställe. med mer charm.

///M

Fan vad trist att höra att byn suger.

Någon som vet hur mycket pengar man behöver till mat & dryck i en vecka.
Klarar man sig på typ 5 tusen eller är allt as dyrt?

//Fredde

Mingves

Guest
Ytterligare ett tips, ha en bra reseförsäkring då vår e111 blankett ej gäller i valthorens:(
Tänk på att om man råkar bryta benet i backen kräver de pröjs direkt så lite extra pengar är bra att ha.....jag och en tjej krockade i backen och hon fickj åka scooter + ambulans och det kostade 250 +110 euro....som de skulle ha direkt sedan kom doktorns kostander till det som ligger på 30 euro i frankrike, obs det är bara privat sjukvård i val thorens därför funkar ej e111 blanktetten....

///M

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Sådana här trådar borde förbjudas!!!

Har precis varit tvungen att tacka nej till en vecka i Andermatt! ...och JA Val T är bra!

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Love it! Var där för 4 år sedan. Om du har tillgång till alla tre dalarna så utnyttja det, du behöver garanterat inte åka i samma pist många gånger under veckan!

Edit: bodde i Meribell.
Vem fan behöver charm nere i byn? Man är ju där för att åka skidor!

Var en vecka i Argentiere nyss med tre sammanhängande dagar snöfal = PUDER :banana :banana
Kan rekomendera även detta systemet (Chamonixdalen), om än inte sammanhängande.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Det har väl kommit mer snö nu i alperna. Det var ju litet knackigt med den varan tidigare i vinter. Var i och för sig OK i Avoriaz för några veckor sedan men det är ju rätt snösäkert. Avoriaz med Le Mur de Chavanette ingår ju fö nästan i en skidåkares allmänbildning :)

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
oscar skrev:
Mmm... Aguille du Midi efter 2 dagars snöfall... :yoparty

Les Grands Montets öppnade för säsongen, åkte upp i 7:e kabinen för i år. Kan säga att det var MÄKTIGT :Bugar :Bugar Och på vägen ner var det :banana :banana Tyvärr blåser det mycket där uppe, så snön var packad översta decimetern, roligt när man bryter genom i hög fart :tungan, 4 volter och sen har man snö överallt :)

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Chrizby skrev:
Tja!

//Fredde

gjorde hela säsongen där 00/01.
skit i tre dalarna liftkortet, du klarar dig gött på bara val thorens i en vecka.
krökar gör du enbart på Tango eller puben The frog - ligger 50 meter från varandra.
nattklubbarna suger.

är du ute efter redig offpist och är hyffsat skicklig och inte rädd för att hajka nån timme i snön så säg till så kan jag ge dig ett par bra tips.

du kan tillomed få köpa min offpist guide över Val T o de andra dalarna i systemet.

är det någon som kört en säsong i whistler eller har kontakter där?
kommer att göra säsongen 04/05 där och behöver lite inside info om att hyra en lägenhet.

///P

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Pank skrev:
gjorde hela säsongen där 00/01.
skit i tre dalarna liftkortet, du klarar dig gött på bara val thorens i en vecka.
krökar gör du enbart på Tango eller puben The frog - ligger 50 meter från varandra.
nattklubbarna suger.

är du ute efter redig offpist och är hyffsat skicklig och inte rädd för att hajka nån timme i snön så säg till så kan jag ge dig ett par bra tips.

du kan tillomed få köpa min offpist guide över Val T o de andra dalarna i systemet.

///P
'

Aha ok. Vet inte om någon av oss som åker är några skickliga offpist åkare.

Vad ska du ha för guiden då?

Vi har redan pyntat för ett liftkort som gäller i alla tre dalarna. Har hört att Tango ska vara bra.

Hur är priserna på krök? :fyllisar
Svindyr bira eller?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
PMR skrev:
Les Grands Montets öppnade för säsongen, åkte upp i 7:e kabinen för i år. Kan säga att det var MÄKTIGT :Bugar :Bugar Och på vägen ner var det :banana :banana Tyvärr blåser det mycket där uppe, så snön var packad översta decimetern, roligt när man bryter genom i hög fart :tungan, 4 volter och sen har man snö överallt :)

Sista åket vi gjorde där hade det som sagt snöat i två dagar och det var nästan helt vindstilla och klarblå himmel. Vi var första gänget upp, dvs Champagnepuder så det räckte o blev över! Tyvärr fick vi leta efter en skida i 30 minuter efter ett dåligt utfört drop, de har en tendens att glida iväg under snön... :huvet

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Chrizby skrev:
'
Hur är priserna på krök? :fyllisar
Svindyr bira eller?

Dricka kan man göra hemma! På skidresor så är det vita dagar för mig för att inte riskera att må det minsta dåligt när det är dags att pumpa lud... puder! :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...