Val Thorens???

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
oscar skrev:
Sista åket vi gjorde där hade det som sagt snöat i två dagar och det var nästan helt vindstilla och klarblå himmel. Vi var första gänget upp, dvs Champagnepuder så det räckte o blev över! Tyvärr fick vi leta efter en skida i 30 minuter efter ett dåligt utfört drop, de har en tendens att glida iväg under snön... :huvet

Vill inte räkna ihop hur många timmar vår grupp spenderade på skidletande under veckan.....

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Chrizby skrev:
'

Aha ok. Vet inte om någon av oss som åker är några skickliga offpist åkare.

Vad ska du ha för guiden då?

Vi har redan pyntat för ett liftkort som gäller i alla tre dalarna. Har hört att Tango ska vara bra.

Hur är priserna på krök? :fyllisar
Svindyr bira eller?

krök är inte gratis, dom hade fortfarande franc när jag var där men då fick man ge ca 40 sek för 5L rödtjut på plastdunk.
snordyrt på krogen, där är det bara att glömma spriten och hålla sig till biran som iallafall är hyffsat prissatt.

men du är ju endå där för att åka skidor, sprit är inte så viktigt, after ski så man blir lite lullig, middag och en flaska vin, sen stöper man rätt bra i sängen.
man märker av den tunna luften mer än man tror så fort man börjar röra på sig däruppe.

inte van offpistare så e min guide skulle bara vara att kasta pengarna i sjön. ska se om jag hittar nån pist karta på nätet ikväll så kan jag rita i lite lätta och pist nära offpistrepor
och glöm självklart inte tranciever, spade och sond. :)

///P

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
PMR skrev:
Vill inte räkna ihop hur många timmar vår grupp spenderade på skidletande under veckan.....

vänta nu hur var det....

ja just ja, skruva bindningarna i botten, sen tillbaka ett halvt varv.
då slipper man tappa dom så ofta

:D

///P

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Pank skrev:
vänta nu hur var det....

///P

Funkar inte på telisar där ¨fångsnöret¨ (eller vad fan det nu heter) är trasigt... :)

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Pank skrev:
vänta nu hur var det....

///P

Hmmm efter att vår guide skruvade på mina skidor satt de kvar i stort sett hela tiden, har ni gått i samma skola? Efter det var det i alla fall inte mina skidor vi letade efter, så ofta....

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oscar skrev:
Funkar inte på telisar där ¨fångsnöret¨ (eller vad fan det nu heter) är trasigt... :)

:tummenupp
då får man nästan leta själv medans polarna pumpar resten av snön.

annars brukar ju telisar(dom få gångerna dom löser) lyckas få foten liksom genom vajern vilket säkerställer att skidan givetvis följer med genom alla kullerbyttor för att vid varje varv peta ut ögat....om o om o om igen..

bakfylledag=snowboard dag
ingebakfylledag=telisdag
dåligtväderdag=öldag+försöka dölja för chefen på baren att man kommer smålullig till jobbet.
eftersäsongsdag=sydsluttning med ölback

ahh...de va en underbar vinter!

///P

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oscar skrev:
haschpulka = bruten handled efter 20 minuter = aldrig mer :död

ja, men hur mycke hasch hade du rökt innan du testade då?
:confused:

///P

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Pank skrev:
krök är inte gratis, dom hade fortfarande franc när jag var där men då fick man ge ca 40 sek för 5L rödtjut på plastdunk.
snordyrt på krogen, där är det bara att glömma spriten och hålla sig till biran som iallafall är hyffsat prissatt.

men du är ju endå där för att åka skidor, sprit är inte så viktigt, after ski så man blir lite lullig, middag och en flaska vin, sen stöper man rätt bra i sängen.
man märker av den tunna luften mer än man tror så fort man börjar röra på sig däruppe.

inte van offpistare så e min guide skulle bara vara att kasta pengarna i sjön. ska se om jag hittar nån pist karta på nätet ikväll så kan jag rita i lite lätta och pist nära offpistrepor
och glöm självklart inte tranciever, spade och sond. :)

///P

Okej. Vore as schysst om du hittade någon bra pistkarta.
Vi som åker är rätt gröna på alpåkning så guiden är nog som du säger rätt så bortkastad.

Tack än då.
//Fredde

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrizby skrev:
Okej. Vore as schysst om du hittade någon bra pistkarta.
Vi som åker är rätt gröna på alpåkning så guiden är nog som du säger rätt så bortkastad.

Tack än då.
//Fredde

sådär.
några av mina favvo offpist repor (markerade med senapsgult).

alla dom som går från aiguille de peclet får du hajka allt från 45 minuter till 2 timmar för att nå.
rekomenderar den som går längst till vänster, den går över hela glaciären grymt brett snöfält men har glaciärsprickor i slutet, inget som man kan missa då de är gigantiska, håller man bara ordentligt i sidled från dom så är allt lungt.

dom två till höger är lite knepigare och man kan åka fel=stup.

den sista från pecle är en ganska safe ränna som inte tar så lång tid att komma till heller, redigt smalt i början (mindre än 3 m) men öppnar upp sig sen, bra åk och man kan bara åka åt ett håll.

den som går ner från glacier de bouchet är väldigt snäll, tråkigt snäll, men kan ju va najs att bara glida i okörd snö.

den som är lättast att komma åt är nästan den som jag ringat in med rött, kliv av liften, åk fram till kanten på kammen. skråa lite vänster o sen rakt ner i orelle dalen. håll höger i slutet annars risk att du får staka sista biten tillbaka till liften.

en annan bra men snäll är att åka upp på la masse och åka ner till lac du lou, inte markerad med gul på bilden då man åker på den sida som inte syns på kartan (dvs baksidan).

annars så är det väl bara att hålla koll när du åker upp i liften så hittar du säkert nån trevlig offpist.

annars kan du ju prata med grabbarna på tango, dom brukar ha koll.

///P

Bifogat

• offpistValT.jpg
    offpistValT.jpg
    126.1 KB · Visningar: 85

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Pank skrev:
sådär.
några av mina favvo offpist repor (markerade med senapsgult).

alla dom som går från aiguille de peclet får du hajka allt från 45 minuter till 2 timmar för att nå.
rekomenderar den som går längst till vänster, den går över hela glaciären grymt brett snöfält men har glaciärsprickor i slutet, inget som man kan missa då de är gigantiska, håller man bara ordentligt i sidled från dom så är allt lungt.

dom två till höger är lite knepigare och man kan åka fel=stup.

den sista från pecle är en ganska safe ränna som inte tar så lång tid att komma till heller, redigt smalt i början (mindre än 3 m) men öppnar upp sig sen, bra åk och man kan bara åka åt ett håll.

den som går ner från glacier de bouchet är väldigt snäll, tråkigt snäll, men kan ju va najs att bara glida i okörd snö.

den som är lättast att komma åt är nästan den som jag ringat in med rött, kliv av liften, åk fram till kanten på kammen. skråa lite vänster o sen rakt ner i orelle dalen. håll höger i slutet annars risk att du får staka sista biten tillbaka till liften.

en annan bra men snäll är att åka upp på la masse och åka ner till lac du lou, inte markerad med gul på bilden då man åker på den sida som inte syns på kartan (dvs baksidan).

annars så är det väl bara att hålla koll när du åker upp i liften så hittar du säkert nån trevlig offpist.

annars kan du ju prata med grabbarna på tango, dom brukar ha koll.

///P

Tack så jättemycket. :Bugar
Är dessa (off)pister som du markerat ok med bräda också eller?
Jag åker nämligen bräda, mina två polare åker skidor.

//Fredde

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrizby skrev:
Tack så jättemycket. :Bugar
Är dessa (off)pister som du markerat ok med bräda också eller?
Jag åker nämligen bräda, mina två polare åker skidor.

//Fredde

jag har åkt alla dom både på bräda och telis, så det ska inte vara några problem, i smalaste rännan har nog skidåkarna störst problem.

och på dom andra njuter ju du mest, då de andra fittar runt med sina småsvängar.

störst svängar vinner!

glöm inte:
1.tranciever
2.spade
3.sond
4.ryggskydd
5.hjälm
6. en snickers i innerfickan och en camelback i ryggsäcken

även vit snö smakar piss!

///P

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Pank skrev:
jag har åkt alla dom både på bräda och telis, så det ska inte vara några problem, i smalaste rännan har nog skidåkarna störst problem.

och på dom andra njuter ju du mest, då de andra fittar runt med sina småsvängar.

störst svängar vinner!

glöm inte:
1.tranciever
2.spade
3.sond
4.ryggskydd
5.hjälm
6. en snickers i innerfickan och en camelback i ryggsäcken

även vit snö smakar piss!

///P

Haha ok.
Tack för checklistan.
En dum fråga från en oerfaren:
Vad används trancievern till?

//Fredde

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrizby skrev:
Haha ok.
Tack för checklistan.
En dum fråga från en oerfaren:
Vad används trancievern till?

//Fredde

trancievern=lavinsändare, för att hitta dina polare/bli hittad av dina polare om ni hamnar i en lavin.
går loss på 2000 spänn, skitbilligt(not).
snöskor underlättar åxå om man ska hajka.
så det är bara att börja önska att man skiter pengar o sen åka o handla!
:)

///P

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Pank skrev:
trancievern=lavinsändare, för att hitta dina polare/bli hittad av dina polare om ni hamnar i en lavin.
går loss på 2000 spänn, skitbilligt(not).
snöskor underlättar åxå om man ska hajka.
så det är bara att börja önska att man skiter pengar o sen åka o handla!
:)

///P
Aha, tjeena det har man ju säkert råd med. Åker om en vecka, skulle nog tänkt på det tidigare.

trancievern används alltså för att hitta en signal?, som sonden sänder ut eller?

Får nog lägga offpist planerna på hyllan, inte så bra att dra iväg på offpist utan rediga prylar.

Nu vet man ju till en annan gång.

Vet du om man kan hyra tranciever & sond i Val T?

//Fredde

Pank

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrizby skrev:
Aha, tjeena det har man ju säkert råd med. Åker om en vecka, skulle nog tänkt på det tidigare.

trancievern används alltså för att hitta en signal?, som sonden sänder ut eller?

Får nog lägga offpist planerna på hyllan, inte så bra att dra iväg på offpist utan rediga prylar.

Nu vet man ju till en annan gång.

Vet du om man kan hyra tranciever & sond i Val T?

//Fredde

nja, trancievern är en sändare/mottagare, när man åker så har man den på sig och den står i läge sändning.
om sedan en lavin går så ställer den/dom som inte åkte med i lavinen om sina trancievers till mottagning och kan pejla in var det begravda offret/offren ligger.

sonden är bara en redigt lång ihopfällbar pinne som man "pikar" snön med när man har pejlat in rätt område som den begravde ligger i, för att veta exakt var personen ligger (har alltid funderat hur arg polaren skulle bli om man råkade trycka in sonden i hans öga när han ligger under snön)

spaden e ju bra om man sen vill kunna gräva upp personen som man nu konstaterat vart han ligger.

recco är inte så att lita på så mycke i ValT då skidpatrullerna kallade dom för "likfinnare" - man hittade personen under snön, men försent för att rädda liv.

klart man kan åka offpist utan prylar, men skiter det sig så är risken att man blir räddad mindre.

som sagt, man KAN åka offpist utan lavingrejjer - ungefär som att åka hoj för fort, risken ökar att det går illa, men det kanske är värt att ta den risken?
det kan ju bara du välja, men det finns grymt bra offpist åkning där.

///P

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Halva min skola är där nu, andra halvan i St. Anton bara jag kvar här, men drar själv utomlands ikväll och redan vart i Danmark.

Vad jag hört är det bästa skidåkningen i Alperna där, så om det är just för åkningens skull du åker har du kommit helt rätt. Hur det är med byn, suptillfällen osv har jag mindre koll på men som sagt har jag hört av de som undersökt varje jäkla alp att det är absolut bäst vad gäller åkningen. Så du har väl tur att du hamnat där utan att veta mycket mer. Ska själv dit kanske i påsk eller nästa vinter. Längtar. :cool:

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...