Valet och kvalet?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Valet står emellan

Kawasaki ER-6N -08
Honda hornet 600 -07
Yamaha FZ6-N 05 till -08

Det ska bli min första mc och jag vet inte vilken hojj som är att föredra?
Jag är inte ute efter max effekt utan en lättkörd och smidig hojj som givetvis får röra på sig men det är inte den största prion. Gärna en behaglig körställning så man klarar några mil utan att storkna.

Som jag ser det så är Horneten dyrast av dom tre... Har dock bäst prestanda på pappret? Gillar designen och priset på Kawasakin! Yamahan vet jag igentligen inget om... endast att den också ser helt ok ut.
Horneten får jag en bra försäkringspremie via deras egna Hondaförsäkring... Yamaha och Kawasaki kanske har liknande avtal?

Har ni någon erfarenhet av dom?
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Horneten klart snyggast. Och kul o köra. Kan inte yttra mig om dom andra 2 hur dom är o köra.
ER 6an har grymt bra försäkring i huvudtaget. Yamman,, nja. Kollade och jämförde med horneten och det va stor skillnad. Tror det va 6tusen dyrare med yamman.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
ok... Är lite småförtjust i Horneten men samtidigt läser jag testar med ER-6N och den verkar ta hem test efter test..
misstänker att man kommer bli lika less på effekten efter ett par säsonger oberoende modell... Är 182cm lång bör tilläggas om någon av hojjarna inte lämpar sig för min längd? vilket vore iofs konstigt.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
kawan har 2års garanti hondan och yamahan har 5år så det borde ju stå mellan dom 2 sistnämnda...
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Hej. Jag har själv haft en Hornet 600. Väldigt trevlig båge tycker jag. Den är väl ganska lik yamahan effektmässigt. Tror man sitter lika bra på alla 3 hojarna.Sen e det ju lite annan motorkaraktär på kawan, som har paralelltwin, och lite lägre effekt. Kawan e nog billigare att försäkra också. Lättkörda är dom nog alla 3. Det bästa är ju såklart om du kan få prova alla. Lycka till.....
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Personligt skulle jag välja yamaha eller kawa. Hornet tycker jag är väldigt tråkig att köra. Yamahan är som hornet 4cyl vilket tenderar till högvarvning. Er-6an med sina 2cyl är dock väldigt lättkörd men ändå väldigt busig. Skönt vrid för att vara 650cc. Sitter skönast gör man på Er-6an. Fz-6an har ändå nått som gör att man ler när man åker.

Så placering:
1. Er-6
2. Fz-6(stark andraplats)
3. Hornet

Lycka till
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Måste gå in och tycka.
ER6 står på min lista över hojar jag kräks på, efter att ha provat. Det är en liten, exklusiv lista, jag gill egentligen de flesta hojar.

Jag såg fram emot att testa, hade ju lästa alla otroligt positiva recensionenr, och det verkade ju grymt med en sådan lite billig hoj som var SÅ bra.

Men... Nä.
Parallelltwinkaraktären - inte min grej
Styre med hysteriskt mycket pullback (går iofs att byta lätt) - inte min grej
Smal knepig dyna med mysko rundning - inte min grej

Iofs bra chassi, och helt ok bromsar och så, men om man känner sig mongo när man sitter på hojen blir man less fort.

Testa de olika alternative, och känn dig för!
Skit i vad någon surskalle i Hälsingland tycker!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kawan är ju betydligt klenare så akta dig för den. Jag skulle ta yamahan.
 

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Värnamo
Hoj
FZ6-N
Jag vill ju slå ett slag för Fz6N inte för att jag har kört dom andra men tycker fz6an har en bra körställning som gör att det både går köra lite sportigt och lugnt i stan om man vill det så. 98 hk gör jobbet helt ok men det krävs lite varv innan man flyger iväg:tungan
Utseendet tycker jag är helt ok. Min fixade ju förra ägaren till lite så den tycker jag allt är snäppet finare än hornet o er6-an
 

Bifogat

  • fz64.JPG
    fz64.JPG
    232 KB · Visningar: 70
  • fz61.JPG
    fz61.JPG
    152 KB · Visningar: 70

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Kawan är väääldigt trevlig. jag är grymt nöjd med min, tycker inte att den är så slö utan riktigt pigg och väldigt smidig. och kollar du på en -08 så är de grymt billiga nu.. och måste säga att jag gillar paralleltwinen mer än jag gillar min rad4. men testkör alla innan du bestämmer dig. och det är 5års trygghetsavtal på Kawan :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Mellan dom hojarna är valet lätt, ER6-ABS, i den storleksklassen finns inga konkurrenter som är i närheten. Och som sagt köp en med ABS.
 

M@rtin

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2007
Ort
Klippan
Hoj
Honda Cbr1000rr Fireblade -04, KTM 690 SMC -11
Triumph Street Triple!

Om jag var du skulle jag satsa på en Triumph street triple!
Den slår lätt alla dom tre. Med sina 108hk och den trecylindriga motorn så är den både snabb o lättkörd, !!
Min bror har en Hornet 07, men ångrar att han inte tog en street triple istället! En betydligt roligare hoj!

Det är bara att kolla på testet i senaste Bike:tummenupp Där jämför dom horneten o street triplen! Gissa vem som vinner!

Försäkringspremien är dessutom låg. jag betalar 7000/helår men jag är under 25, annars hade den kostat 3500kr/helår bara

Men det är ju bara min åsikt!:D
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
kawan har 2års garanti hondan och yamahan har 5år så det borde ju stå mellan dom 2 sistnämnda...

Om nu garantin är det enda som spelar någon roll i valet av hoj :3freak så kan man köpa till 2 års förlängning av garantin på Kawan för typ 2000 spänn. Men då blir det ju också 2 år till som man fortsätter serva hojen dyrt på märkesverkstad.
Till TS; Kawan har tacksam premie hos t.ex Bilsport-MC som klassat ner den en försäkringsklass extra. Dessutom ingår vagnskadedelen första året i köpet så allt man behöver då är halvförsäkring. Tro mig, Kawan är jättelagom att lära sig köra på, slanga på, krascha på. Det är nog bara nyttigt att börja med 72 hästar istället för ännu fler.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Om jag var du skulle jag satsa på en Triumph street triple!
Den slår lätt alla dom tre. Med sina 108hk och den trecylindriga motorn så är den både snabb o lättkörd, !!
Min bror har en Hornet 07, men ångrar att han inte tog en street triple istället! En betydligt roligare hoj!

Det är bara att kolla på testet i senaste Bike:tummenupp Där jämför dom horneten o street triplen! Gissa vem som vinner!

Försäkringspremien är dessutom låg. jag betalar 7000/helår men jag är under 25, annars hade den kostat 3500kr/helår bara

Men det är ju bara min åsikt!:D

Håller med Triplarna är mycket roligare en hårnät jag testade kändes som om jag kunde kliva av och promenera förbi.... väldigt präktig och seg. Har inte testat nya Kawan men jag tycker att du ska testa en Triple!
Hade´
 

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Mariannelund
Hoj
Monster 600-01
Om jag var du skulle jag satsa på en Triumph street triple!
Den slår lätt alla dom tre. Med sina 108hk och den trecylindriga motorn så är den både snabb o lättkörd, !!
Min bror har en Hornet 07, men ångrar att han inte tog en street triple istället! En betydligt roligare hoj!

Det är bara att kolla på testet i senaste Bike:tummenupp Där jämför dom horneten o street triplen! Gissa vem som vinner!

Försäkringspremien är dessutom låg. jag betalar 7000/helår men jag är under 25, annars hade den kostat 3500kr/helår bara

Men det är ju bara min åsikt!:D

Men fulare lysen får man leta efter och dom pekar rakt fram hela tiden så styrutslaget är tydligen ingen höjdare(enligt tester).
 

M@rtin

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2007
Ort
Klippan
Hoj
Honda Cbr1000rr Fireblade -04, KTM 690 SMC -11
Men fulare lysen får man leta efter och dom pekar rakt fram hela tiden så styrutslaget är tydligen ingen höjdare(enligt tester).

Nejdå dom e snygga.. dom växer med tiden!:banana
Styrutslaget är det inget fel på.. man vänjer sig. Där e inte bättre styrutslag på horneten i alla fall.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
hur sitter man på en Triumph street triple? vill inte ha en liggande körställning.
Hur är det med kvallan på en Triumph?

Edit: Kollade in priserna på en Triumph STREET TRIPLE -08 76 900:- med 300mil på mätaren... Kostar en hel del mer än Kawasakin
 
Last edited:

M@rtin

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2007
Ort
Klippan
Hoj
Honda Cbr1000rr Fireblade -04, KTM 690 SMC -11
hur sitter man på en Triumph street triple? vill inte ha en liggande körställning.
Hur är det med kvallan på en Triumph?

Edit: Kollade in priserna på en Triumph STREET TRIPLE -08 76 900:- med 300mil på mätaren... Kostar en hel del mer än Kawasakin


Man sitter i en upprätt ställning som man gör på en street fighter! Själv sitter jag väldigt bekvämt och jag är 192 lång! Men det är ju från person till person.. Det bästa är ju att provsitta den själv!

Ja dom e dyra begagnade... men efterfrågan e större än vad man hinner tillverka. Jag fick vänta i 3 månader på min, andra har fått vänta i 6 månader. Men vet inte hur det är nu iaf. Det har ju kommit en R-version som e 10 000 dyrare:yoparty Med bättre fjädring o bromsar.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Alla tre är bra hojar, om man gillar 2 eller 4 cylindrar är en smaksak så där kan du inte få hjälp att avgöra vad som passar just dig.
Provsitt, jämför försäkring, kolla efter en bra deal och köp när det känns rätt. Du kommer nog inte ångra dig oavsett vilken du väljer.

En viktig sak bara: Köp en hoj med ABS, det lär du inte ångra.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top