Valhjälp 2010, Letar grundliga tester!

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Är ju som bekant val snart!

Har gjort de flesta testerna som tex. DN, SVT aftonblaskan osv har! svts va rätt ok med sina 50 frågor, men får lite olika indikationer av alla dessa webbtesterna!

Söker ett mer komplett test kanske en 100-200 frågor och som inte bara behandlar valfläskfrågor!

Låt denna tråden handla om hjälp till oss som inte vet vad vi ska rösta på! lämna allt annat utanför så kanske den inte stängs!

Tackar!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tror inte du kommer att hitta några tillförlitliga tester om jag ska vara ärlig. Behöver du testerna som riktlinje för vad du ska rösta kanske du ska fördjupa dig i respektive partis partiprogram och gå och lyssna på vad dess företrädare säger, inte bara på riksplan utan även kommunalt.

Mikolino

Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Tror inte du kommer att hitta några tillförlitliga tester om jag ska vara ärlig. Behöver du testerna som riktlinje för vad du ska rösta kanske du ska fördjupa dig i respektive partis partiprogram och gå och lyssna på vad dess företrädare säger, inte bara på riksplan utan även kommunalt.

Har läst en hel del o det diskuteras flitigt på jobbet så helt oinsatt är jag väl inte, är dock inte så intresserad att lägga tid på massa torgmöten och dylikt då dom enbart avhandlar det så kallade fläsket!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Problemet är att om du hittar ett parti som du tycker verkar reko, ex sossarna, så kan du inte bara gå och rösta på de. Varför? Jo, en röst på sossarna är en röst på V och framför allt MP! Likadant i alliansen.

Därför måste man välja block idag och då ar det plötsligt ett mycket enkelt val!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Därför måste man välja block idag och då ar det plötsligt ett mycket enkelt val!

Inte helt enkelt ändå, då man eventuellt måste rösta taktiskt ifall något parti riskerar att falla under gränsen till riksdagen.

Håller med annars. Idag är det mer än röst på något av blocken än det parti man anser företräda ens åsikter främst. Stackars de som t ex tycker att Socialdemokraterna är bästa partiet och får V och MP på kuppen med allt vad det lär innebära. :näsblod

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
är dock inte så intresserad

Det borde du vara. Och det kommer du troligen bli med åldern, och framför allt när du får barn. Det är vad vi väljer nu som i många frågor sätter grunden för hur det kommer bli för våra barn och barnbarn. Vad vill vi att de ska växa upp i för samhälle egentligen?

I min mening så tycker jag att 40-50-60talistgenerationerna failade nåt kopiöst i just detta. Alldeles för många som "röstar på Sossarna för det gjorde farsan och hans farsa innan det" eller "för det har jag alltid gjort" utan att ens ha en aning om vad sossarna egentligen vill.
Och den skiten de "släppte igenom" får vi leva med idag.

Om du ändå inte tänker bry dig så mycket som att lusläsa partiernas program så ta iaf 30 minuter och fundera på vad du egentligen bryr dig om. Alla har nån fråga som berör dem iaf lite, sen söker du upp ett parti som sympatiserar med dig i den åsikten SEDAN läser du det partiets fulla program och tänker efter om de i alla fall ligger någorlunda på samma planet som dig åsiktsmässigt.

Glöm inte att alla politiker är slemmiga bilförsäljare som vill sälja dig sin skit. Du bör tjöpa nån av bilarna, men tänk på du kommer ha den på ditt samvete resten av livet :näsblod

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
1.Kika på partiernas egna hemsidor.
2.Kolla på de frågor som är mest intressanta för dig.
3.Skit i Toblerone och köpa sexskandaler. Det är ett helt parti och dess åsikter du röstar på, inte en enskild person som kan avgå/få sparken på någon dag.
4. Välj det partiet som känns ”rätt” för dig.

Glöm inte att det finns andra partier som inte sitter i riksdagen.

Givetvis så beror tidningstester på vilka och hur de frågorna ställs. En inte allt för vågad gissning är att ifall personen som gör testen ligger någonstans i åsiktsmitten så kommer han att få förslaget på västersidan i aftonbladet och högerblocket i expressen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det här är det valtest som jag har funnit stämma bäst. Jag körde den och fick 82% på det partiet jag tänker rösta på, och en kollega till som är rå-sosse fick det resultat vi förväntade oss.

http://valpejl.se/ (scrolla ner till kompassen)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
fy fan :mad:

Gjorde nyss SVT:s valenkät för att se var jag hamnade och resultatet var ungefär som förväntat. Såg att de hade en knapp där man kunde få fram vilka personer, på valbar plats och som tycker mest likt en själv. Tryckte på den och till min förskräckelse såg jag att den som dyker upp i toppen, av alla kandidater i sthlm, för alla partier, är en gammal klasskompis som jag avskydde redan då.

Helvete. Är jag som honom utan att veta om det?

fy fan

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
fy fan :mad:

Gjorde nyss SVT:s valenkät för att se var jag hamnade och resultatet var ungefär som förväntat. Såg att de hade en knapp där man kunde få fram vilka personer, på valbar plats och som tycker mest likt en själv. Tryckte på den och till min förskräckelse såg jag att den som dyker upp i toppen, av alla kandidater i sthlm, för alla partier, är en gammal klasskompis som jag avskydde redan då.

Helvete. Är jag som honom utan att veta om det?

fy fan

:D Ska du rösta på honom? :rolleyes:

Mikolino

Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
Det borde du vara. Och det kommer du troligen bli med åldern, och framför allt när du får barn. Det är vad vi väljer nu som i många frågor sätter grunden för hur det kommer bli för våra barn och barnbarn. Vad vill vi att de ska växa upp i för samhälle egentligen?

I min mening så tycker jag att 40-50-60talistgenerationerna failade nåt kopiöst i just detta. Alldeles för många som "röstar på Sossarna för det gjorde farsan och hans farsa innan det" eller "för det har jag alltid gjort" utan att ens ha en aning om vad sossarna egentligen vill.
Och den skiten de "släppte igenom" får vi leva med idag.

Om du ändå inte tänker bry dig så mycket som att lusläsa partiernas program så ta iaf 30 minuter och fundera på vad du egentligen bryr dig om. Alla har nån fråga som berör dem iaf lite, sen söker du upp ett parti som sympatiserar med dig i den åsikten SEDAN läser du det partiets fulla program och tänker efter om de i alla fall ligger någorlunda på samma planet som dig åsiktsmässigt.

Glöm inte att alla politiker är slemmiga bilförsäljare som vill sälja dig sin skit. Du bör tjöpa nån av bilarna, men tänk på du kommer ha den på ditt samvete resten av livet :näsblod

Du läste inte riktigt mitt/mina inlägg va? jag är ju uppenbarligen intresserad och bryr mig!...

Men är intresserad av "den verkliga politiken" och har varit på typ torgmöten i mina dagar
Är inte så fasligt ung (32) och torgmöten/stugor etc. faller för mig inom ramen för rent hyckleri, PR och valfJäskande, därför var ja ute efter ett ytterligare komplement till partimanifest/program etc. för att utöka mitt basunderlag och göra mitt val väl grundat på just MINA tankar och åsikter.

OCH FÖR JÄGARN!! LÅT INTE DENNA TRÅD SPÅRA UR I BLOCK/PARTI DISKUSSIONER SÅ DEN BLIR LÅST ELLER CENSURERAD, RESULTATEN KAN JU VARA TILL GAGN FÖR ALLA SOM SÖKER MER VERKTYG TILL SITT VAL! :yoparty

Det här är det valtest som jag har funnit stämma bäst. Jag körde den och fick 82% på det partiet jag tänker rösta på, och en kollega till som är rå-sosse fick det resultat vi förväntade oss.

http://valpejl.se/ (scrolla ner till kompassen)

va just de testet ja menade med "svt" i första inlägget! men tack ändå kanske nån annan har användning för det!

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Att starta tråden en fredagskväll är nog inte optimalt för seriösa inlägg... :tungan

Mitt råd är i alla fall att se olika tester som en variant på propaganda. De går att styra medvetet eller omedvetet. Funkar som en kul grej men inte mer.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
:D Ska du rösta på honom? :rolleyes:

Förstår du mitt dilemma?... Han kandiderar för ett parti jag överväger att rösta på och i ett område där jag själv bor och uppenbarligen tycker han i mångt och mycket som jag men...

fy fan

:mad:

Jag gillar honom verkligen inte.... Inte så att han är särskilt puckad, tvärtom. Han är bara sådär retsamt överreko, megahyvens mystrevlig så man blir förbannad. En sån där typ som i tonåren, spontant hade kunnat ställa sig och snacka politik, stickning och trädgård med din morsa i 1.5 timmar när tanken var att ni egentligen skulle meka moppe.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, "kompassen" var ju ett jävligt trubbigt verktyg, jag var mellan 42 och 49% på alla partier, inklusive FI

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
.... Inte så att han är särskilt puckad, tvärtom. Han är bara sådär retsamt överreko, megahyvens mystrevlig så man blir förbannad. En sån där typ som i tonåren, spontant hade kunnat ställa sig och snacka politik, stickning och trädgård med din morsa i 1.5 timmar när tanken var att ni egentligen skulle meka moppe.

Tycker du lugnt ska rösta på honom, alla som utåt sett är überreko är alltid riktiga praktpervon privat. Lovar att han o frugan har kinky sex i gillestugan där både vinbärsgelé, dieseldrivna sexhjälpmedel och olika sorters insjöfisk är inblandat! Genomsnittet blir därmed en vanlig hederlig svensk medborgare.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år