marsianmejler
Sporthojsnörd
De flesta som söker asyl i Sverige kan ingen, eller väldigt lite engelska. Du kan ju inte jämföra med någon som har engelska som modersmål, de är klart de funkar, vi pluggar ju engelska från att vi är 7-9 år
Att man lär sig språket påvisar även att man kämpar för att komma in i landet, att man dedikerar sig och vill bli en av oss. Tycker du på allvar att de är ett orimligt krav?
Jag tror du missar fokusen i min argumentation för att snacka om någonting du vill snacka om, jag har inte lagt ett inlägg om svensk invandringspolitik.
Min ena poäng är att det går bra att leva och fungera i ett samhälle utan att kunna majoritetsspråket, så länge man kan göra sig förstådd.
Min andra poäng är att fokusen på svenska språket skadar Sveriges möjligheter att attrahera special- och spetskompetens och i förlängningen möjligheterna att bygga en stark knowhow-ekonomi. För även om det förstås finns dem som vill och orkar lägga manken till och lära sig språket så blir det i realiteten ett väldigt stort hinder. Det ligger mycket närmare att dra till ett engelskspråkigt land, inte till ett land där man måste lära sig ett nytt språk, som dessutom är insignifikant i ett globalt perspektiv.