Vandraren ska börja åka hoj.

Vandraren

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
1987, Honda CBR1000F
Tjenare. Har kikat runt här i ett par dagar, men inte skrivit så mycket. Lite info om mig då:

Är 28 år, nybliven husägare med ett garage som står och väntar på en rolig motcykel. Har tänkt att ta mc-kort varje år sedan jag fick b-kortet, men det har aldrig blivit av.

Men nu jävlar. Har skrivit in mig på körskola och första lektionen är inbokad. Jag har varit inne på allt från glidare till r1, men eftersom budget är begränsad, både i kontantväg och i månadsväg så letar jag nu efter en hoj som är:

Billig, runt 25k. (då slipper jag avbetalning/lån/finans/firma)
Billig att försäkra/äga/serva, gärna enkel att strypa till 25. (och gärna enkelt att ta bort strypet)
Och relativt ny. (eftersom jag inte har "skruvat" sedan jag var 15 så får det inte bli för mycket av den varan och lämna in stup i kvarten har jag inte råd med)

I detta läge (det fattiga/snåla) får man givetvis tumma på det roliga, dvs effekt och bus. Vilket för övrigt kan vara ganska vettigt i vilket fall, då det rör sig om förstahoj. Men jag vill ändå kunna gasa lite, det är viktigt att det inte är en toktråkig hoj även om det mest kommer att vara tal om touring-körning. Har funderat på allt från SV650 till Bandit 600 och Er5.

Så har ni tips eller bara vill säga hej så var inte rädda att skriva i tråden.

mvh

Vandraren

Vandraren

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
1987, Honda CBR1000F
Glöm inte bort i din budget att du ska ha vettiga skyddskläder oxå:mattias

Jag är smärtsamt medveten om det, men känner också att jag inte vill tumma mer på priset på hoj. Även om det ska vara billig, vettig förstahoj så vill jag inte ha vad som helst. Då väntar jag hellre och låter sparkontot växa.

Kläder har jag, via svärfar, möjlighet att låna i början. Hjälm räknar jag kallt att få med på köpet vid lite effektivt prutande. :D

På tal om prutande, vilken säsong är det (rent generellt) bäst priser på hojarna? Jag kan tänka mig hösten då folk börjar ångra sina spontana sommarinköp, men har ingen aning.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag är smärtsamt medveten om det, men känner också att jag inte vill tumma mer på priset på hoj. Även om det ska vara billig, vettig förstahoj så vill jag inte ha vad som helst. Då väntar jag hellre och låter sparkontot växa.

Kläder har jag, via svärfar, möjlighet att låna i början. Hjälm räknar jag kallt att få med på köpet vid lite effektivt prutande. :D

På tal om prutande, vilken säsong är det (rent generellt) bäst priser på hojarna? Jag kan tänka mig hösten då folk börjar ångra sina spontana sommarinköp, men har ingen aning.

Hösten är hojarna billiga. Priserna börjar dyka när vädret börjar bli tråkigt efter augusti typ. Bandit 600 eller honda hornet 600 är bra cyklar till låga priser SV650 tycker jag är tilltalande med sin twin men jag har ingen erfarenhet av den. Skinnställ köps med fördel begagnat alternativt köper man lågpris skinnställ. Kostnad ca 3k. Hjäm, köp biltemas om det kniper. Den är säker men håller hög ljudnivå. Byt när du får råd. Stövlar och Ryggskydd kan köpas där med.

Ska man ha märkesprodukter på allt man köper direkt springer det snabbt iväg.

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Sv650

Tjena och välkommen.

Sv 650 var en av mina första gatcyklar och ersattes ifs rätt fort men den är kanon som första hoj, titta gärna efter en med hårdare fjädrar fram, då dessa är mjuka om man busar lite..:D

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Hösten bruakr vara lite billigare, säsongen är ju slut. Finns mindre intresse att köpa nåt som ska stå i ett garage ett halvår.

Nu är det vår alla ska ha hojj, pris ^

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Av ditt nick att döma kanske du skall satsa på en off-road?
Komma ut i naturen med hojen är en höjdare

Vandraren

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Hoj
1987, Honda CBR1000F
Av ditt nick att döma kanske du skall satsa på en off-road?
Komma ut i naturen med hojen är en höjdare

Tanken har slagit mig. Hårt. Ktm 640 verkar ju gå att hitta till bra pris. Dock har jag ingen aning om hur dom ligger till på försäkrningsfronten.

Men jag tror att asvalten lockar mera. Naturen gillar jag, men det ska vara till fots och med hunden springandes som en galning kors och tvärs.

En bekväm hoj, som går att åka långt på, så kan man ha med fiskespö och tält och njuta av naturen då, tillsammas med en kall eller två.

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Håller med Blip om att en Biltema hjälm kan vara ett bra alternativ. Bättre än en begagnad hjälm som man inte vet något om (den kan vara krachad trots att det inte syns). Det är även mycket viktigt att den är i rätt storlek. Hjälmen är det viktigaste i utrustningen och den ska sitta bra.

Förslag på billiga hojar:
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_YZF600R_Thundercat_32808635.htm?ca=16&w=1

http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_ZZR_600_32914728.htm?ca=16&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Ktm_640_supermotard_01_32393305.htm?ca=15&w=1

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför vill du lätt kunna strypa hojen då?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024